A Non Smoking Generation

De springer varvet för alla barns rätt till en tobaksfri framtid

Dela

Oscar "Olly" Molander, känd bland annat från the Fooo Conspiracy, Marcus Söderberg från Elitstyrkans Hemligheter och influencern Daniel Måledal springer alla för A Non Smoking Generation i årets Göteborgsvarv nu på lördag!

Oscar Molander och Marcus Söderberg
Oscar Molander och Marcus Söderberg

Efter flera år av förhoppning och besvikelse i pandemins spår är det äntligen dags för den folkfest som Göteborgsvarvet innebär. A Non Smoking Generation har varit charity partner till Göteborgsvarvet sedan 2016 och efter ett långt pandemi-uppehåll med digitala varianter av loppet är det nu dags för en nystart av samarbetet. Förutom att löparna kan välja att springa för A Non Smoking Generation har organisationen i år även en egen cheer-zone i slottsskogen, där ett gäng ungdomar kommer att heja fram alla löpare som passerar. I samband med årets Göteborgsvarv lanserar organisationen även en quiz där allmänheten har möjlighet att testa och förbättra sina kunskaper om unga och tobak.

Trots att rökningen minskar stadigt är det alltjämt för många ungdomar som röker och ännu fler som lockas in i ett skadligt nikotinberoende genom tobaksindustrins alla nya produkter som vitt snus och e-cigaretter:

- I våra undersökningar ser vi att kunskapen om dessa nya produkter är låg. Många tror att vitt snus är mindre farligt och lockas av godisliknande smaker och gratis smakprov i sociala medier, säger Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation

Genom samarbetet med Göteborgsvarvet hoppas A Non Smoking Generation nå ut till fler och sprida livsviktig kunskap som kan verka för att fler barn och unga ges förutsättningar till en tobaksfri uppväxt. Där spelar organisationens ambassadörer också en viktig roll.

Oscar "Olly" Molander var tidigare medlem i pojkbandet The Fooo Conspiracy som startade som förband till Justin Bieber och One Direction för att sedan under flera år turnera i Sverige och USA. I dag arbetar han bland annat som Sveriges ungdomsdelegat till FN och verkar för att lyfta medvetenheten kring dessa viktiga frågor. 

Varför springer du för A Non Smoking Generation?

Det är ganska enkelt, för att det inte finns plats för tobaksföretagen i den hållbara framtid vi behöver. Få känner till att tobaksbruket just nu ökar bland unga, eller hur tobak framställs och motverkar samtliga globala hållbarhetsmål. Det är dags att göra hälsa, respekt och medmänsklighet trendigt. Tobak är varken det ena eller det andra, säger Oscar Molander

Marcus Söderberg är känd från TV4:s program Elitstyrkans Hemligheter och som akrobat/stuntman men jobbar vanligtvis med affärsutveckling och som träningsinspiratör. 

Varför springer du för A Non Smoking Generation?

-Att proaktivt får vara med och stötta en verksamhet som främjar hälsa och välmående hos barn och unga känns som en självklarhet. A Non Smoking Generations viktiga arbete för en tobaksfri skoltid och barns rätt till en tobaksfri uppväxt är något som alla borde vara med och jobba för! För mig som älskar träning var det ett enkelt val, säger Marcus Söderberg.

Daniel Måledal är en passionerad löpare och driver instagramkontot @charity_runner där han inspirerar till löpning för en god sak. Daniel är själv 5-barnspappa och vill gärna bidra till barn och ungas hälsa.

Varför springer du för A Non Smoking Generation?

För mig är det självklart att helt avstå från tobak av flera anledningar men nu när jag har tonårsbarn har jag fått upp ögonen för problematiken. Vi måste alla göra vad vi kan för att stödja den unga generationen som nu växer upp. Den här frågan måste också högre upp på dagordningen bland Sveriges alla beslutsfattare, säger Daniel Måledal.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Oscar Molander och Marcus Söderberg
Oscar Molander och Marcus Söderberg
Ladda ned bild
Oscar Molander och Marcus Söderberg
Oscar Molander och Marcus Söderberg
Ladda ned bild
Oscar Molander och Marcus Söderberg
Oscar Molander och Marcus Söderberg
Ladda ned bild
Daniel Måledal
Daniel Måledal
Ladda ned bild

Länkar

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Reklam för vitt snus ökar i sociala medier och ungas bruk ökar i samma takt16.2.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Betald tobaksreklam i sociala medier har ökat drastiskt under det senaste året. En ny analys som har genomförts av Meltwater, på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att tre tobaksföretag har marknadsfört vitt snus på Instagram i samarbete med minst 34 influencers till ett uppskattat värde av 11,8 miljoner kronor. Samtidigt visar färsk nationell statistik att allt fler ungdomar använder snus och nya nikotinprodukter.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Stockholm13.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Vecka 50 kommer A Non Smoking Generations föreläsningsturné till Danderyd och Nacka för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Hässelby6.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Vecka 49 kommer A Non Smoking Generations föreläsningsturné till Hässelby för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Enköping6.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Vecka 49 kommer A Non Smoking Generations föreläsningsturné till Enköping för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum