Digitala lösningar bidrar i kampen mot Covid-19

Den 3–6 april anordnas Hack the Crisis Sweden, ett digitalt hackaton där alla är välkomna att bidra med innovativa idéer och lösningar i kampen mot Coronakrisen.

− I de speciella tider vi befinner oss i är det viktigt att många engagerar sig och bidrar med sina kompetenser och med innovativa idéer och initiativ. Detta är en satsning som vi gärna är med och stödjer, säger Lennart Johansson chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co.

En kraftfull samling aktörer i Sverige går nu samman för att arrangera ett helt digitalt hackaton med uppdraget att ta sig an utmaningarna vi står inför.

− Fantastiskt att se vad initiativet Hack the Crisis hitintills har levererat hos våra grannländer. Ska bli spännande att se vad vi i Sverige kan åstadkomma. Just i Göteborg har vi sett stort engagemang där olika parter, företag, privatpersoner och organisationer, går ihop och jobbar tillsammans, vilket är en oerhörd styrka i en situation som denna. Hackathons är helt rätt metod för att under tidspress gå samman, och leverera idéer och lösningar på den utmaning vi står inför, säger Madeleine Serenhov, co-founder av Openhack.

Alla som vill delta i hackatonet kan nu gå in och anmäla sig själv eller ett team. Det kommer att fokuseras på tre huvudspår: rädda liv, rädda samhället, rädda näringslivet.

Näringslivsgruppen Göteborg & Co är stolt partner till Openhack, som tillsammans med DIGG (Myndigheten för Digital Förvaltning), Regeringskansliet, Hack for Sweden och AI Innovation of Sweden är initiativtagare till Hack the Crisis.

Mer information och anmälan: https://htc.openhack.io/

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.