Delårsrapport Elon AB januari - juni 2022

Elon – bakgrund till den nya koncernen

Den 7 december 2021 offentliggjorde Electra Gruppen AB (namnändrat till Elon AB) och Elon Group AB en avsiktsförklaringen att gå samman. Vid årsstämman den 28 mars 2022 fattades beslut om riktad nyemission av aktier genom apport till Elon Group ABs moderbolag Elon Group Holding AB (publ). Samgåendet genomfördes den 16 maj 2022.

Elon är Nordens ledande återförsäljare av produkter till hemmet med fler än 900 fackhandlare med gemensam varuförsörjning. Nettoomsättningen proforma för den nya koncernen uppgick helår 2021 till 6 174 MSEK och det första halvåret proforma uppgick till 2 794,7 MSEK vilket är en nedgång med -2,8 procent mot samma period förra året. Genom strukturerad prishantering, god lagerplanering och väldiversifierad kundmix är både bruttoresultat och bruttomarginal starkare än tidigare perioder vilket skapar förutsättningar för fortsatt stark konkurrenskraft. Transaktionskostnader av engångskaraktär kopplade till samgåendet belastar första halvåret med 29,7 MSEK. Justerad EBIT proforma förbättrades under första halvåret med 3,1 MSEK till 23,7 MSEK (20,6) vilket ger en justerad EBIT-marginal proforma om 0,8 procent (0,7).

Transaktionen medförde att det förvärvade bolaget Elon Group ABs tidigare ägare, Elon Group Holding AB (publ) utifrån ett redovisningsperspektiv, erhöll bestämmande inflytande över det förvärvande bolaget varför samgåendet redovisas som ett så kallat omvänt förvärv. Koncernredovisningen utgörs således endast av Elon Group AB fram till förvärvstillfället den 16 maj 2022. Det innebär att jämförelsesiffrorna i rapporten avser Elon Group ABs ej sedan tidigare offentliggjorda koncernredovisningssiffror.

Andra kvartalet 2022

• Nettoomsättningen i kvartalet ökade med 17,6 procent till 1 178,9 MSEK (1 002,5) varav samgåendet med Electra påverkade positivt med 228 MSEK.
• Organisk omsättningstillväxt för kvartalet var negativ med -5,1 procent (+14,6).
• Bruttomarginalen uppgick till 14,0 procent (13,2).
• Transaktionskostnader av engångskaraktär kopplade till samgåendet mellan Elon Group och Electra Gruppen belastade rörelseresultatet i kvartalet med 24,7 MSEK.
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -22,7 MSEK (13,9) motsvarande en rörelsemarginal om -1,9 procent (1,4).
• Justerad EBIT uppgick till 1,9 MSEK (13,9) motsvarande en justerad EBIT-marginal om 0,2 procent (1,4).
• Resultat före skatt uppgick till -30,1 MSEK (12,6).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten justerat för effekter av samgåendet uppgick för kvartalet till 33,3 MSEK (-0,6).
• Resultat per aktie uppgick till –1,89 SEK (1,92).

Januari 2022 – Juni 2022

• Nettoomsättningen ökade i perioden med 12,1 procent till 2 194,9 MSEK (1 958,5), varav samgåendet med Electra påverkat positivt med 228 MSEK i perioden.
• Den organiska omsättningstillväxten var 0,4 procent (15,1).
• Bruttomarginalen uppgick till 14,9 procent (13,3).
• Transaktionskostnader av engångskaraktär kopplade till samgåendet mellan Elon Group och Electra Gruppen belastade rörelseresultatet i perioden med 29,7 MSEK.
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -15,9 MSEK (18,6) motsvarande en rörelsemarginal om -0,7 procent (0,9).
• Justerad EBIT uppgick till 13,8 MSEK (18,6) motsvarande en justerad EBIT-marginal om 0,6 procent (0,9).
• Resultat före skatt uppgick till -23,5 MSEK (16,5).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 31,3 MSEK (-173,2).
• Resultat per aktie uppgick till -1,55 SEK (2,52).

Denna information är sådan som Elon AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande måndag den 29 augusti kl 17.00.

För mer information vänligen kontakta:

Camilla Waldmark, IR-kontakt  camilla.waldmark@elongroup.se, tel 070-570 11 94
Stefan Lebrot, CEO           stefan.lebrot@elongroup.se
Peter Brodén, CFO            peter.broden@elongroup.se

Bilaga

Elanders publicerar datum för delårsrapport januari-september 2022 och telefonkonferens26.9.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elanders publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2022 måndagen den 17 oktober kl. 13:00 (svensk tid), följt av telefonkonferens kl. 15:00 (svensk tid) med vd och koncernchef Magnus Nilsson samt ekonomidirektör Andréas Wikner. Vi bjuder in fondförvaltare, analytiker och media att delta i telefonkonferensen. Se nedan detaljer för att delta i konferensen. Använd länken ”CLICK TO JOIN” nedan, 5-10 minuter före starttid, för att ansluta till telefonkonferensen. Du kommer att bli ombedd att ange telefonnummer och registreringsinformation. Vårt konferenssystem kommer därefter att ringa upp dig på det telefonnummer du anger och placera dig i telefonkonferensen. Observera att länken blir aktiv först 15 minuter före evenemanget. CLICK TO JOIN Använd länken ovan för det enklaste sättet att ansluta till telefonkonferensen eller använd ett av telefonnumren nedan: Sverige: +46 (0)8 5664 2754 Tyskland: +49 (0)69 22222 5195 Storbritannien: +44 (0)330 165 3641 USA: +1 646-828-8082 Kod: 549057 Age

Corline Biomedical AB: CHS™ på BIOMEDevice i Boston 28-29 september23.9.2022 11:48:13 CEST | Pressmeddelande

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”Bolaget”) kommer att delta som utställare på BIOMEDevice i Boston, USA i nästa vecka. Målet är att öka kännedomen om CHS™ och knyta nya kundkontakter på den viktiga amerikanska marknaden. Den amerikanska medicinteknikmarknaden utgör 40 % av de totalt 500 miljarder USD som den globala marknaden för medicinteknik uppskattas omsätta. USA är därför ett naturligt fokus för Corline och några av bolagets viktigaste kunder är bolag med hemvist i landet. För att ytterligare exponera CHS™-erbjudandet på denna marknad kommer Corline att delta på BIOMEDevice i Boston under nästa vecka. BIOMEDevice samlar mer än 1500 deltagare och över 200 utställare från framför allt östra USA. Såväl ingenjörer, affärsutvecklare och management-personal representerar deltagande leverantörer och kunder på mässan. Gemensamt för dessa är fokus på utveckling och lansering av innovativa medicinteknikprodukter. Corline Biomedical tillverkar och säljer sin antitrombotiska produkt CH

PolyPlank AB (publ) erhåller en order från Zwero AB värd ca 4,4 MSEK22.9.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

PolyPlank har erhållit en order från Zwero AB värd ca 4,4 MSEK. Slutkund är Stiftelsen Tingsrydsbostäder och Tingsrydsbostäder AB. PolyPlank kommer att leverera 35 st Miljöhus. Leverans skall ske löpande under 2 år med en första leverans av 5 st Miljöhus i oktober/november-22. PolyPlank har utvecklat ett brett Miljöhus sortiment. Utöver miljöhus har PolyPlank ett brett sortiment av miljövänliga och underhållsoptimala produkter såsom bullerplank, avskärmningar, staket, cykelhus och garage. PolyPlanks produkter är ett vinnande koncept för alla parter, det är ett unikt material som är hållbart, det kräver ett minimalt underhåll och är det absolut bästa möjliga miljövalet på marknaden säger PolyPlanks VD Cay Strandén För ytterligare information, vänligen kontakta: Vd Cay Strandén Telefon 070 586 92 57 Email cay@polyplank.se Denna information är sådan information som Bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kont

Sinch och Zapier utökar partnerskapet för att leverera det bredaste utbudet av meddelanden till företag – sömlöst21.9.2022 12:00:00 CEST | Pressmeddelande