Digitalisering av avfallshanteringen

Nu kommer det att bli enklare för åkerier som hanterar avfall att planera sina transportuppdrag. Hogia lanserar en ny molnprodukt, Hogia Moveit Recycle som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om alla sina uppdrag och kan se rutten på en karta direkt i mobilen. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin

Hogia lanserar en ny molnprodukt för att hjälpa åkerier som hanterar avfall att effektivisera sin transportplanering.,

Hogia Moveit Recycle är utvecklad för åkerier inom miljö och återvinning, som hanterar utplacering, hämtning och tömning av avfallscontainers. Transportplaneraren ser i realtid alla sina fordon på en karta och kan enkelt se vart alla containers finns, vad de innehåller, tid och datum för när de ska tömmas och vilka bilar som tilldelats uppdraget.

− Med vår lösning får transportplaneraren en total visuell överblick och kan planera smartare körvägar. Det skapar möjligheter för att utnyttja kapaciteten bättre så att samma bil kan tömma fler containers på samma dag jämfört med tidigare, säger Helena Svedlund bolagschef Hogia Logistics Systems AB.

Hogia Moveit Recycle är integrerat med transportplaneringssystemet Hogia Mobilast. All information som transportplaneraren behöver för att planera transporterna finns digitalt och visas på en karta. Genom att få en visualisering av alla uppdrag skapas en bättre överblick. Det blir enklare för transportplaneraren att snabbt se hur ytterligare ett uppdrag ska planeras in för att uppnå optimal körväg.

Föraren får information om den optimala körrutten via en app och kan se sina uppdrag i en karta. Med effektivare planering av körrutten så kan man minska på bränsleförbrukningen, vilket är positivt både för miljön och ekonomin.

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Inför årsskifte: Stor okunskap kring AGI20.12.2019 14:32:34 CETPressmeddelande

​Snart ett år efter införandet av arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) är det fortfarande stor okunskap bland företag om hur man ska rapportera in till Skatteverket och vad som gäller inför kommande årsskifte. Skatteverket ser i år en risk att företag redovisar dubbelt, både arbetsgivardeklaration och kontrolluppgift, vilket kan ge felaktigt förtryckta inkomstdeklarationer för de anställda.

More efficient access control system for the Port of Trelleborg19.11.2019 15:00:00 CETPress release

As part of striving to become the best RoRo port in Europe, Port of Trelleborg is investing in digitalisation and new IT solutions. In a project collaboration with Hogia, the port has introduced a fully automatic gating solution for the port’s existing gate-in. With the new solution, the trucks can keep moving throughout the access control process, and without having to stop to show a ticket or entry documentation. This enables a constant flow of vehicles into the port, thereby streamlining entry, and avoiding congestion build-up. This also has a positive impact on both the environment as well as safety within the port and on the port hinterland road network.