De kan vinna årets hållbara för-, grund- och gymnasieskola

Om tre veckor har 13 förskolor och skolor runt om i Sverige möjlighet att vinna pris som årets mest hållbara. Skolorna ingår i Håll Sverige Rents program Grön Flagg och de bedöms på hur väl de har arbetat med att få in hållbarhet i barnens och ungdomarnas undervisning.
Grön Flagg-dagen den 11 november är den stora hållbarhetsdagen för skolor i hela Sverige. Foto: Emma Grann/Håll Sverige Rent

Hållbar utveckling är en del av läroplanen, och alltså något som både skolor och förskolor ska arbeta med. Grön Flagg är ett program som ger stöd och struktur till det arbetet. I lärandet kring hållbar utveckling får eleverna lära sig om nedskräpning, klimatpåverkan och andra hållbarhetsfrågor. Totalt är det 135 110 barn och unga i Sverige som jobbar med Grön Flagg i sin skola.

"Alla barn och ungdomar har rätt till en hållbar framtid utan nedskräpning. Därför är det viktigt att alla får lära sig om hållbar utveckling, oavsett om de går i förskola, grundskola eller på gymnasiet. Vi vill lyfta fram de verksamheter som arbetar med detta och som ger barnen framtidstro och handlingskraft", säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

I år är fjärde gången som priset delas ut. Vinnarna presenteras i samband med Grön Flagg-dagen den 11 november. Förra året vann Kyrkhults förskola i Olofström, Gröndalsskolan i Nynäshamn och Öresundsgymnasiet i Landskrona.

Nominerade till Årets Hållbara Förskola 2020

Stella Nova Förskola i Hallonbergen, Sundbyberg

För ett fint Grön Flagg-arbete med en mångfald av aktiviteter som innefattar samtliga dimensioner av hållbar utveckling. För sitt externa samarbete med lokala aktörer där barnen varit med och tagit fram papperskorgar. För en hållbarhetsresa där barnen aktivt har bidragit till minskad nedskräpning i sin närmiljö och påverkat andra att göra detsamma.

Förskolan Ugglan, Linköping

För en inspirerande Grön Flagg-resa med fokus på global samverkan. För ett hållbarhetsarbete där barnen varit delaktiga och haft inflytande i hela processen. Barnens stora engagemang har resulterat i en egen bok om alla barns rättigheter och en robotskräpplockare som barnen marknadsfört till olika företag.

Oknö naturförskola, Mönsterås

För en spännande resa med Grön Flagg som utmärker sig genom stor handlingskraft hos barnen. För en resa där barnen fått ökad förståelse för hur avfall kan sorteras och återvinnas. Barnen har, genom egna medborgarförslag, påverkat kommunen att placera en återvinningsstation vid deras förskola.

Mjölnartorpets förskola, Karlstad

För en Grön Flagg-resa som visar på stor handlingskraft i temat Skräp & Avfall där barnen påverkat sin omgivning att inte skräpa ned. För förskolans spridning av sitt hållbarhetsarbete, genom vernissage, medverkan i lokalpress och ett internationellt samarbete med en annan förskola.

Hasselbols förskola, Sunne

För ett hållbarhetsarbete där barnens engagemang har spridit sig som ringar på vattnet genom deras hållbarhetstips på kommunens blogg, reportage i lokaltidningen och ett medborgarförslag. För deras Grön Flagg-resa med fokus på att möta varandra med respekt i naturen, öka medvetenheten om vattenförbrukning lokalt och globalt samt för deras insats att minska matsvinnet.

Nominerade till Årets Hållbara Grundskola 2020

Parkhemsskolan, Botkyrka

För ett inspirerande arbete inom Grön Flaggs tema Livsstil & Hälsa där ett uteklassrum byggts för att främja elevernas fysiska och psykiska hälsa. Skolans elever och aktörer i Botkyrka har varit delaktiga genom hela processen. För ett hållbarhetsarbete med fina kopplingar till samtliga dimensioner av hållbar utveckling.

Fredsbergs friskola, Töreboda

För en Grön Flagg-resa där samtliga elevers delaktighet och inflytande löper som en röd tråd genom hela resan. För ett hållbarhetsarbete där eleverna fått ökad kunskap om energikällor, klimatförändringar, återbruk samt hur fysisk aktivitet påverkar det egna välbefinnandet. För skolans spridning av arbetet i sociala medier och för samarbeten med lokala aktörer.

