studentum.sestudentum.se

Digitala Vägledarträffen 2020

Vägledarträffen 2019

Med spännande föreläsningar från Grillska gymnasiet och Snitz gymnasium siktar Vägledarträffen 2020 på att bli en förmiddag fylld av inspiration och kunskapsutbyte vägledare emellan.

Det är fjärde året i rad som Vägledarträffen arrangeras och detta år blir det lite annorlunda. Anna Hansback, eventansvarig för Vägledarträffen, utvecklar:
- "Det är andra omständigheter i år jämfört med tidigare. Vi fick vara kreativa för att hitta lösningar där så många som möjligt kan ta del av förmiddagen och beslutade oss för att köra digitalt. Vi tror att det är den bästa lösningen då vi vet hur uppskattad träffen brukar vara och att ställa in helt kände vi inte var ett alternativ. För oss var det självklart att hellre ställa om än in. Vi har många anmälda deltagare och det visar att viljan att fortsätta utvecklas hos studie- och yrkesvägledare är stark"

Med hänsyn till omvärlden var en fysisk möteplats för Vägledarträffen 2020 inte möjlig. Istället kommer Vägledarträffen ske digitalt via verktyget Zoom. För att läsa mer om den digitala Vägledarträffen klicka här

Varmt välkomna!

Vägledarträffen 2019

“Vi har haft som mål att komma till Umeå”9.3.2020 13:04:00 CETPressmeddelande

Den 17 mars arrangeras Vägledarträffen, ett event för Sveriges studie- och yrkesvägledare, i Umeå. Årets huvudtalare pratar under ämnet hederskultur och integration. Josephine Lindgren, kommunikatör på Educations Media Group berättar om evenemanget: Vi har en spännande agenda som vi hoppas ger deltagarna verktyg att använda i sin vardag i mötet med elever. Vi är glada att för första gången arrangera träffen i Umeå Vägledarträffen arrangeras av söktjänsterna gymnasium.se och studentum.se, som båda är en del av Educations Media Group. Eventet riktar sig mot Sveriges studie- och yrkesvägledare med teman som rör skolans värld med fokus på vägledning och utbildningsmöjligheter. Vägledarträffen har fram till nu arrangerats i Stockholm, Göteborg och Malmö. Men i mars även i Umeå. Josephine Lindgren fortsätter: Vi har alltid haft som mål med Vägledarträffen sedan starten 2017 att få möjlighet att besöka fler orter. Vi ser fram emot att nu även kunna bjuda in studie- och yrkesvägledare som är v

Studie och yrkesvägledare samlades för Vägledarträffen i Göteborg24.10.2019 14:43:00 CESTPressmeddelande

Den 24 oktober anordnade Studentum och gymnasium.se Vägledarträffen i Göteborg - en förmiddag med föreläsningar speciellt utformade för studie- och yrkesvägledare. Vägledarträffen är ett återkommande evenemang som anordnas en gång per termin i Malmö, Göteborg och Stockholm. Denna gång fick studie- och yrkesvägledarna i Göteborg lyssna till inspirerande föreläsningar från Ljungskile folkhögskola, Blueberry College och Universitet samt CSN. Teman för träffen folkhögskolan som utbildningsform och vilka möjligheter den kan erbjuda, utlandsstudier och hur CSN jobbar med studiehjälp för att göra studier möjligt för alla! Dagen började med frukostmingel följt av föreläsningar och fika. Minglet var uppskattat av studie- och yrkesvägledarna då de fick möjlighet att nätverka, knyta kontakter samt ställa frågor till föreläsarna! Under dagens föreläsningar ställdes det väldigt mycket frågor till föreläsarna - det var kul att se så många engagerade studie- och yrkesvägledare på plats i Göteborg! De