De vann Årets Dagstidning 2023

I kväll korades vinnarna under prisgalan Årets Dagstidning på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna. Galan leddes av Jenny och Niklas Strömstedt.

Vinnarna har utsetts av självständiga och kompetenta jurygrupper med stor erfarenhet av publicistik, affärsutveckling, entreprenörskap och samhällsfrågor. Läs mer om juryn, priskriterierna och om övriga nominerade på Tidningsutgivarnas webbplats.

Här är alla vinnare i Årets Dagstidning 2023:

Årets Dagstidning Helhetspriset: Dagens Nyheter
För en bevakning av kriget i Ukraina som håller världsklass. För ett ekonomiskt resultat som också tål en internationell jämförelse. För en initierad journalistik och en imponerande bredd i vår tids svåra frågor.

Årets Redaktion: Länstidningen Södertälje
När det värsta av det värsta händer svarade redaktionen upp med full mobilisering, nytänkande och modig bevakning av dödsskjutningarna. Att de dessutom vågade ge sig på och avslöja omfattande sexuella trakasserier på ortens dominerande arbetsgivare visar än tydligare på just den här lokaltidningens mod och styrka.

Årets Bevakning: Nord Stream – Expressen
Journalistiken är som bäst när den kommer nära källan och går till botten med ett ärende av högsta relevans. Den här bevakningen lyckades med bägge delar och resultatet fick världsomfattande genomslag.

Årets Innovation: Omni Mer
Med ett tydligt fokus på kund – från strategi till exekvering – har vinnaren lyckats utveckla en användaraffär och en freemiumprodukt utan att försämra innehållet för andra. Lanseringen har breddat erbjudandet, minskat beroendet av annonsintäkter och skapat en produkt som läsarna är villiga att betala för och stannar kvar hos. Väl fokuserat och väl genomfört!

Årets Bildjournalistik: Krigets kvarter, Dagens Nyheter
Med känslighet, respekt och mod kommer fotograferna så nära människorna man kan. I skyddsrum och ruiner. I förödelse och förtvivlan. I en tid när vardagslivet och världshistorien brutalt förändras och bildflöden manipuleras behövs sanna bilder och redaktioner som satsar stort för att få fram dem.

Årets Ljudjournalistik: Nyhetsshowen – live från GP-huset
Det är rappt, det är roligt och det är relevant. Det är beroendeframkallande med en självklar känsla för det viktigaste för dagen. Och det är ett grepp som både använder tidningens journalistiska styrka och lockar nya målgrupper.

Årets Annonsaffär: Bonnier News & Apollo
Att skapa en helhet genom att kombinera flera olika kanaler och att genomgående hålla en hög kreativ nivå med god kvalitet har gett resultat. Både för varumärket och för mediet. Detta kommer att inspirera andra varumärken vilket blir gynnsamt för framtida annonsaffärer. Väl paketerat och väl genomfört!

Årets Läsaraffär: ST-tidningen
Att lyckas integrera digital omställning med en fusion av två bolag i en och samma process är mycket imponerande. Att mitt i denna transformation klara av övergången från annonsfinansiering till en blandad finansiering, där digitala prenumerationer utgör en viktig intäktsbas, gör denna transformation till något långt utöver det vanliga.

Årets Medieledare: Maya Dahlén, Göteborgs-Posten
Alla redaktioner skulle behöva ett bultande hjärta. En ledare som ”sveper med oss i glädjen över en bra nyhet”. Hon är ett sådant kraftverk. En ledare som skapat resultat med värme, närvaro och ett starkt engagemang.

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00.