Digitala utbildningsmässan hösten 2020

Vi följer upp succén med vårens Digitala utbildningsmässa och erbjuder återigen möjligheten att besöka höstens digitala event för framtida studenter. Den 30 september kan man som studiesugen träffa eftergymnasiala skolor live på studentum.se!

Under den Digitala utbildningsmässan får alla som letar en utbildning mer ingående information om olika skolor samtidigt som de kan ta del av föreläsningar i en virtuell mässmiljö. Besökarna kan även ställa frågor till de utställare som medverkar, via chatt eller videosamtal i deras montrar.

Mässan, som äger rum på studentum.se, har tagits fram med anledning av den rådande situationen med covid-19 som påverkat events och större arrangemang. Med den digitala lösningen vill vi fortfarande kunna hjälpa blivande studenter att hitta sin utbildning. Anna Hansback, eventansvarig på Educations Media Group, berättar:

- Vi vet att det är populärt bland framtida studenter att gå på öppet hus och mässor i samband med sina utbildningsval. Det känns därför extra viktigt för oss att kunna tillgodose studenternas behov genom vår digitala lösning när de inte har möjlighet att besöka skolor och mässor i samma utsträckning som tidigare. Vi tar den Digitala utbildningsmässan till en ny nivå i höst och genomför mässan i en helt virtuell mässmiljö vilket känns väldigt spännande.

Mässan är live den 30 september mellan 08.00-18.00 på studentum.se. För att läsa mer om vilka skolor som deltar och för att få en påminnelse inför mässan klicka här.

“Vi har haft som mål att komma till Umeå”9.3.2020 13:04:00 CETPressmeddelande

Den 17 mars arrangeras Vägledarträffen, ett event för Sveriges studie- och yrkesvägledare, i Umeå. Årets huvudtalare pratar under ämnet hederskultur och integration. Josephine Lindgren, kommunikatör på Educations Media Group berättar om evenemanget: Vi har en spännande agenda som vi hoppas ger deltagarna verktyg att använda i sin vardag i mötet med elever. Vi är glada att för första gången arrangera träffen i Umeå Vägledarträffen arrangeras av söktjänsterna gymnasium.se och studentum.se, som båda är en del av Educations Media Group. Eventet riktar sig mot Sveriges studie- och yrkesvägledare med teman som rör skolans värld med fokus på vägledning och utbildningsmöjligheter. Vägledarträffen har fram till nu arrangerats i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men i mars även i Umeå. Josephine Lindgren fortsätter: Vi har alltid haft som mål med Vägledarträffen sedan starten 2017 att få möjlighet att besöka fler orter. Vi ser fram emot att nu även kunna bjuda in studie- och yrkesvägledare som är v