”Det är en överraskande god ränta på utbetalade leenden”— fredagsporträttet med Matilda Lehvonen, lokaluthyrare

Matilda gör ett bestående intryck. Ingen lämnas oberörd av hennes varma leende, hennes energiska positivism och professionalism. Med sin vilja och kraft till förändring tar hon inte bara egna utvecklingskliv utan tar även, på ett omtänksamt sätt och väl förankrat, företaget framåt. Hon är den ljuvligaste av samarbetspartners och numera kan hon även stolt kalla sig par-terapeut. Här är hon, vår målande frankofil:

Matilda, vilken roll har du på Einar Mattsson och vad är roligast i din vardag?
Sedan något år tillbaka arbetar jag med uthyrning av våra lokaler i våra 100 bostadsfastigheter och förvaltningskundernas lokaler. Det roligaste är alla möten och dialogen med nöjda befintliga hyresgäster, förväntansfulla kommande hyresgäster och alla bra kollegor som finns här på Einar Mattsson.

Vad ingår det för typ av uppgifter i din tjänst?
Jag har kontakt med våra kommande, befintliga och avflyttande lokalhyresgäster kring avtalsvillkor och formalia i deras vardag. Sedan förbereder och genomför jag visningar av lokaler och gör löpande avstämningar och uppföljningar internt och gentemot lokalhyresgästerna. Det kan också vara omförhandlingar eller uppsägningar inför flytt. Såsom läget har varit nu under pandemin, så har jag ägnat mycket av min tid åt hyresstödsfrågor.

Du är estetiskt lagd. Hjälper det dig i din nuvarande roll?
— Ja, det hoppas jag. Det är såklart extra givande att vi får in hyresgäster som bidrar till att bevara eller lyfter en fastighets och ett områdes utseende eller känsla.

Du har ganska nyligen bytt tjänst och är en av dem som yrkesväxlat. Hur kom det sig?
Att försöka utmana mig själv och hitta ny energi genom självvald förändring är en naturlig drivkraft i mig. Sedan tycker jag så mycket om Einar Mattssons företagskultur, jag känner mig trygg i bolaget och med de människor som arbetar här. Det är fantastiskt att kunna ha möjlighet att kunna byta tjänst inom koncernen.

Du utvecklar både dig själv och oss som koncern. Vad driver dig?
När vi blir sedda, betrodda och bekräftade av våra chefer och våra kollegor vill vi prestera ännu bättre, inte tvärtom. Inom Einar Mattsson finns så mycket kompetens, energi, ambition och välvilja att göra saker rätt och hela tiden ännu bättre. Vi är också bra på att pusha och tro på varandra.

En förutsättning för att nå framgång även på det personliga planet, är att aldrig sluta utvecklas, annars står man still. Jag har svårt för att stå still.

Vilka yrkesframgångar är du gladast över här på Einar Mattsson?
Alla, jag är glad över alla framgångar! Att hinna hyra ut ca 300 lägenheter inom nyproduktion, både i Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden, till tillträdesdagarna med en lite för kort framförhållning var ett påfrestande maratonlopp. Tillsammans med andra så klarade vi av det. Då känner man ”Yes, vi gjorde det!” Det blev ett väldigt konkret kvitto på att vi lyckades med en stor och mycket utmanande uppgift.

— Samtidigt så är det så att de mer vardagliga sakerna gläder mig minst lika mycket. Då jag i min tidigare roll som bostadskonsulent i Hjulsta vann någon skeptisk hyresgästs förtroende och därmed kunde reda ut ett snårigt ärende så blev jag glad. Eller om jag lyckades lösa ett problematiskt störningsärende som fick många i den berörda fastigheten att andas ut, med en lösning som var gynnsam för alla inblandade parter.

Vem har du lärt dig mest av hittills i koncernen, och varför?
När jag kom till Einar Mattsson som ny 2013 och skulle börja jobba som bostadskonsulent fanns Tarja Paljakka där som pedagogisk, tålmodig, vänlig och handledande kollega. Tarja hade gedigen erfarenhet av systemen vi använde, kände till bolagsstrukturen och vem som var vem på kontoret. I Tarja fick jag också en rolig fika-kompis och vän. Det blev en fin, trygg och bra start för mig. Det är så viktigt att vi ser och tar hand om varandra när vi är nya och lite vilsna i våra nya roller.

Du är oerhört professionell, oavsett situation. Du är påläst, har dubbelkollat saker innan, säger inte mer än du kan lova, är diplomatisk, frågar alltid om hjälp om du inte kan eller förstått att du borde kunna. Vi önskar alla att vi var exakt så. Vad är det som gjort att du gör just så?
Nu blev jag alldeles varm inombords. Jag tycker vi alla inom koncernen är just så. Vi inser att vi både företräder ett bolag men samtidigt är våra egna varumärken. Bemöt andra såsom du själv önskar bli bemött tänker jag. Lova heller inget du inte vet att du kan hålla. Gör du det förstör du inte bara andras tillit till dig utan även tilliten, och därmed självkänslan, till dig själv.

Du är känd för din extremt goda förmåga att förankra. Hur kommer det sig? Vad händer om vi inte förankrar beslut, förhållningssätt och arbetsmetoder?
Då kommer det ifatt dig och gnager och skaver. Det blir ett surt, irriterande mer-jobb för andra och inte minst för dig själv och din insats.

Hur förankrar man processer och beslut på bästa sätt? Vilket är ditt bästa tips?
För att ha en roligare, trevligare och lite mer personlig dialog kan man alltid lyfta luren eller ta ett “korridorsbeslut” muntligt. Det bästa, som jag själv alltid vilja kunna luta mig mot, är någon form av skriftlig kvittens, via e-post eller Teams. Då bekräftar båda parter att man är införstådda med ärendet och vad som beslutats, vilka valda delar som kan och ska arkiveras, och var de ska arkiveras för framtida behov. Då slipper du framtida frågeställningar med svar som “men jag trodde ...”, “den lovade ...” eller “hon sade ju ...”.

Att systematiskt jobba med att utveckla rutiner och processer som vi gör idag är utmärkt. Då utförs uppgifter enklare, säkrare och mer professionellt.

Du är ett energiknippe, ovanligt lösningsfokuserad, skrattar oftast och du verkar medveten om vilken energi du sänder ut till din omgivning. Är du det?
Kan jag bidra med lite energitillförsel så är jag jätteglad. Att le och skratta gör otroligt mycket för vårt psykiska och fysiska välbefinnande. Både vårt eget och andras. Men, det är kan vara tillfällen då det är lätt att hålla sig för garv när man har ont någonstans. Jag hade nyligen en nackspärr, så jag vet. Så jag har all respekt för att alla inte skiner som solen hela tiden. Kan du, om än så lite, så bör du försöka le mot omvärlden. ”Fake it till you make it”. Det är en överraskande god ränta på utbetalade leenden.

Hur behåller vi våra talanger i koncernen?
— Vi ska fortsätta vara noga i rekryteringsprocesserna och ta in personligheter som uppskattar och lever vår koncerns värderingar, som vill värna och bevara vår fina företagskultur och vår familjära känsla. Här jobbar bara bra och omtänksamma människor. “Andra göre sig icke besvär.” Visst har talanger slutat, men många har återvänt. Det är ju ett oerhört gott betyg.

Vad jobbar du med om tio år?
— Då har vi utvecklat den kommersiella delen av lokaluthyrningarna ytterligare och har ett välsmort lokaluthyrnings-team.

Om du fick göra en film eller tv-serie, vilka skulle ha huvudrollerna och vad skulle den handla om?
— Varför inte ännu en dokusåpa typ “Tunnelbanan” eller “S O S Alarm” men som hette “Fastighetsägaren”, där var och ens vardagliga hjältedåd belyses? Hur den tillsynes lugna ankan paddlar frenetiskt under ytan. Så med exempel från vår lugnare yta. Exempelvis de välkomnande, trevliga kundservicekollegorna som samtidigt febrilt letar efter tappade nycklar.  Förvaltarna som svarar lugnt och trevligt samtidigt som de sliter med diverse vattenskador, bränder, inbrott och ombyggnationer. Analytiker och ekonomer som också mer i det dolda, ser till att vi är ett fungerande bolag, som följer alla lagar och regler, på tillväxt.

Du är själv konstnär. Vad betyder konsten för dig?
— Konsten både engagerar och hjälper din hjärna att koppla av. Bort från allt annat. Konsten kan få dig att reflektera, ge insikt om dig själv. Vad tycker du är vackert, fult, intetsägande eller säger precis allt. Och varför, vad får mig att känna så?
Jag gillar personligen vacker (inte provokativ) konst som får mig att njuta och bli på bra humör.

Vilken är din egen favorit-konstnär, och vad är det för konstart/teknik?
— J.M.W. Turner, en av Storbritanniens mest älskade målare under början 1800-talet. Han skapade otroligt vackra och poetiska landskapsskildringar i både naturalistisk och halv- eller helabstrakt stil.

Vilket är ditt bästa avstressningsknep?
— Det är att tänka Sinnesro-bönen. Den kan du tillämpa vare sig du är troende, agnostiker eller ateist. Den lyder ”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”

Berätta något vi inte vet om dig.
— Att jag är diplomerad relationsterapeut. Jag är inte bara inriktad mot parrelationer utan alla typer av relationer. Den du har med andra familjemedlemmar, vänner eller till dig själv. De flesta av oss bär redan på svaren och sitter inne kloka lösningar på våra problem, men behöver kanske hjälp genom medling att få tag i dem. Det kan också vara så att du behöver ett nytt verktyg för att hantera ett gammalt olöst problem.

Hur kan Einar Mattsson vara ett fortsatt stöd under pandemin?
— Jag anser att Einar Mattsson har skött detta på ett föredömligt sätt gentemot både hyresgäster, kunder och anställda. Rent informativt och praktiskt har vi fått så bra förutsättningar som möjligt för att kunna hantera våra uppdrag.

(För dig som är nyfiken på Matildas konst, så kan du följa henne i sociala medier på ”Art by Matilda”.)

”Det är väldigt mycket som händer hela tiden i vår koncern som både bygger, äger, utvecklar och förvaltar” — fredagsporträttet med Marcus Asp8.3.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

En onlinesplare i världsklass hanterar våra hyresgästers och kunders frågor med finess. Marcus Asp är killen med det alltid glada leendet som jobbar hårt för att kunna ge bra service i telefon, i e-posten och i sina administrativa uppgifter. Vad han har för koppling till Björn Borg får du veta om du läser dagens fredagsporträtt:

Ökat återbruk i äldre fastighet på Södermalm6.3.2024 05:55:00 CET | Nyheter

Att återanvända material, är inte så enkelt som det kan tyckas. När fastighetsägare renoverar görs det för att delar i en fastighet och framförallt dess innehåll är tekniskt slut. Efter år med lappande och lagande så behöver saker bytas ut helt för att hålla för minst 50 år framåt. Att göra återbruksinventeringar – vad som är möjligt att återanvända och inte – gör Einar Mattsson vid sina renoveringar. Ett komplext arbete där stor kunskap krävs.