Debatt mellan Ardalan Shekarabi och Jimmie Åkesson

Tisdagen den 5 september debatterar civilminister Ardalan Shekarabi (S) mot Jimmie Åkesson (SD). Ämnet för debatten är vinstjakten i svensk skola och välfärd.

I höst kommer regeringen att presentera förslag för att stoppa vinstjakten. Sverigedemokraterna, som tidigare varit positiva till en vinstbegränsning, har nu deklarerat att de i riksdagen kommer att rösta nej till förslag om att begränsa välfärdsvinster.

- Jimmie Åkesson lovade väljarna en sak, men nu har han ändrat sig. Det är anmärkningsvärt. Jag har utmanat honom på en debatt för att han ska få förklara varför han nu prioriterar bolagens vinster framför elevernas skola och de äldres omsorg, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Jimmie Åkesson har tackat ja till debattutmaningen. Debatten kommer att hållas på Vaksala torg, i Uppsala. Tid: kl. 17.30 tisdagen den 5 september.

Kontakt

Frågor om evenemanget: Viktor Nyberg, Socialdemokraterna i Uppsala län, 072-521 30 80

Presskontakt hos civilministern: Matilda Malmquist Glas, 070-367 03 64

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande