Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.

Rörelseresultatet för andra kvartalet uppgick till -55 (-3) mkr. Rörelseresultatet för delårsperioden uppgick till -50 (31) mkr.Den negativa utvecklingen inom segment Utbildning belastar resultatet med 34 mkr. Ett besparingsprogram har lanserats och påverkar rörelseresultatet negativt med 25 mkr i form av avveckling av personal, lokaler och förlustkontrakt (8 mkr) samt kostnader för nedskrivningar (17 mkr).

Lernias intäkter totalt för delårsperioden är i nivå med föregående år men resultatutvecklingen inom utbildningsverksamheten är utmanande. Vi harlanserat ett besparingsprogram och ytterligare åtgärder kommer att vidtas. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark, säger Anders Uddfors vd för Lernia.

Läs rapporten i sin helhet här.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Träffa Lernia i Almedalen27.6.2019 09:48:32 CESTPressmeddelande

Svensk arbetsmarknad befinner sig i ett utmanande läge. Arbetsförmedlingen ska reformeras och i det så kallade januariavtalet finns en rad förslag på förändringar som berör arbetsmarknaden. Det gör att det i år känns extra viktigt att diskutera framtidens arbetsmarknad och kompetensförsörjning under Almedalen. Vi behöver skapa förutsättningar för bättre matchning på arbetsmarknaden så att fler människor får jobb och företagen rätt kompetens.

Lernia bjuder in till seminarium om vänskap på arbetsplatsen – för effektivare team och säkrare arbetsmiljö29.5.2019 13:46:02 CESTPressmeddelande

Integration på arbetsplatsen är en viktig fråga för Lernia som man bl.a. jobbar med genom projektet Integration För Svenskar – en interaktionskurs som hjälper människor att knyta vänskapsband på jobbet. Den 3 juni bjuder Lernia in till frukostseminarium i Göteborg på tema ”Vänskap på arbetsplatsen” för att tillsammans med näringslivsprofiler och en expert prata vidare om vilka andra viktiga fördelar vänskap på arbetsplatsen kan ha.

Brist på kvalificerade bilmekaniker när fler och fler kör el- och hybridbilar11.4.2019 10:35:53 CESTPressmeddelande

Utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle gör att bilar i allt större utsträckning gått ifrån bensin och diesel och enligt ett förslag från regeringen ska det inte gå att sälja nya fossildrivna bilar i Sverige 2030. Samtidigt förutspår Arbetsförmedlingen en stor brist på kvalificerade bilmekaniker med kompetens inom el-, hybrid- och gasbilar de kommande åren. Tanken är att en fordonsutbildning i Trollhättan ska hjälpa till att lösa problemet.