Digitalisering en nyckelfaktor bakom Ifs starka resultat

Det tekniska resultatet stärks under det tredje kvartalet till 2 498 MSEK, totalkostnadsprocenten är stabilt under målnivån och antalet kunder ökar i samtliga affärsområden. Kundnöjdheten och förnyelsegraden är hög.
– En viktig del av förklaringen bakom Ifs stabila resultat är att vi, trots turbulensen i omvärlden, stärkt vår position som det ledande digitala försäkringsbolaget på världens mest digitaliserade marknad. Positionen som digital ledare bygger till viktig del på en stark fysisk leverans, särskilt på skadeområdet, säger Ifs VD Morten Thorsrud.
Norden är världens mest digitalt mogna försäkringsmarknad. Både våra samhällen och de nordiska kunderna är världsledande. Vi tar bank-ID och Swish för givna. Vi har digitala register för bilar och hus, och den digitala mognaden bland kunderna är mycket hög.
Digitaliseringen driver försäkringsbranschen framåt med stora kliv. Den snabba teknikutvecklingen gynnar techorienterade bolag som är stora och etablerade. Det finns tre viktiga skäl till det.
För det första ger storlek möjlighet att satsa. Ifs tech community består av mer än 1 000 högkvalificerade och engagerade personer. If satsar över 1 miljard kronor varje år bara på IT-utveckling.
För det andra ger ett stort försäkringskollektiv en stor konkurrensfördel: data. Data ger kunskap som gör det möjligt att sätta hantera risker och sätta rätt priser. If försäkrar till exempel var femte bil i Norden. Det gör att bolaget har mer insikt om trafikbeteenden och riskfaktorer än någon annan.
För det tredje är försäkringar med nödvändighet en hybridprodukt där digitalisering kan underlätta kundupplevelsen, men där leveransen ofta är fysisk. If kan utveckla tekniska verktyg för att kunden själv kan fotografera sin påbackade bil och kunna boka in verkstadstid digitalt. Men när någon får stopp på motorvägen räcker inte digitala lösningar. Då måste en bärgningsbil till platsen genast.
– If fortsätter år efter år att vara det största försäkringsbolaget i Norden. Antalet kunder växer och kundnöjdheten fortsätter uppåt från en redan hög nivå. Resultatet som vi presenterar i dag är en effekt av detta, säger VD Morten Thorsrud.
Koncernresultat för tredje kvartalet
Nordens största sakförsäkringsbolag presenterar ett stabilt resultat, trots den svaga nybilsförsäljningen och fler storskador än normalt. Resultatet är i linje med det föregående året när hänsyn tagits till tillfälliga pandemieffekter. Det finns en positiv effekt av de stigande räntorna, för den del av skadereserverna som är diskonterade.
Totalkostnadsprocenten är något högre än Q3 2021, vilket förklaras av en covid-19-effekt som pressade ner totalkostnadsprocenten tillfälligt. Kvartalets resultat tyngs också av fler storskador än normalt och en fortsatt svag nybilsförsäljning, en effekt som är särskilt stark i Sverige.
Den ovanligt höga inflationen gör det viktigt att justera prissättningen på ett hållbart sätt, då If erbjuder sina kunder en 12-månaders prisgaranti. På nordisk nivå bedömer If att inflationen för skadekostnader kommer att ligga på 4-5 procent under det kommande året.
- Totalkostnadsprocenten för tredje kvartalet är 81,6 (80,2 procent under Q3 2021). För årets första nio månader är den 79,8 procent (80,8)
- Tekniskt resultat för kvartalet är 2 498 MSEK (2 448)
- Premieinkomst under kvartalet var 11 537 MSEK (10 536)
- If har totalt en premietillväxt på 5,7 procent för kvartalet och 7,0 procent för årets första nio månader, jämfört med samma period förra året
- Investeringsresultatet under tredje kvartalet var 507 MSEK (294) och för årets första nio månader 2 037 (1 775).
Det svenska resultatet
Premieinkomsten växer med 4,5 procent på den svenska marknaden, jämfört med Q3 2021. Den starkaste tillväxten sker inom industrisegmentet med stora företagskunder. Totalkostnadsprocenten ökar när covideffekten som påverkade det tredje kvartalet 2021 nu klingat av. Totalkostnadsprocenten är 80,5 procent för årets första nio månader.
Det svenska resultatet visar en fortsatt hög kundnöjdhet och en tydlig ökning av den digitala interaktionen med kunderna. Resultatet begränsas alltjämt av den svaga nybilsförsäljningen.
- Premieinkomsten under tredje kvartalet var 4 456 MSEK (4 219 MSEK under Q3 2021)
- Det tekniska resultatet landade på 565 MSEK (929 MSEK)
- Totalkostnadsprocenten för Q3 var 87,3 (78,3)
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seBilder

Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
