Det händer på Skansen i maj

I maj välkomnas inte bara våren utan också högsäsongen på Skansen. Lill-Skansenteatern drar igång med dagliga föreställningar, folkdansarna börjar dansa igen och ringleksbarnen visar danslekar. Norge firar sin nationaldag, Astrid Lindgrens figurer kommer på besök, Barn&Böcker infaller 22-23 maj och populära Rebecka Karlsson och Charlie Grönwall uppträder på Sollidenscenen den 27 maj.

Flagghissande på kolonilotten. Raising the flag in the allotment. Foto: Marie Andersson.

Välkommen våren
Tre helger ägnas åt vårsysslor – städning, rustning av stugan, trädgårdsarbete, trädgårdsslöjd mm. Möt pilflätare, kolonister och trädvårdare.
29 april–1 maj, 6–7 maj och 13–14 maj.

Premiär för Lill-Skansenteatern
Lill-Skansenteatern spelar föreställningar där publiken får vara med! Den 1 maj är det dags för den första föreställningen av fyra dagliga som ges från 1 maj–1 oktober kl 11.00, 12.00, 14.00 och 15.00

Folkdansuppvisningar
Skansens folkdanslag dansar på Tingsvallenscenen, och vid regn i Bragehallen, lördagar och söndagar maj - september kl 16.00 och tisdag-fredag 27 juni - 31 augusti kl 19.00. Skansens spelmän står för musiken.

Sång- och danslek
Premiär för uppvisningarna med Skansens ringleksbarn söndagen den 14 maj kl 15.30. Sen blir det uppvisning söndagar kl 15.30 fram till 24 september.

Lekar från förr
Pröva på att gå på styltor, rulla tunnband, putta kula och andra gammeldags lekar för både vuxna och barn. Aktivitetsledare finns på plats, lekarna är belägna på Hazeliusängen. Vid regn flyttar lekarna till Skogens hus. 29 april–1 oktober kl 11.00–17.00

Norges nationaldag 17 maj
Den norska grunnlovsdagen, 17 maj, firas på Skansen och på Sollidenscenen kl 13.00–16.00. Stämningen är fantastisk med alla vackra folkdräkter och norska flaggor hela dagen. Mycket finns som vanligt att titta på och många av bodarna på Marknadsgatan håller öppet.

Tjolahopp, tjolahej 20-21 maj
Astrid Lindgrens värld flyttar in på Skansen helgen 20–21 maj. Det blir program från kl 10.00 till 17.00 med teater på Sollidenscenen, sångprogram med Emil, Gammeldags auktion med familjen Svensson från Katthult, allsång med Fröken Prysselius och massor av lek och skoj. Dagarna är ett samabete mellan Skansen, Rabén & Sjögren, Astrid Lindgrens Värld och Saltkråkan.

Barn&Böcker 22–23 maj
Barn och böcker syftar till att stimulera barns läslust och språkutveckling. Dagarna vill även locka barn att läsa barnboksförfattare från andra delar av världen än den västerländska. Barn och böcker är ett samarbete mellan Stockholms stads utbildningsförvaltning, Stockholms stadsbibliotek, Stiftelsen Skansen och Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA).

Rebecka och Charlie 27 maj
Konsert med 2016 års Idofinalister Rebecka Karlsson och Charlie Grönvall på Sollidenscenen kl 14.00.

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark har öppet kl 10.00–18.00 i maj.

Ridturer
Ponnyridningen utgår från Bredablick och pågår vardagar kl. 13.00-14.00 och kl. 12.00-15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat och mat
Alla dagar: Matning av lappugglorna kl 13.00
Gråsälarna i övre sälbassängen får strömming kl. 14:00
Guarezorna i Vårt Afrika får mat kl 14.30
Helger: Talkabout the reindeer kl 12.30
Prat om vitryggig hackspett kl12.45
Prat om varg och järv kl 13.30
Talk about the elk kl 14.30

Kuser, kvällar och föreläsningar
Tunnbrödsbakning den 3, 16 och 31 maj
Traditionella måleritekniker och pappspänning 6-7 maj
Gärdesgårdsbygge 13 maj
Gamla udda nyttoväxter - för bra för att glömmas bort 17 maj

Med reservation för ändringar.

Folkdanslaget. Folkdancers. Foto: Marie Andersson.
Pippi och poliserna. Pippi Longstocking and the police.  Foto: ALV
Pippi och poliserna. Pippi Longstocking and the police. Foto: ALV

Ljuset går upp över Djurgården idag27.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag går ljuset upp extra tidigt när Djurgården både profilerar sig som Skandinaviens främsta attraktion och fördjupar samarbetet för att hålla ett ovärderligt kulturarv aktuellt. Kungl. Djurgårdens Förvaltning lyser upp besökarnas väg med en ny spännande ljusinstallation och det markerar starten på ett nytt och starkare samarbete för Djurgårdens aktörer. Slottsfogden Magnus Andersson och vd Camilla Zedendahl berättar om processen och framtiden.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.