Digital tillväxt och starkt resultat för Schibsted

Schibsted visar fortsatt stark tillväxt i intäkter och resultat under tredje kvartalet 2021. Inom affärsområdet News Media, där bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, ökar de digitala prenumerationsintäkterna samtidigt som annonsintäkterna visar stark tillväxt – även jämfört med före pandemin.

– Ökad betalningsvilja för våra nyhetsprodukter tillsammans med en fantastisk tillväxt i annonsaffären har lett till ett starkt resultat för News Media, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsted News Media. Foto: Schibsted

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här

Schibsted ökade intäkterna under tredje kvartalet 2021 med 11 procent* jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 667 MNOK (3 188 MNOK), och resultatet (EBITDA) landade på 769 MNOK (678 MNOK), en ökning med 13 procent.

Affärsområdet News Media, där bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni ingår, ökade intäkterna med 7 procent* till 1 928 MNOK (1 809 MNOK). För Aftonbladets del ökade intäkterna med 9 procent till 388 MSEK (357 MSEK) jämfört med samma kvartal förra året.

– Det starka resultatet för News Media bygger bland annat på ökat engagemang och betalningsvilja för våra nyhetsprodukter, men också på en fantastisk tillväxt i annonsaffären. Detta i kombination med enastående insatser från våra medarbetare möjliggör att vi nu kan gå in i en mer offensiv tillväxtfas, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.

Under kvartalet nådde News Media en milstolpe när en miljon digitala prenumerationer passerades, och de digitala användarintäkterna är ett av affärsområdets viktigaste intäktskällor, med fortsatt stark tillväxt.

De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 21 procent* för News Media jämfört med samma kvartal förra året. Både starka volymer och tillväxt i ARPU ligger bakom denna ökning, men även förvärvet av podcast-tjänsten Podme har bidragit till de ökade prenumerationsintäkterna. Totala prenumerationsintäkterna för affärsområdet växte samtidigt med 8 procent*.

– Vi ser att allt fler väljer att teckna prenumerationerna hos både Aftonbladet, Svenska Dagbladet och i våra norska mediehus och vi ser också att vi når allt fler varje dag. Aftonbladet har i de senaste mätningarna nått över fyra miljoner dagliga läsare. Ljud är ett av våra satsningsområden och förvärvet av Podme visar oss redan att vi är på rätt väg. Vi ser stora möjligheter för Podme att fortsätta växa, inte minst genom att hitta nya spännande samarbeten med våra mediehus, säger Siv Juvik Tveitnes.

Den starka räckvidden och Schibsteds ekosystem bidrar också till tillväxt för digitala annonser, som visar en betydande ökning i tredje kvartalet. I Sverige växte de digitala annonsintäkter med 26 procent* jämfört med motsvarande kvartal föregående år till 222 MNOK (179 MNOK), och de totala annonsintäkterna i Sverige uppgick till 273 MNOK, en ökning med 23 procent*.

– Att vi ser en stark annonstillväxt efter pandemin är ingen överraskning, men vi ligger i dag också en bra bit över nivåerna från motsvarande kvartal 2019 vilket är väldigt starkt. Det visar att Schibsted är i en positiv trend inom annonsmarknaden och vi ser goda möjligheter för fortsatt tillväxt, inte minst genom tillgången till första parts-data som kan matcha annonsörer med 1,4 miljoner svenskar varje dag inom vårt unika ekosystem, säger Siv Juvik Tvetines.

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här

*Justerat för valutaförändringar, samt förvärv och sålda verksamheter där förekommer

Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna23.11.2021 11:30:00 CET | Pressmeddelande

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året.