Svensk Handel

Det våras för studenten

Dela
Försommarens intåg innebär i vanlig ordning att det är dags för tusentals unga människor att ta studenten. Det är inte bara en viktig dag för studenterna själva, utan även för handeln, som förbereder med varor som bidrar till ett lyckat studentfirande.

I år beräknas antalet unga i Sverige som tar studenten uppgå till drygt 83 000. Många av dem - och deras anhöriga - kommer att spendera en del pengar på sitt eget och andras firande. Svensk Handel har sammanställt färska rapporter och undersökningar för att få fram en beräknad totalkostnad för den som ska ta studenten.

Snittkostnaden för ett hushåll med en student beräknas till 4 900 kronor

För de unga som själva tar studenten i år förväntas kostnaden bli cirka 2 000 kronor, vilket är något lägre än förra året. De som är föräldrar eller nära anhöriga till någon som tar studenten förväntas däremot spendera något mer i år, i snitt drygt 2 900 kronor, vilket kan jämföras med förra året då motsvarande summa var drygt 2 200 kronor. Den sammanlagda beräknade kostnaden för en students hushåll förväntas alltså i genomsnitt bli drygt 4 900 kronor.

Second hand attraktivt även för studenter

Vi ser en generell ökning av second handförsäljningen av kläder, och studenter utgör inget undantag. Av de som ska skaffa en studentkostym- eller klänning i år planerar nästan var tredje att köpa en second hand. Endast tre till fyra procent väljer att hyra eller låna en studentkostym/klänning.

- Många lägger ganska mycket pengar på studentfirandet som utvecklats till att omfatta många olika delar, från studentmössa och festklänning till presenter, och många svenska handlare är förberedda på det även i år. Att second hand blivit mer attraktivt visar på hur den yngre generationen verkligen omfamnat det cirkulära modet, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Studentfirandets betydelse för handeln

Totalt 34 procent av handlarna planerar att genomföra någon kampanj kopplad till studenten i år, vilket är något fler än föregående år. Likt föregående år är det flest dagligvaruhandlare som planerar att genomföra någon kampanj; nästan 6 av 10 planerar att genomföra någon kampanj i år. Andelen har även ökat inom sällanköpsvaruhandeln där motsvarande andel är nästan var tredje handlare, en ökning med 6 procentenheter jämfört med 2022.

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye