Gålöstiftelsen

David Huang tar emot Sveriges största musikstipendium på 500 000 kr

För femte året delar Sixten Gemzéus stiftelse ut sitt stora musikstipendium till en ung lovande musikalisk talang. Årets stipendiat heter David Huang som är en lysande pianist och samtidigt aktivt verkar för att göra den klassiska musiken mer lättgänglig
Stipendiemottagaren David Huang och ordföranden i Gålöstiftelsen/Sixten Gemzéus stiftelse, landshövding Sven-Erik Österberg

Sixten Gemzéus stiftelse har beslutat tilldela pianisten David Huang 2021 års stora musikstipendium.  Stipendiet instiftades 2016 för att uppmärksamma och belöna unga musikaliska förmågor som bedöms ha en lovande karriär både i Sverige och utomlands.

David Huang, född 1988, började vid 11 års ålder spela piano för den kinesiske pianisten Yan Shuang. Efter musikstudier vid Södra Latins gymnasium erhöll han sin kandidatexamen vid Kgl. Musikhögskolan Stockholm, masterex vid Barratt Dues musikkinstitutt i Oslo och avslutade sina studieår med ett Solistdiplom vid Edsbergs Slott.

Davids slog igenom när han vann Sveriges största tävling för klassiska musiker, Solistpriset 2014. Han blev utsedd till Sveriges Radio P2s husartist och är sedan dess en av Sveriges mest efterfrågade solister och en regelbunden gäst hos symfoniorkestrarna och konserthusen.

Bland höjdpunkter finns två fullsatta kvällar med Bachs Goldbergvariationer i Berwaldhallen, Sjostakovitj pianokonsert med Manfred Honeck och Göteborgs Symfoniker, Rising Star turné med klarinettvirtuosen Magnus Holmander i konserthus såsom Musikverein och Elbphilharmonie samt ett uppmärksammat framträdande vid Konungens 70-årsfirande.

David Huang har ett stort engagemang för att sprida den klassiska musiken till en ny och ung publik och utmana normerna för hur klassisk musik kan presenteras. År 2016 startade han konsertserien Förstaparkett som presenterar den främsta kammarmusiken i en hemmafestmiljö. I samma anda grundade han 2018 tillsammans med Dirigenten Christian Karlsen Gränslandet Festivalen som placerar en symfoniorkester på en nattklubb under en motorvägsbro som idag vuxit till att bli en av Sveriges största festivaler förknippad med klassisk musik för en ny målgrupp.

Motiveringen för att ge Huang stipendiet: För hans eminenta pianospel kombinerat med ett stort engagemang för att utveckla den klassiska musiken. Han uppvisar en stor bredd och socialt entreprenörskap, inspirerar unga talanger och har ett unikt sätt att kommunicera med publiken. Hans vision är ett samhälle rikt på kultur för alla.

”Utöver att jag fortsatt är i chock är detta ett otroligt fint erkännande av att mitt arbete betyder något för någon och vikten av att förnya den klassiska musiken. Detta stipendium möjliggör saker bortom all min tidigare fantasi och jag är oändligt tacksam efter detta tuffa pandemiår.” säger David.

Den officiella utdelningen sker den 7 december i Storkyrkan, Stockholm.

Ingemar Persson generalsekreterare på Gålöstiftelsen
ingemar@galostiftelsen.se

Bilder

Gålöstiftelsen