”Det vi gör just nu lägger grunden för bilden av Sverige i framtiden”

Matti Ahlqvist är platschef för AstraZeneca i Göteborg. I ”Studio Göteborg & Co” berättar han om hur betydelsefull bilden av Sverige och Göteborg är för ett globalt företag och hur den påverkas av vad som sker just nu.

- Sverige har värderingar inom jämställdhet, miljötänk och uthållighet som gör att vi står ut som förebild eller som udda fågel. Och i det är det kanske inte så konstigt att vi kan ses som en udda fågel också i hanteringen av corona-pandemin, säger han.

I Göteborgsregionen ligger en av AstraZenecas tre stora forskningsanläggningar i världen med 2 500 anställda. Hälften av de forskare som anställts de senaste åren kommer från något annat land än Sverige. Reaktionen från kollegor i andra länder på att Sverige valt en egen väg är blandade.

- Vi ses som annorlunda och vi har en annan tonalitet från våra myndigheter. Det är viktigt att förklara vad vi står för som land och varför vi gör på vårt sätt. Det vi gör just nu lägger grunden för bilden av Sverige senare när vi vänder tillbaka till en ny normalitet, säger han.

I AstraZenecas göteborgsanläggning kanaliseras 15 miljarder kronor varje år till olika forskningsprojekt. Som ordförande i Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är Matti Ahlqvist också aktiv i utvecklingen av Göteborg som destination och i AstraZenecas arbete för att fler internationella vetenskapliga möten hamnar i staden. En verksamhet som just nu ligger nere överallt i världen.

- Det är viktigt att utan att forcera komma tillbaka till att väldigt aktivt börja attrahera kongresser och visa upp oss som en plats i världen. Hur vi påverkats och vart vi är på väg. Nästa år har Göteborg ett 400-årsjubileum och det blir ett naturligt sätt att slå på stora trumman, säger han.

Studio Göteborg & Co möter AstraZenecas platschef i Göteborg
Fler videor