Debattreplik: Återvinning kräver gemensamma lösningar

Debattreplik av SIS, Swedish Standards Institute, publicerad i Dagens Industri (di.se) den 9 april. Erik Eklund, chef för omvärldsbevakning och dialog, och Karin Lindmark, t.f. standardiseringschef, ger en replik i Dagens Industri. Effektiv återvinning kräver gemensamma lösningar. Men standarder uppstår inte av sig själva. Branschen måste vara med.

Precis som Wijkman och Sahleström skriver i Dagens Industri den 4 april kan många återvinningsproblem lösas på liknande sätt som inom energibranschen, det vill säga med politiska styrmedel och kraftiga marknadsmekanismer. Men att säga att vi står inför en revolution är väl starkt, vi befinner oss redan mitt i en förändringsprocess. Vad som nu behövs är ett målmedvetet och långsiktigt arbete med tydliga riktlinjer för att hitta gemensamma lösningar. Vi på SIS, Swedish Standards Institute, tycker det är bra att debatten väcks och att det görs av en branschorganisation.

Sverige ligger långt framme med utveckling av nya material. Men vi är ett litet land som är beroende av import och export, och det krävs gränsöverskridande globala lösningar för att inte skapa handelshinder. Genom standardisering kan innovationer nå en större marknad och få en större spridning. Det ger också en möjlighet att påverka hela värdekedjan.

Det stämmer att produktutformningen är viktig, produkter bör vara designade för återvinning, återanvändning och hållbarhet. För att uppnå detta behövs ett tätare samarbete mellan återvinnare och tillverkare menar vi, något som riksdagens miljöutskott också påpekar i samband med revideringen av EU:s avfallsdirektiv.

Debattörerna skriver också att det saknas standarder inom miljöaspekter för plast, och det stämmer till viss del.  Många befintliga standarder behöver uppdateras och det finns även en del luckor. Men standarder skapar inte sig själva. Standardisering är intressentstyrt. Det krävs ett engagemang från näringsliv, organisationer och myndigheter för att komma samman och skapa något av värde.

SIS tar redan idag internationellt ledarskap på viktiga områden för Sverige genom att vi leder 175 internationella standardiseringsgrupper. Ska vi ta ytterligare ett inom plast och miljö? Det beror mycket på engagemang och finansiering från svenska intressenter.

I sommar startar ISO ett nytt arbete för att förnya och skapa standarder för miljöaspekter av plast som kommer att styra marknadsutvecklingen globalt. Inom ISO finns 163 länder representerade och alla ser inte läget och behoven på samma sätt.  Just nu samlar SIS svenska aktörer för att tillvarata deras intressen vid uppstartsmötet i Seoul i september. SIS välkomnar Återvinningsindustrierna att delta i den svenska arbetsgruppen som startar nu.

Görs detta rätt kan standardisering bidra till att återvinning blir nästa stora exportindustri för Sverige!

Erik Eklund, chef omvärldsbevakning och dialog, SIS, Swedish Standards Institute

Karin Lindmark, t.f. standardiseringschef, SIS, Swedish Standards Institute

Här hittar du debattrepliken på di.se

Bilder

Erik Eklund, chef för omvärldsbevakning och dialog, SIS, Swedish Standards Institute
Karin Lindmark, t.f. standardiseringchef, SIS, Swedish Standards Institute

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.