Svenska institutet för standarder, SIS

Design ska passa alla – nu finns ny europeisk standard

Dela

En ny standard för tillgänglighet genom universell utformning presenteras den 3 juni vid ett frukostseminarium på Svenska institutet för standarder. – Om inte användarmångfalden och människors varierande funktionalitet beaktas från början och i affärsstrategier kommer människor att utestängas och vi kommer vare sig nå målen i Agenda 2030 eller skapa förutsättningar för mänskliga rättigheter, säger Hans von Axelson från Myndigheten för delaktighet och ordförande för det svenska deltagandet i framtagandet av standarden.

Standarden* ska bidra till att produkter på marknaden blir tillgängliga och användbara för alla genom universell utformning. Målgruppen är i första hand tjänste- och varuproducerande företag.

Standardiseringsarbetet drog igång 2014 på ett initiativ från EU-kommissionen. I Sverige har riksdagen fattat beslut om tillgänglighet och universell utformning på flera områden. Nyligen fattade EU beslut om ett europeiskt tillgänglighetsdirektiv.

– De organisationer som använder standarden får lättare att leva upp till gällande och kommande lagstiftning samt nationella strategier och program. Tillgänglighet genom universell utformning stödjer också flera av de globala målen för hållbarhet i Agenda 2030, säger Hans von Axelson. Dessutom gagnas vi alla av begriplighet och ökad användbarhet. Produkterna blir helt enkelt lättare att använda. Man får fler nöjda användare samtidigt som man tar socialt ansvar.

– Standarden har samma struktur som ISO:s standarder för ledningssystem och kan användas oavsett storlek på organisation eller verksamhetsstyrning. Det handlar om att få med allas olika behov, egenskaper, funktionalitet och preferenser i en organisations design- och utvecklingsprocesser. Det handlar också om att involvera användare i processerna, säger Alexandra Antoni, projektledare, Svenska institutet för standarder, SIS.

– En viktig del av universell utformning är att skapa förutsättningar för tillgänglighet genom att analysera nuläget både internt och externt och lyssna in sina intressenter. Vilka använder inte ens produkter idag och vad beror det på? Eftersom väldigt få produkter existerar isolerat är det också viktigt att analysera hela användningskedjan, fortsätter Alexandra Antoni.

Totalt har 15 svenska organisationer deltagit i arbetet genom Svenska institutet för standarder: Standardutveckling – Samordningsgrupp för tillgänglighet SIS/TK 536

*Standarden SS-EN 17161 Universell utformning – Tillgänglighet genom universell utformning inom produkter, varor och tjänster – utvidgar spektrumet användare

Frukostseminarium 3 juni om standarden

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Svenska institutet för standarder, SIS
Svenska institutet för standarder, SIS
Solnavägen 1 E/Torsplan
113 65 Stockholm

08 - 555 520 00https://www.sis.se

SIS är en del av ISO och CEN, ett nätverk av experter som arbetar för att skapa internationella standarder. Hos oss kan aktörer inom näringsliv och offentlig sektor ta initiativ och samverka för best practice som främjar Sveriges konkurrenskraft och ger en smart och hållbar samhällsutveckling.

SIS projektleder både svenskt och internationellt arbete med att ta fram standarder
och verkar för att de används. Vi erbjuder också utbildningar, tjänster och produkter
som hjälper våra kunder att utveckla sina verksamheter och skapa samhällsnytta
med hjälp av standarder.

Följ Svenska institutet för standarder, SIS

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet för standarder, SIS

Nytt rådgivande forum ska stärka byggstandardiseringen10.12.2019 10:30:49 CETPressmeddelande

Nu startar Svenska institutet för standarder, SIS, ett sektorforum för att stärka byggstandardiseringen. – Vi vill skapa en tätare strategisk dialog med aktörer i byggsektorn och erbjuda våra medlemmar en plattform för långsiktig utveckling av standardisering. Vi vill utbyta information om vad som händer inom internationell standardisering, vad den svenska byggsektorn ser för behov samt identifiera samverkan och synergier med initiativ som sektorn tar på standardiseringsområdet, säger SIS vd Annika Andreasen.

Växla upp miljöarbetet med ny global standard25.11.2019 10:00:09 CETPressmeddelande

Nu finns en ny ISO-standard som kan användas av företag och organisationer som vill ta sitt miljötänk till en ny nivå. – Allt fler söker information om vilka miljöåtgärder och strategier som är ekonomiskt sunda. Den här standarden ska ge organisationer stöd vid värdering av miljörelaterade kostnader och vinster. Det gäller både deras påverkan på och beroende av miljön, säger Bengt Steen, som via SIS varit med och tagit fram standarden.

Magasinet S: Mode- och textilbranschen ställer om13.11.2019 07:54:36 CETPressmeddelande

De flesta politiska ledare, företagare och forskare världen över är eniga. Vi kan inte fortsätta konsumera som vi gör idag. 2019 är året då modeindustrin vaknar och vill göra något åt sitt stora klimatavtryck. Men kan egentligen hållbar produktion och konsumtion bli verklighet? Just nu ställer allt fler företag om från linjära till cirkulära affärsmodeller. I ett nytt nummer av Magasinet S frågar vi experterna vad som krävs för att ställa om till en cirkulär ekonomi.

Standardisering ska ge säkrare affärer30.10.2019 08:36:44 CETPressmeddelande

Nu ska standardisering bidra till säkrare affärer. Svenska institutet för standarder, SIS, leder ett nytt arbete med fokus på att standardisera det inledande skedet i en affär när valet av affärspartner görs. – Processen för detta behöver i större utsträckning automatiseras. Det behövs ett systematiskt och likartat sätt att samla in och bedöma information på. I dagsläget görs detta ofta manuellt och hanteringen är spretig, säger Hanna Axelsson, projektledare på SIS.

Standard för hudvårdstjänster fyller lucka på otydligt reglerad marknad23.9.2019 08:48:27 CESTPressmeddelande

Nu finns den första europeiska standarden för hudvårdstjänster. Tillsammans med tidigare framtagna standarder på skönhetsområdet blir den ytterligare en pusselbit för att öka konsumentsäkerheten och för utförare blir den ett kvalitetssäkringsverktyg. Samtidigt går Sveriges Konsumenter och SIS ut med råd kring vad man som köpare av estetiska tjänster ska tänka på.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum