Dieselstölder drabbar företagare – ansvarig minister oförstående

I ett nyhetsinslag i Ekot idag om de allt grövre och mer frekventa dieselstölderna som drabbar företagare intervjuades justitieminister Morgan Johansson om hur han ser på de stölder som begås. Detta har fått Transportföretagen att reagera.

”Samtidigt ska man väl komma ihåg att de här företagen tjänar väl ändå en hel del pengar. Man har ju ett eget ansvar också, faktiskt, att medverka till att man skyddar sin egendom. Man kan inte bara lägga över allting här på att polisen ska lösa alla problem”, det säger justitieminister Morgan Johansson, till P4 Jönköping.

– Brott mot företagare är allvarliga brott som vi behöver ta på största allvar. Uttalandet är både okunnigt om hur transportsektorns förutsättningar ser ut och känns stötande för den allmänna rättskänslan. Att ministern i sitt uttalande pekar på att vissa av brottsoffren tjänar ”en hel del pengar” är direkt olämpligt och skulle inte accepteras i andra brottsfall, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Han fortsätter:
– Transportföretagen har länge varit utsatt vad gäller stölder, skadegörelse och bedrägerier. Vi arbetar naturligtvis kontinuerligt med dessa frågor och företagen lägger ner stora summor för att skydda både gods och dieseln i tanken. De tar på inget sätt lätt på stölderna. Det vi efterfrågar är fler åtgärder och befogenheter från Polisen och Tullen för att komma åt brotten i motor- och åkeribranschen, säger Marcus Dahlsten.

En bakomliggande orsak till den ökande mängden brott står att finna i drivmedelspriserna:
–Att dieselpriserna har rusat i höjden har drabbat många företag i transportsektorn hårt och gör samtidigt att dieseln i tanken än mer stöldbegärlig. Att företagare nu förväntas klara sig själva när de utsätts för brott är anmärkningsvärt, säger Marcus Dahlsten.