DICE at the opera – en konsert som hyllar svensk spelmusik.

Kungliga Hovkapellet framför musik från banbrytande dator- och tv-spel när spelstudion DICE firar 30 år med fem storslagna konserter på Kungliga Operan. Ett unikt tillfälle att live få uppleva musiken från spel som Star Wars™: Battlefront, Battlefield och Mirrors Edge, framförd av symfoniorkester. Biljettsläpp 8 juni på operan.se.
Lanseringsbild Kungliga Operan

Ett måste för alla fans av spel som Star Wars™: Battlefront, Battlefield och Mirror’s Edge! Elektroniska ljudkaskader möter det maffiga orkestersoundet från Kungliga Hovkapellet när DICE firar 30 årsjubileum. Moderna klassiker från spelen, komponerade av bland andra Mikael Karlsson, Hildur Guðnadóttir och Sam Slater, framförs tillsammans med unika och specialgjorda visuella projektioner, skapade av videokonstnären Andreas Nilsson i samarbete med artister från DICE.

Unika kvällar som spelälskare sent kommer glömma, i Kungliga Operans fantastiska salong.Upplev musiken från spel som Star Wars™: Battlefront, Battlefield: Bad Company 1 och 2, Battlefield 1, 3, 4 och V, Battlefield 2042, Mirror's Edge och Mirror’s Edge Catalyst som du aldrig har gjort förut, framförd av Kungliga Hovkapellet under ledning av dirigenten Christian Schumann!

MUSIK: Mikael Karlsson, Magnus Birgersson, Johan Skugge, Jukka Rintamäki, Rami Yacoub, Gordy Haab, Johan Söderqvist, Patrik Andrén, Hildur Guðnadóttir och Sam Slater.

DIRIGENT: Christian Schumann

KUNGLIGA HOVKAPELLET

DICE at the Opera spelas följande datum: 8/10 (enbart inbjudna), 9/10, 28/10 och 29/10 2022

Mer info på operan.se

Lanseringsbild Kungliga Operan

Ekmans Midsommarnattsdröm tillbaka på Kungliga Operan6.5.2024 07:37:07 CEST | Pressmeddelande

Hyllade koreografen Alexander Ekmans balett Midsommarnattsdröm skrevs för Kungliga Baletten 2015. "Skruvad sommarfest man sent ska glömma" skrev SvD vid urpremiären. Nu är Midsommarnattsdröm äntligen tillbaka på Operahusets stora scen och senare i vår får ännu fler chans att uppleva den, då Kungliga Baletten tar med sig uppsättningen på turné till Norrlandsoperan i Umeå. Nypremiär på Kungliga Operan nu på onsdag 8 maj och spelas till 18 maj. Spelas på Norrlandsoperan 31 maj - 1 juni.

Time to make the right decision about the renovation of the Royal Swedish Opera29.4.2024 13:51:58 CEST | Pressmeddelande

The National Property Board (Statens Fastighetsverk, SFV) has now submitted its report regarding an upcoming renovation of the Opera House. In the report, two different renovation proposals are presented: the Pre-study and the Alternative. Only one of these proposals has the right conditions for the business and operation of the Royal Swedish Opera and its government mission as a national stage for opera and ballet – that proposal is called the Alternative.

Michael Storåkers ny ordförande för Kungliga Operan29.4.2024 11:13:33 CEST | Pressmeddelande

Michael Storåkers valdes idag till ny styrelseordförande för Kungliga Operan. Samtidigt valdes även Ingela Lindh till ny ledamot i styrelsen. »Jag är hedrad och ödmjuk inför uppdraget. Jag hoppas att mina erfarenheter från kulturinstitutioner, näringsliv och politik, i samarbete med styrelsen och ledningen för verksamheten, kan vara till nytta och stärka Operans position som nationalscen«, säger Michael Storåkers.