Debattreplik: Återvinning kräver gemensamma lösningar

Debattreplik av SIS, Swedish Standards Institute, publicerad i Dagens Industri (di.se) den 9 april. Erik Eklund, chef för omvärldsbevakning och dialog, och Karin Lindmark, t.f. standardiseringschef, ger en replik i Dagens Industri. Effektiv återvinning kräver gemensamma lösningar. Men standarder uppstår inte av sig själva. Branschen måste vara med.

Precis som Wijkman och Sahleström skriver i Dagens Industri den 4 april kan många återvinningsproblem lösas på liknande sätt som inom energibranschen, det vill säga med politiska styrmedel och kraftiga marknadsmekanismer. Men att säga att vi står inför en revolution är väl starkt, vi befinner oss redan mitt i en förändringsprocess. Vad som nu behövs är ett målmedvetet och långsiktigt arbete med tydliga riktlinjer för att hitta gemensamma lösningar. Vi på SIS, Swedish Standards Institute, tycker det är bra att debatten väcks och att det görs av en branschorganisation.

Sverige ligger långt framme med utveckling av nya material. Men vi är ett litet land som är beroende av import och export, och det krävs gränsöverskridande globala lösningar för att inte skapa handelshinder. Genom standardisering kan innovationer nå en större marknad och få en större spridning. Det ger också en möjlighet att påverka hela värdekedjan.

Det stämmer att produktutformningen är viktig, produkter bör vara designade för återvinning, återanvändning och hållbarhet. För att uppnå detta behövs ett tätare samarbete mellan återvinnare och tillverkare menar vi, något som riksdagens miljöutskott också påpekar i samband med revideringen av EU:s avfallsdirektiv.

Debattörerna skriver också att det saknas standarder inom miljöaspekter för plast, och det stämmer till viss del.  Många befintliga standarder behöver uppdateras och det finns även en del luckor. Men standarder skapar inte sig själva. Standardisering är intressentstyrt. Det krävs ett engagemang från näringsliv, organisationer och myndigheter för att komma samman och skapa något av värde.

SIS tar redan idag internationellt ledarskap på viktiga områden för Sverige genom att vi leder 175 internationella standardiseringsgrupper. Ska vi ta ytterligare ett inom plast och miljö? Det beror mycket på engagemang och finansiering från svenska intressenter.

I sommar startar ISO ett nytt arbete för att förnya och skapa standarder för miljöaspekter av plast som kommer att styra marknadsutvecklingen globalt. Inom ISO finns 163 länder representerade och alla ser inte läget och behoven på samma sätt.  Just nu samlar SIS svenska aktörer för att tillvarata deras intressen vid uppstartsmötet i Seoul i september. SIS välkomnar Återvinningsindustrierna att delta i den svenska arbetsgruppen som startar nu.

Görs detta rätt kan standardisering bidra till att återvinning blir nästa stora exportindustri för Sverige!

Erik Eklund, chef omvärldsbevakning och dialog, SIS, Swedish Standards Institute

Karin Lindmark, t.f. standardiseringschef, SIS, Swedish Standards Institute

Här hittar du debattrepliken på di.se

Bilder

Erik Eklund, chef för omvärldsbevakning och dialog, SIS, Swedish Standards Institute
Karin Lindmark, t.f. standardiseringchef, SIS, Swedish Standards Institute

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.