De springer varvet för alla barns rätt till en tobaksfri framtid

Oscar "Olly" Molander, känd bland annat från the Fooo Conspiracy, Marcus Söderberg från Elitstyrkans Hemligheter och influencern Daniel Måledal springer alla för A Non Smoking Generation i årets Göteborgsvarv nu på lördag!
Oscar Molander och Marcus Söderberg

Efter flera år av förhoppning och besvikelse i pandemins spår är det äntligen dags för den folkfest som Göteborgsvarvet innebär. A Non Smoking Generation har varit charity partner till Göteborgsvarvet sedan 2016 och efter ett långt pandemi-uppehåll med digitala varianter av loppet är det nu dags för en nystart av samarbetet. Förutom att löparna kan välja att springa för A Non Smoking Generation har organisationen i år även en egen cheer-zone i slottsskogen, där ett gäng ungdomar kommer att heja fram alla löpare som passerar. I samband med årets Göteborgsvarv lanserar organisationen även en quiz där allmänheten har möjlighet att testa och förbättra sina kunskaper om unga och tobak.

Trots att rökningen minskar stadigt är det alltjämt för många ungdomar som röker och ännu fler som lockas in i ett skadligt nikotinberoende genom tobaksindustrins alla nya produkter som vitt snus och e-cigaretter:

- I våra undersökningar ser vi att kunskapen om dessa nya produkter är låg. Många tror att vitt snus är mindre farligt och lockas av godisliknande smaker och gratis smakprov i sociala medier, säger Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation

Genom samarbetet med Göteborgsvarvet hoppas A Non Smoking Generation nå ut till fler och sprida livsviktig kunskap som kan verka för att fler barn och unga ges förutsättningar till en tobaksfri uppväxt. Där spelar organisationens ambassadörer också en viktig roll.

Oscar "Olly" Molander var tidigare medlem i pojkbandet The Fooo Conspiracy som startade som förband till Justin Bieber och One Direction för att sedan under flera år turnera i Sverige och USA. I dag arbetar han bland annat som Sveriges ungdomsdelegat till FN och verkar för att lyfta medvetenheten kring dessa viktiga frågor.

Varför springer du för A Non Smoking Generation?

Det är ganska enkelt, för att det inte finns plats för tobaksföretagen i den hållbara framtid vi behöver. Få känner till att tobaksbruket just nu ökar bland unga, eller hur tobak framställs och motverkar samtliga globala hållbarhetsmål. Det är dags att göra hälsa, respekt och medmänsklighet trendigt. Tobak är varken det ena eller det andra, säger Oscar Molander

Marcus Söderberg är känd från TV4:s program Elitstyrkans Hemligheter och som akrobat/stuntman men jobbar vanligtvis med affärsutveckling och som träningsinspiratör.

Varför springer du för A Non Smoking Generation?

-Att proaktivt får vara med och stötta en verksamhet som främjar hälsa och välmående hos barn och unga känns som en självklarhet. A Non Smoking Generations viktiga arbete för en tobaksfri skoltid och barns rätt till en tobaksfri uppväxt är något som alla borde vara med och jobba för! För mig som älskar träning var det ett enkelt val, säger Marcus Söderberg.

Daniel Måledal är en passionerad löpare och driver instagramkontot @charity_runner där han inspirerar till löpning för en god sak. Daniel är själv 5-barnspappa och vill gärna bidra till barn och ungas hälsa.

Varför springer du för A Non Smoking Generation?

För mig är det självklart att helt avstå från tobak av flera anledningar men nu när jag har tonårsbarn har jag fått upp ögonen för problematiken. Vi måste alla göra vad vi kan för att stödja den unga generationen som nu växer upp. Den här frågan måste också högre upp på dagordningen bland Sveriges alla beslutsfattare, säger Daniel Måledal.

Daniel Måledal

När ska barns hälsa prioriteras?5.10.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen unga som anser att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka samtidigt som unga exponeras för tobaksreklam med oförminskad kraft. Kunskapen om nikotinets hälsorisker och hur tobak motverkar miljö och mänskliga rättigheter är fortsatt låg och nu krävs krafttag för att vända den negativa utvecklingen. Det visar årets rapport från A Non Smoking Generation.

Tobaksbarn hjälper Sveriges ungdomar att avstå tobak7.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2013 har A Non Smoking Generation framgångsrikt spridit kunskap och inspirerat unga att förbli tobaksfria genom sin nationella föreläsningsturné i projektet Tobaksbarn. I snitt anser fler än nio av tio tillfrågade elever att föreläsningen innehåller argument för att avstå från tobak. Under de senaste åren har bruket av vitt snus och e-cigaretter ökat kraftigt bland minderåriga och behovet av kunskap som kan motivera att avstå från tobak är kanske större än någonsin.