Digital tillväxt och starkt resultat för Schibsted
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här
Schibsted ökade intäkterna under tredje kvartalet 2021 med 11 procent* jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 667 MNOK (3 188 MNOK), och resultatet (EBITDA) landade på 769 MNOK (678 MNOK), en ökning med 13 procent.
Affärsområdet News Media, där bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni ingår, ökade intäkterna med 7 procent* till 1 928 MNOK (1 809 MNOK). För Aftonbladets del ökade intäkterna med 9 procent till 388 MSEK (357 MSEK) jämfört med samma kvartal förra året.
– Det starka resultatet för News Media bygger bland annat på ökat engagemang och betalningsvilja för våra nyhetsprodukter, men också på en fantastisk tillväxt i annonsaffären. Detta i kombination med enastående insatser från våra medarbetare möjliggör att vi nu kan gå in i en mer offensiv tillväxtfas, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.
Under kvartalet nådde News Media en milstolpe när en miljon digitala prenumerationer passerades, och de digitala användarintäkterna är ett av affärsområdets viktigaste intäktskällor, med fortsatt stark tillväxt.
De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 21 procent* för News Media jämfört med samma kvartal förra året. Både starka volymer och tillväxt i ARPU ligger bakom denna ökning, men även förvärvet av podcast-tjänsten Podme har bidragit till de ökade prenumerationsintäkterna. Totala prenumerationsintäkterna för affärsområdet växte samtidigt med 8 procent*.
– Vi ser att allt fler väljer att teckna prenumerationerna hos både Aftonbladet, Svenska Dagbladet och i våra norska mediehus och vi ser också att vi når allt fler varje dag. Aftonbladet har i de senaste mätningarna nått över fyra miljoner dagliga läsare. Ljud är ett av våra satsningsområden och förvärvet av Podme visar oss redan att vi är på rätt väg. Vi ser stora möjligheter för Podme att fortsätta växa, inte minst genom att hitta nya spännande samarbeten med våra mediehus, säger Siv Juvik Tveitnes.
Den starka räckvidden och Schibsteds ekosystem bidrar också till tillväxt för digitala annonser, som visar en betydande ökning i tredje kvartalet. I Sverige växte de digitala annonsintäkter med 26 procent* jämfört med motsvarande kvartal föregående år till 222 MNOK (179 MNOK), och de totala annonsintäkterna i Sverige uppgick till 273 MNOK, en ökning med 23 procent*.
– Att vi ser en stark annonstillväxt efter pandemin är ingen överraskning, men vi ligger i dag också en bra bit över nivåerna från motsvarande kvartal 2019 vilket är väldigt starkt. Det visar att Schibsted är i en positiv trend inom annonsmarknaden och vi ser goda möjligheter för fortsatt tillväxt, inte minst genom tillgången till första parts-data som kan matcha annonsörer med 1,4 miljoner svenskar varje dag inom vårt unika ekosystem, säger Siv Juvik Tvetines.
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här
*Justerat för valutaförändringar, samt förvärv och sålda verksamheter där förekommer
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum