Digitalisering av avfallshanteringen

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin

Hogia lanserar en ny molnprodukt för att hjälpa åkerier som hanterar avfall att effektivisera sin transportplanering.,

Hogia Moveit Recycle är utvecklad för åkerier inom miljö och återvinning, som hanterar utplacering, hämtning och tömning av avfallscontainers. Transportplaneraren ser i realtid alla sina fordon på en karta och kan enkelt se vart alla containers finns, vad de innehåller, tid och datum för när de ska tömmas och vilka bilar som tilldelats uppdraget.

− Med vår lösning får transportplaneraren en total visuell överblick och kan planera smartare körvägar. Det skapar möjligheter för att utnyttja kapaciteten bättre så att samma bil kan tömma fler containers på samma dag jämfört med tidigare, säger Helena Svedlund bolagschef Hogia Logistics Systems AB.

Hogia Moveit Recycle är integrerat med transportplaneringssystemet Hogia Mobilast. All information som transportplaneraren behöver för att planera transporterna finns digitalt och visas på en karta. Genom att få en visualisering av alla uppdrag skapas en bättre överblick. Det blir enklare för transportplaneraren att snabbt se hur ytterligare ett uppdrag ska planeras in för att uppnå optimal körväg.

Föraren får information om den optimala körrutten via en app och kan se sina uppdrag i en karta. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Nya möjligheter för trafikoperatörer26.6.2019 08:37:34 CESTBlogginlägg

Under UITP Global Public Transport Summit samlades aktörer inom kollektivtrafikbranschen från hela världen i Stockholm. Hogia var en av utställarna och demonstrerade bland annat produktserien TransitCloud, Hogias molnbaserade system för realtidsinformation. Med hjälp av Internet of Things kan tekniken som förmedlar realtidsdata från och till bussar förenklas. Det kommer att ge helt nya förutsättningar för trafikoperatörerna och trafikhuvudmännen menar Frida Christensson, bolagschef på Hogia Communications.

Digitalisering av avfallshåndteringen10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nå kommer det til å bli enklere for transportselskaper som håndterer avfall å planlegge sine transportoppdrag. Hogia lanserer et nytt skyprodukt, Hogia Moveit Recyleit, som skal hjelpe transportselskaper med å effektivisere transportplanleggingen. Via en app får førerne informasjon om alle sine oppdrag, og kan se ruten på et kart direkte på mobilen. Med mer effektiv planlegging av kjøreruten kan man redusere drivstofforbruket, hvilket er positivt både for miljøet og økonomien.