Ullvi skola, Leksand

För en inspirerande Grön Flagg-resa med tydlig koppling till samtliga dimensioner av hållbar utveckling. Skolan har samarbetat med Leksands marionetteater och tillverkat handdockor och rekvisita av återvunnet material för att bidra till en cirkulär ekonomi. För elevernas handlingskraft att sprida sitt hållbarhetsarbete till närsamhället genom en musikalisk miljömanifestation.

Läroverket, Hudiksvall

För ett engagerat hållbarhetsarbete där eleverna genom Grön Flagg-temat Skräp & Avfall arbetat lokalt för ett mer hållbart Hudiksvall, med konkreta förslag på hållbara lösningar där konsekvenser för människa, samhälle och natur vägdes in. För skolans arbete med att sprida och inspirera på kommunal nivå där eleverna har visat på handlingskompetens. För skolans ambition att integrera hållbar utveckling i alla skolans ämnen.

Solbackens Montessoriskola, Österåker

För elevernas handlingskraft och vilja att göra skillnad i praktiken. För en Grön Flagg-resa där eleverna samarbetat med ett äldreboende och tillsammans med de boende plockat skräp, ett initiativ som bidragit till såväl ekologisk som social hållbarhet. För ett påverkansarbete som möjliggjort en sopsorteringsstation på skolgården.

Nominerade till Årets Hållbara Gymnasium 2020

Vasaskolan, Gävle

För en inspirerande Grön Flagg-resa där eleverna förmedlar framtidstro och visar på stor handlingskompetens. För elevernas breda spridning av sitt hållbar-hetsarbete; från sociala medier till en föreställning. För sitt samarbete med Gästrike återvinnare som mynnade ut i en utställning med kläder och accessoarer av återbrukat material.

Polhemsskolan, Gävle

För att skolan, med konkreta och praktiska exempel, visat hur man kan utbilda och långsiktigt stödja elever i frågor som rör hållbar utveckling. För en Grön Flagg-resa som har lett till ökad medvetenhet i flera hållbarhetsdimensioner, i allt ifrån val av miljövänliga hårprodukter till ett schysstare resande.

Nicolaiskolan, Helsingborg

För skolans drivkraft att minska sitt matsvinn genom nya, kreativa lösningar. Elevernas engagemang genomsyrar hela resan med Grön Flagg och har bland annat resulterat i en hållbar skolkafeteria med ett ekologiskt fikautbud och minskad förbrukning av engångsplast. För deras externa samarbeten, däribland med IKEA, i syfte att återbruka material och bidra till såväl ekologisk som ekonomisk hållbarhet.

FAKTA om Grön Flagg

-          Med Grön Flagg vill Håll Sverige Rent sätta hållbar utveckling högt på agendan och därmed skapa livsviktig förändring.

-          Grön Flagg drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket Eco-Schools, ett världsomspännande lärandeprogram inom hållbar utveckling. Som medlem får du ett dagligt stöd i form av vägledning, inspiration och expertis. Medlemsskolorna granskas och certifieras efter Grön Flaggs riktlinjer.

-          Läs mer på https://skola-kommun.hsr.se/gron-flagg

FAKTA om Grön Flagg-dagen och Årets hållbara för-, grund- och gymnasieskola

-          Grön Flagg-dagen den 11 november är den stora hållbarhetsdagen för skolor i hela Sverige. Under en hel dag firar vi skolornas insatser inom hållbar utveckling. Förutom att alla som jobbar med Grön Flagg får hissa den fina flaggan, delar vi ut priser till Årets Hållbara Förskola, Grundskola och Gymnasieskola.

I dag släpper vi Skräprapporten 2024 – senaste nytt om nedskräpningen i Sverige24.4.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag släpper Håll Sverige Rent den årliga Skräprapporten med statistik, fakta och analyser om nedskräpningen i Sverige. I rapporten följer vi bland annat fimptrenden, utvecklingen av vitt snus och vape, det förbjudna och reglerade skräpet som sugrör, konfetti, korkar och påsar i plast. Det blir också en djupdykning i den senaste nationella skräpmätningen – som visar att det finns skräp på 97,4 % av alla ställen vi undersökt i stadskärnor och parker runt om i Sverige.

Nu har vi resultat från Sveriges största plastexperiment9.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Plastexperimentet är ett rikstäckande forskningsprojekt där Håll Sverige Rent, Vetenskap & Allmänhet och Göteborgs universitet samarbetar för att kartlägga hur mycket plastskräp det finns i olika miljötyper. Med hjälp av privatpersoner, föreningar och skolelever har vi under två år undersökt en area på nästan 830 000 kvadratmeter och samlat in 60 000 plastobjekt. Resultatet från medborgarforskningen visar att fimpar, förpackningar och plastpåsar är de identifierade plastskräp som är vanligast.