Det här behövs för att fritids ska fungera för alla

Marina Wernholms studie undersöker hur fritidshemslärare arbetar för att ge extra anpassningar och särskilt stöd. För att fritidshemmen ska kunna arbeta inkluderande är det avgörande att rektor har kunskap om fritidshemmens uppdrag, att det finns stöd från elevhälsan och ett gott samarbete med klasslärare.
- Det är anmärkningsvärt att fritidshemslärare i så liten utsträckning är delaktiga i utformningen av extra anpassningar och särskilt stöd med tanke på att stöd ska ges utifrån en helhetssyn på eleven och elevens utbildning, säger Marina Wernholm, forskare vid Linnéuniversitetet.
Öka barnens känsla av tillhörighet
Peter Karlsudds studie undersöker hur fritidshemslärare kan organisera sitt arbete och agera för att öka barnens känsla av tillhörighet. Vilka förutsättningar behövs för att kunna göra det och vad är viktigt för att skapa en inkluderande fritidshemsmiljö?
- Resurser, i form av elevassistenter till exempel, följer inte alltid med elever under tiden på fritids och elevhälsans stöd riktas oftast enbart mot skoldagen. Det kan vara en förklaring till att vi ser färre inkluderande och fler särskiljande lösningar även för fritidsverksamheter, säger Peter Karlsudd, forskare vid Linnéuniversitet.
Konkreta råd till arbetslag
Helene Elvstrands studie handlar om delaktighet utifrån de villkor som råder i fritidshemmen nu och ökade krav på målstyrning och lärandemål.
- Det finns risk att elever i behov av stöd exkluderas från fritidsverksamheten. I min studie ger jag en grund för arbetslag att arbeta med delaktighet och även konkreta råd som till exempel hur viktigt det är att erbjuda plats för både vila, avskildhet och aktivitet, säger Helene Elvstrand, forskare vid Linköpings universitet.
Kommande webbinarium
Forskarna kommer att presentera sina forskningsskrifter vid ett kostnadsfritt webbinarium den 2 december kl 10.00-11.00. Välkommen med din anmälan.
För intervjuer kontakta forskarna:
Marina Wernholm, lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och författare till skriften Fritidshemslärares erfarenheter av extra anpassningar och särskilt stöd i fritidshemmet, marina.wernholm@lnu.se tel 072-594 95 01.
Peter Karlsudd, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet och författare till skriften Inkluderande fritidshemspedagogik, peter.karlsudd@lnu.se tel 070-522 73 92.
Helene Elvstrand, docent i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet och författare till skriften Elevers delaktighet i fritidshem, helene.elvstrand@liu.se.
För övriga pressfrågor eller andra frågor kontakta SPSM:s presstjänst:
press@spsm.se, tel 010-473 50 51.
Här kan du läsa om och ladda ner skrifterna.
Nyckelord
Bilder

Om
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.
Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten17.5.2023 12:40:00 CEST | Pressmeddelande
Regeringen har utsett Aurora Lindberg till ny generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten. Aurora Lindberg kommer närmast från rollen som verksamhetsområdeschef för Kunskapsutveckling på myndigheten och tillträder tjänsten som generaldirektör 1 juni.
Bättre kunskaper och arbetssätt kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar15.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Personalen på förskolor, fritidshem och grundskolor behöver veta mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Nu lanserar SPSM ett omarbetat studiepaket för personal som jobbar med barn och elever med adhd eller autism.
Nytt studiepaket om digitala verktyg och AKK för grundsärskolan och gymnasiesärskolan6.3.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Digitala verktyg och alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan vara ett viktigt stöd i skolans arbete för att ge elever med intellektuell funktionsnedsättning goda förutsättningar att kommunicera och utvecklas i sin kunskap. I ett nytt studiepaket från Specialpedagogiska skolmyndigheten får grund- och gymnasiesärskolan konkret och användbar kunskap om hur man kan arbeta.
Skolverket och SPSM flyttar ihop i Luleå21.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) inviger ett gemensamt kontor i Luleå idag. Etableringen skapar möjlighet till bättre samarbete och mer dialog mellan myndigheterna och skolhuvudmän om vad som behövs för att fler barn och elever ska utvecklas och nå målen i skolan.
Nytt studiepaket från SPSM sätter fokus på utveckling och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning21.9.2022 09:14:22 CEST | Pressmeddelande
Att kunna uttrycka sig, visa vad man vill och behöver är grundläggande behov för varje människa. Nu släpper Specialpedagogiska skolmyndigheten ett studiepaket om undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning som är på en tidig utvecklingsnivå. Fokus är elevernas rätt att lära sig och bli så självständiga som möjligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum