Digitalisering av avfallshanteringen

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin

Hogia lanserar en ny molnprodukt för att hjälpa åkerier som hanterar avfall att effektivisera sin transportplanering.,

Hogia Moveit Recycle är utvecklad för åkerier inom miljö och återvinning, som hanterar utplacering, hämtning och tömning av avfallscontainers. Transportplaneraren ser i realtid alla sina fordon på en karta och kan enkelt se vart alla containers finns, vad de innehåller, tid och datum för när de ska tömmas och vilka bilar som tilldelats uppdraget.

− Med vår lösning får transportplaneraren en total visuell överblick och kan planera smartare körvägar. Det skapar möjligheter för att utnyttja kapaciteten bättre så att samma bil kan tömma fler containers på samma dag jämfört med tidigare, säger Helena Svedlund bolagschef Hogia Logistics Systems AB.

Hogia Moveit Recycle är integrerat med transportplaneringssystemet Hogia Mobilast. All information som transportplaneraren behöver för att planera transporterna finns digitalt och visas på en karta. Genom att få en visualisering av alla uppdrag skapas en bättre överblick. Det blir enklare för transportplaneraren att snabbt se hur ytterligare ett uppdrag ska planeras in för att uppnå optimal körväg.

Föraren får information om den optimala körrutten via en app och kan se sina uppdrag i en karta. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Jönköpings kommun kontrakterar Hogia som leverantör för Visingsötrafiken16.9.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

I januari gick Jönköpings kommun ut med en direktupphandling för att ersätta sitt befintliga boknings- och biljettsystem för färjetrafiken mellan Gränna och Visingsö - Visingsötrafiken. Färjetrafiken bedrivs i kommunens regi på uppdrag av Trafikverket. Ett antal leverantörer svarade på upphandlingen och Hogia Ferry Systems, med standardprodukten BOOKIT, vann och tilldelades kontraktet.

Proaktivitet för en attraktivare kollektivtrafik25.2.2020 10:30:00 CETBlogginlägg

Håll dina kunder informerade i alla lägen! Emma Fernlöf från Hogia är en av talarna på kollektivtrafikmässan IT-Trans i Karlsruhe i början av mars. Hon kommer att prata om framtidens kollektivtrafik och hur trafikledningen med smart information kan agera proaktivt och undvika att störningar i kollektivtrafiken drabbar resenären, vilket skapar en smidigare resa och bidrar till en attraktivare kollektivtrafik. Ett proaktiv agerande kännetecknar nästa generations kollektivtrafik, säger Emma och berättar mer om hur detta kommer att se ut.