Det händer på Skansen i maj

I maj välkomnas inte bara våren utan också högsäsongen på Skansen. Lill-Skansenteatern drar igång med dagliga föreställningar, folkdansarna börjar dansa igen och ringleksbarnen visar danslekar. Norge firar sin nationaldag, Astrid Lindgrens figurer kommer på besök, Barn&Böcker infaller 22-23 maj och populära Rebecka Karlsson och Charlie Grönwall uppträder på Sollidenscenen den 27 maj.

Flagghissande på kolonilotten. Raising the flag in the allotment. Foto: Marie Andersson.

Välkommen våren
Tre helger ägnas åt vårsysslor – städning, rustning av stugan, trädgårdsarbete, trädgårdsslöjd mm. Möt pilflätare, kolonister och trädvårdare.
29 april–1 maj, 6–7 maj och 13–14 maj.

Premiär för Lill-Skansenteatern
Lill-Skansenteatern spelar föreställningar där publiken får vara med! Den 1 maj är det dags för den första föreställningen av fyra dagliga som ges från 1 maj–1 oktober kl 11.00, 12.00, 14.00 och 15.00

Folkdansuppvisningar
Skansens folkdanslag dansar på Tingsvallenscenen, och vid regn i Bragehallen, lördagar och söndagar maj - september kl 16.00 och tisdag-fredag 27 juni - 31 augusti kl 19.00. Skansens spelmän står för musiken.

Sång- och danslek
Premiär för uppvisningarna med Skansens ringleksbarn söndagen den 14 maj kl 15.30. Sen blir det uppvisning söndagar kl 15.30 fram till 24 september.

Lekar från förr
Pröva på att gå på styltor, rulla tunnband, putta kula och andra gammeldags lekar för både vuxna och barn. Aktivitetsledare finns på plats, lekarna är belägna på Hazeliusängen. Vid regn flyttar lekarna till Skogens hus. 29 april–1 oktober kl 11.00–17.00

Norges nationaldag 17 maj
Den norska grunnlovsdagen, 17 maj, firas på Skansen och på Sollidenscenen kl 13.00–16.00. Stämningen är fantastisk med alla vackra folkdräkter och norska flaggor hela dagen. Mycket finns som vanligt att titta på och många av bodarna på Marknadsgatan håller öppet.

Tjolahopp, tjolahej 20-21 maj
Astrid Lindgrens värld flyttar in på Skansen helgen 20–21 maj. Det blir program från kl 10.00 till 17.00 med teater på Sollidenscenen, sångprogram med Emil, Gammeldags auktion med familjen Svensson från Katthult, allsång med Fröken Prysselius och massor av lek och skoj. Dagarna är ett samabete mellan Skansen, Rabén & Sjögren, Astrid Lindgrens Värld och Saltkråkan.

Barn&Böcker 22–23 maj
Barn och böcker syftar till att stimulera barns läslust och språkutveckling. Dagarna vill även locka barn att läsa barnboksförfattare från andra delar av världen än den västerländska. Barn och böcker är ett samarbete mellan Stockholms stads utbildningsförvaltning, Stockholms stadsbibliotek, Stiftelsen Skansen och Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA).

Rebecka och Charlie 27 maj
Konsert med 2016 års Idofinalister Rebecka Karlsson och Charlie Grönvall på Sollidenscenen kl 14.00.

Lill-Skansen
Barnens egen djurpark har öppet kl 10.00–18.00 i maj.

Ridturer
Ponnyridningen utgår från Bredablick och pågår vardagar kl. 13.00-14.00 och kl. 12.00-15.00 under helger och skollov. Pris 50:-

Prat och mat
Alla dagar: Matning av lappugglorna kl 13.00
Gråsälarna i övre sälbassängen får strömming kl. 14:00
Guarezorna i Vårt Afrika får mat kl 14.30
Helger: Talkabout the reindeer kl 12.30
Prat om vitryggig hackspett kl12.45
Prat om varg och järv kl 13.30
Talk about the elk kl 14.30

Kuser, kvällar och föreläsningar
Tunnbrödsbakning den 3, 16 och 31 maj
Traditionella måleritekniker och pappspänning 6-7 maj
Gärdesgårdsbygge 13 maj
Gamla udda nyttoväxter - för bra för att glömmas bort 17 maj

Med reservation för ändringar.

Folkdanslaget. Folkdancers. Foto: Marie Andersson.
Pippi och poliserna. Pippi Longstocking and the police.  Foto: ALV
Pippi och poliserna. Pippi Longstocking and the police. Foto: ALV

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.