Majblommans Riksförbund

Digitala majblommor gav 10,6 miljoner

Dela

Majblammans digitala insamling har gått i mål. Resultatet blev över 10,6 miljoner, trots att det inte funnits några fysiska majblommor att köpa. Succé och katastrof, menar generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

Försäljningen av majblommor är över för i år. Insamlingen 2020 har varit helt digital på grund av coronakrisen. Resultatet blev dryga 10,6 miljoner kronor – bra för en ny insamlingsmodell men ett drastiskt tapp jämfört med förra året, då barnen sålde majblommor för 67 miljoner.

-          Det är en fantastisk succé och en fullständig katastrof på en gång. Coronapandemin tvingade oss att överge ett 113 år gammalt framgångsrecept och testa något nytt helt utan förberedelser. Det är otroligt att vi lyckats samla in över 10,6 miljoner på bara några veckor. Vi har sett ett obeskrivligt engagemang från alla som deltagit och bidragit. Samtidigt gör vi en historisk förlust på över 50 miljoner. Det visar att barnens försäljning av fysiska majblommor är en institution med makalös kraft. Den har funnits i över hundra år, och vi räknar med att den återuppstår nästa vår, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

Pandemin har satt totalstopp för barnens traditionella majblommeförsäljning, och under den gångna månaden har Majblomman flaggat för drastiskt minskade intäkter. Många barn som behöver Majblommans ekonomiska stöd inför sommarlovet går nu miste om allt från sommarläger och fotbollsskola till busskort och badkläder.

-          Majblomman finns till för barn som växer upp i fattigdom. Den gruppen drabbas hårt av den ekonomiska inbromsning vi nu ser. Barn oroar sig redan för familjens situation, tar ansvar och förhåller sig till en mycket begränsad ekonomi. Stödet Majblomman brukar dela ut kommer som en lättnad för familjen. Det är en frustrerande ekvation att vi gör ett historiskt lågt resultat detta år då barnen behöver oss mer än någonsin, konstaterar Tove Lindahl Greve.

Majblomman avslutar sin digitala satsning med att dela ut ett litet antal antika majblommor från år 1920, som ett särskilt tack till ett fåtal insamlingar:

-          10,6 miljoner har nåtts tack vare alla tusentals människor som delat och bidragit till insamlingen med små och stora belopp. Men vi vill ändå särskilt uppmärksamma några innovativa digitala insamlingar som inspirerat lite extra. En är Instagramkontot Portionen under tian som gjort en folkbildande insats genom att informera om barnfattigdom och samlat in ofattbara 707 010 kronor till Majblomman med hjälp av sina följare. Ett annat fantastiskt initiativ är twitterkontot @afromumin som tecknat jättefina porträtt av alla som bidragit. Och barnen på Nya Raket-skolan i Kiruna, som med enkla digitala medel mobiliserade ett imponerande engagemang och stöd, säger Tove Lindahl Greve.

Majblomman har redan börjat planera för insamlingen 2021. Blomman som togs fram för 2020 kommer då att säljas tillsammans med en specialblomma för 2021. Verksamheten kommer resten av 2020 bedrivas med begränsade resurser och ett stort mått kreativitet.

-          Vi tar med oss kraften från det engagemang vi sett i vår och alla lärdomar från den digitala insamlingen och laddar för ett rekordår 2021, avslutar Tove Lindahl Greve

För mer information välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713 eller liv.landell@majblomman.se

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070-206 87 38 eller tove.lindahl.greve@majblomman.se

Bilder

Om

Majblommans Riksförbund
Majblommans Riksförbund
Kungsgatan 28
411 19 Göteborg

031-606890http://www.majblomman.se

Majblomman är en ideell organisation som verkar för barns rättigheter i Sverige sedan år 1907. Varje vår säljer barn över hela landet majblommor. Insamlingen går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner.