DELÅRSRAPPORT 1 januari – 30 september 2019
VD HAR ORDET
I oktober 2019 tillträdde jag rollen som tillförordnad VD/Koncernchef. Efter att ha varit Group CFO i koncernen i mer än fyra år känner jag bolagen väl och kommer, tillsammans med ledningsgrupperna i de olika verksamheterna, att arbeta fokuserat för att Moment Group återigen ska bli en lönsam koncern.
För Moment Groups säsongspräglade verksamhet innebär tredje kvartalet i stora delar av koncernen en lägre aktivitetsnivå, så även i år. Nettoomsättningen uppgick till 146 msek (170 msek), en minskning med 24 msek mot föregående år vilket framför allt är hänförbart till produktionsportföljen inom affärsområde Live Entertainment. Rörelseresultatet i kvartalet är dock starkare än förgående år och rensat för kostnader i samband med VD-bytet uppgår det till -24 msek, i enlighet med nuvarande regelverk. Med hänsyn tagen till ovan nämnd kostnad och justerat för IFRS 16-påverkan blev resultatet -26 msek (-31 msek), vilket är 5 msek bättre än föregående år. Fördelat per affärsområde visar Live Entertainment en förbättring om 10 msek medan ImmersiveVenues står för en försämring om 4 msek. Affärsområde Event presterar i nivå med samma kvartal föregående år.
Kvartalet började starkt med sommarens föreställning på Vallarnas Friluftsteater i Falkenberg, en uppsättning som lockade över 53 000 gäster. Vi kan också sammanfatta september som en bra premiärmånad, både inom 2Entertain och på våra dinnershowarenor, med varma mottaganden både från publik och recensenter, vilket bådar gott för kommande kvartal. Totalt uppgick de förbetalda biljettintäkterna per utgången av september till 147 msek (87 msek), vilket är 60 msek högre än föregående år. Förbättringen är framför allt hänförbar till 2Entertains biljettbaserade verksamhet, men också till våra dinnershowarenor. Detta är en bra indikator på försäljningsläget även om det också påverkas av storleken på produktionsportföljen.
Kungsportshuset fortsätter att belasta resultatet även i det tredje kvartalet, dock mindre än tidigare, och huset förbereds nu för gästspelet av Wallmans under november och december. Samtidigt sker en omställning till ett mer innehållsbaserat hus med utgångspunkt i Kungsportshuset Eventarena som kommer att fyllas med olika typer av event, produktioner och företagsarrangemang.
Efter några år med stort fokus på tillväxt och förvärv kommer återställandet av lönsamheten att vara det mest prioriterade på kort sikt. Genomlysning pågår av både intäkts- och kostnadssidan inom samtliga verksamheter för att identifiera bättre affärsmodeller och effektivare vägar framåt. Parallellt med detta drivs moderbolagsorganisationen framåt med en starkt minskad kostnadsmassa anpassad för den fas koncernen nu befinner sig i. På samma tema består koncernledningen av rent operativa krafter vid sidan av kommunikations-/IR-chef och koncernchef, med en tydlig inriktning på affärsfokus och affärsstöd.
Vi är nu inne i vårt starkaste kvartal på året och inom våra olika verksamheter ser vi fram emot att få välkomna och ta hand om alla de gäster som det innebär!
Göteborg 25 oktober 2019
Josefin Dalum
tf VD/Koncernchef
Kontakter
Josefin Dalumtf VD/Koncernchef
josefin.dalum@momentgroup.comBilder
Länkar
Om
Följ Moment Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Moment Group
Pop-Tastic! En explosiv ny show på Golden Hits med stjärnproducenten Tess Merkel och popikonen Martin Rolinski24.4.2024 14:57:09 CEST | Pressmeddelande
Den 22 augusti är det dags för en sensationell premiär på Golden Hits med den sprakande nya showen, Pop-Tastic! Efter den enorma framgången med förra årets "A Blast From The Past" är det nu dags för ännu en oförglömlig upplevelse som kommer att få publiken att dansa ända fram till nästa sommar.
Årsredovisningen för 2023 publicerad19.4.2024 09:02:46 CEST | Pressmeddelande
Nu har Årsredovisningen för 2023 publicerats.
Moment Group med fokus på hållbarhet10.4.2024 16:37:13 CEST | Pressmeddelande
Som en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin har Moment Group ett stort ansvar i att driva på utvecklingen inom hållbarhet och ställa krav där det finns möjlighet att påverka. En viktig del i detta är att ha en tydlig strategi som visar genuint engagemang i frågan, med konkreta mål och handlingar som ger resultat.
Högtryck på Korvfabrikören26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Det råder ett enormt tryck på Vallarna, som i sommar byter frontfigur. In kliver Claes Malmberg. Över 30.000 personer köpte biljett när de släpptes. - Vi hade kunnat sålt 30.000 biljetter bara till premiären, säger producenten Janne Andersson.
Prisbelönta historien om Dreamgirls blir musikal på China Teatern i Stockholm13.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den hyllade musikalen om Dreamgirls kommer för första gången att sättas upp som musikal i Norden. Dreamgirls – The Musical har spelats för fulla hus på såväl Broadway som i West End samt filmatiserats 2006 med bland andra Beyoncé Knowles, Jennifer Hudson och Eddie Murphy i huvudrollerna. Dreamgirls - The Musical bjuder på en gripande resa fylld av drömmar, kärlek, vänskap och svek i regi av en av landets mest hyllade regissörer, Edward af Sillén med svensk översättning av Calle Norlén. Premiär 12 september 2024 på China Teatern i Stockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum