Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.

Sedan länge har Ideon Science Park varit starka på att stötta startups med innnovationer baserade på forskning. Över 300 Startups har fått hjälp att forma sig och växa via inkubatorn Ideon Innovation. Sedan några år har Ideon även en specialenhet, Ideon Open, inom öppen innovation riktat mot större bolag och offentlig verksamhet.

Nu satsar Ideon Science Park på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt för de bolag som genomgått programmet.

"Vårt uppdrag är sedan 1983 att skapa fler bolag baserat på forskning och innovation, samt att skapa fler jobb i regionen genom att stötta tillväxten" säger Ideon Science Parks VD Mia Rolf, och fortsätter "Vi har hittills inte haft en formell process för hur vi hjälper till med tillväxten, utan prövat oss fram. I Ideon Navigator Scaleup matchar vi expertkompetenser mot utmaningar kring ägarledda bolag för att få dem att överkomma sina individuella hinder för tillväxt, och vi är jättestolta över vilka stjärnkompetenser som ställer upp och bidrar med sin erfarenhet i detta projekt!"

Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av bla Sparbankernas Riksförbund och Ludvig & Co, och Mia Rolf arbetar även i den nationella styrelsen. Nu har 9 bolag av 10 i en pilotfas startats och en lång rad erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens.

"Nu vill vi hitta det tionde bolaget - det finns en plats kvar reserverat för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare och tillväxtpotential. Det är bara att kontakta oss för validering, eller tipsa oss om vem vi ska kontakta!", säger Mia Rolf.

Pilotprojektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.

Hela listan på Navigatorer/tillväxtexperter:

Ingela Hansson - Regional Manager Commerce Öresund at Columbus Sverige
Staffan Rosenblad- CFO på Fieldly
Andreas Wall- Commercial Director at Inyett AB
Camilla Dahlin - CEO IUC Syd
Mats Gullberg - Senior Advisor, fd VP OEM Sales Qlik
Magnus Blixt - CFO CellaVision
Catharina Kramer - Senior Executive Search & Interim Management at K2 Search
Peter Larsson - Business Navigator Manager IKEA
Helena Tillborg - Senior advisor, fd Head of Unit Business Developer Kraftringen
Anna Pedersen - CFO på Great Security Sverige
Fredrik Hellström - Regional Director South/West Kone Corporation
Stefan Dahlin - Sales Director Advokatfirman Delphi
Cecilia Svensson - EVP Communications & Sustainable Transformation Perstorp Group
Cecilia Hedenborn - Investerare/styrelseproffs, fd Cash Management Nordea
Simon Almvist - People Management Volvo Cars
Mohamad Takwa - COO Aegirbio
Tobias Sjölin - Project Director Boozt
Lotta Wessfeldt - Sr Relationship Manager Ideon Science Park
Laszlo Varga - CEO Gents
Anna Back Jansson - Head of Design på DUX
Magnus Forsbrand - CEO Techinvestor, Ordf Almi Företagspartner Blekinge
Nina Egnell - Head of Online Åhléns
Anette Björkén - PMO Nordic Findus
Johan Möllerström - CEO Arcaroma
Mia Rolf - CEO Ideon Science Park
Marie Winther Bothén - CFO Flatfrog Laboratories
Bengt-Ove Hedborg - Head of Sales & Marketing Trucks Mercedes-Benz Sweden
Roland Sjölund - MD Europe Kyäni
Eva Klevås - Senior Advisor HR Analytics, fd Scanfil, Kraftringen
Helena Hed - Director Brand & Strategic Communication Axis Communications

(Bilder på några representanter för Navigatorerna finns bifogat. Önskas fler bilder, kontakta oss.)

Listan på företagen i programmet

Anolytech

Mohamad Takwa
Moa Dahlman Truesdale, Energy Opticon
Marie Winther Bothen

Ideon Science park stöttar hela innovationsresan från startup, till scaleup, storbolag och vidare och verkar för att fler bolag ska bildas baserat på forskning och innovation, samt för tillväxt i regionen.

På Ideon Science Park har framstående innovationer som Bluetooth och Storytel skapats och spännande tillväxtbolag tagit avstamp. Multinationella företag som Axis och Qlik härstammar från Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området.

På Ideon finns en unik mix av kompetens, vilket är en styrka när framtidens utmaningar måste lösas idag. Företagen på Ideon Science Park arbetar främst inom fyra fokusområden; Smarta städer, framtida transporter, hälsoteknologi och smarta material, men även inom energi, food tech och smart industri.

I Ideon familjen ingår även inkubatorn Ideon Innovation och acceleratorn Ideon Open.