De har skrivit nytt standardverk för byggbranschen

Det har länge saknats en heltäckande lärobok som följer hela byggprocessen, ansåg lärare och forskare i byggproduktion som för mer än tio år bestämde sig för att ändra på den saken. Nu är resultatet helt klart: bokserien Byggledning omfattar 2000 sidor och ett omfattande digitalt material. Innehållet vänder sig till ingenjörsstudenter och är även tänkt att fungera som handbok till yrkesverksamma.

Omslag till samliga böcker inom serien Byggledning.

– Lärare och studenter som varit aktiva i kurser inom området byggledning har i kursutvärderingar påtalat behovet av modern kurslitteratur. Ofta används kompendier. Böckerna bidrar i förlängningen till ökade kunskaper hos byggprocessens aktörer, vilket i sin tur leder till färre byggfel och tvister, säger Bengt Hansson.

De tre böckerna – Projektering, Produktion och Förvaltning – följer varsitt skede i bygg- och förvaltningsprocessen och täcker in de kunskaper och färdigheter som behövs för att leda arbetet på ett effektivt sätt mot beställarens mål, från idé till förvaltning. Sista boken, Förvaltning, behandlar förvaltning av fastigheter för de aktörer som anlitas för projektering, produktion och fastighetstjänster.

”Böckerna ska skapa gemensam kunskapsgrund och terminologi”

Bokserien riktar sig till studenter på ingenjörsutbildningar med bygginriktning men kan även användas av yrkesverksamma inom bygg- och fastighetssektornsamt som underlag i företagsinterna kurser.

– Tanken är också att studenterna ska ta med sig böckerna ut i arbetslivet. Det viktiga är att man inte bara använder litteraturen under studierna, utan också som handböcker att återkomma till i yrkeslivet. Kunskaper behöver ständigt fräschas upp, säger Bengt Hansson.

Byggledning omfattar också ett stort digitalt material med kursupplägg, förslag på tentor med mera.

– Lärarna på både högskolor och yrkeshögskolor har en pressad situation, samtidigt som ämnet är enormt mångfacetterat. Byggledning ska göra arbetet enklare för läraren och samtidigt skapa en gemensam kunskapsgrund och terminologi för studenterna, säger Anne Landin, medförfattare och professor i byggnadsekonomi vid Lunds Tekniska Högskola.

– Vi kan redan nu se resultat på kurserna. Vi har ungefär samma tentor, men resultaten blir bättre. Tack vare böckerna lyfter vi studenterna, säger Anne Landin.

Om författarna:

Bengt Hansson är professor i byggproduktion vid Lunds universitet och verksam som byggkonsult.

Stefan Olander är docent i byggproduktion vid Lunds universitet och har varit koordinator för Sveriges Bygguniversitet.

Anne Landin är professor i byggnadsekonomi vid Lunds universitet och byggkonsult inom kvalitet och miljö.

Radhlinah Aulin är universitetslektor i byggproduktion vid Lunds universitet.

Urban Persson är teknisk doktor vid Lunds Tekniska Högskola och bygglednings- och miljökonsult inriktad på bostads- och kontorsprojekt och med hållbart byggande som specialitet.

Mats Persson är universitetslektor i byggteknik och byggproduktionsteknik vid Malmö Universitet (endast i boken Byggledning Produktion).

Omslag till samliga böcker inom serien Byggledning.
Författarna till böckerna.
Omslag till boken Byggledning - Förvaltning.
Omslag till boken Byggledning - Förvaltning, övningsbok.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.

När samhället är förälder – hur kan vi förbättra arbetet med placerade barn24.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

För att stärka barns rättigheter implementerades barnkonventionen i svensk lag år 2020. Trots detta finns en stor kritik mot hur placerade barn behandlas. Samtidigt finns ett arbetsmiljöproblem där personalen behöver stöd för att kunna hjälpa barnen på rätt sätt. Annelie Karlsson, specialpedagog och Jennie Linde, pedagog, har skrivit boken När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn (Studentlitteratur, 2021) där de metoder som presenteras går helt i linje med barnkonventionen. Författarna har båda lång erfarenhet av att möta barn och unga i svåra situationer.

Radikalisering hotar demokratin – kunskapen behöver breddas15.2.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I osäkra tider växer radikala rörelser, vi vill ha något att luta oss mot som lindrar oron. Vi behöver förstå vad som driver människor till dessa rörelser för att veta med vilka medel vi ska motverka dem. Det menar Håkan Järvå, leg. psykolog med över 15 års erfarenhet av radikalisering och sekterism och författare till boken Radikalisering - Vägar in i och ut ur extremism och fundamentalism (Studentlitteratur, 2021).

Studentlitteratur satsar på skolutveckling med stöd av digitalt verktyg10.2.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges ledande utbildningsförlag inleder nu ett samarbete med IT-företaget MeAnalytics som står bakom en teknisk och pedagogisk innovation från Chalmers. Det handlar om ett digitalt stöd för kompetensutveckling på vetenskaplig grund. Appen LoopMe kommer att vara en del av Studentlitteraturs erbjudande för kompetensutveckling för personal i skolor och förskolor runt om i Sverige.