Digitalisering kortar väntetider för solceller från veckor till minuter
Efterfrågan på solcellsanslutningar har slagit alla rekord det senaste året. Det har skapat långa köer och väntetider när mellan 100 och 200 ansökningar om dagen ska hanteras.
Nu ska köerna bort.
–I vintras hade vi väntetider på mellan sex och åtta veckor. Med vår nya digitala process ger vi besked inom några minuter, säger Thomas Pettersson, produktansvarig på E.ON Energidistribution.
Den nya automatiseringslösningen gäller för merparten av de ärenden E.ON hanterar, det vill säga anslutning av solcellsanläggningar på befintliga anslutningar, med en säkring om maximalt 63 Ampere och där man inte gör några andra förändringar i samband med installationen.
–I stället för flera veckors väntetid, ska merparten av alla solcellsärenden granskas, hanteras och bekräftas inom några få minuter efter att kunden signerat den digitala svarsblanketten, förutsatt att datorberäkningen ger ett godkänt resultat, säger Thomas Pettersson.
Den automatiserade processen beräknar vilken effekt en anslutning av en ny solcellsanläggning får på elnätet och kontrollerar att det efterlever gällande regler och krav. Enligt E.ONs beräkningar ska mellan 70 och 80 procent av alla ärenden att hanteras fullt automatiskt, medan de resterande föranmälningarna går vidare till djupare manuell analys och utredning, då beräkningen inte gått att genomföra eller gett avvikande resultat. Det stora flertalet av dessa kommer efter manuell kontroll sannolikt också att få klartecken till direkt anslutning utan nätåtgärd.
–För närvarande är det mellan 3 och 5 procent av ärendena som kräver att vi förstärker elnätet innan en anslutning kan ske. För dessa ärenden är handläggningstiderna längre eftersom det kräver utredning av åtgärdsbehov, tillstånd och planering innan kunden kan få besked om hur lång tid nätförstärkningen kommer att ta. Dock erbjuder vi i största möjliga mån kunderna nollinmatning, det vill säga möjlighet att producera solel för eget behov men utan möjlighet att exportera ut på elnätet, fram tills nätförstärkningen är gjord, säger Thomas Pettersson.
E.ONs fokus ligger nu på att ytterligare öka andelen automatiskt hanterade ärenden, samt på att korta handläggningstiden på övriga ärenden.
Automatiseringslösningen är utvecklad i samarbete med Digpro Solutions, som kombinerat detaljerad information om den anslutna infrastrukturen med geografisk information, samt till E.ONs processer för affärsstöd. Avsikten är att också andra nätbolag framledes ska kunna ta del av funktionen.
Anslutningstakten av solel är dubbelt så hög som för ett år sedan och fyra gånger så hög som för två år sedan.. Idag finns det över 50 000 anslutna solelsanläggningar i E.ONs elnät i Sverige.
Kontakter
Patric ElménPresschef
E.ON Sverige
Bilder
Om oss
Vi bygger det hållbara samhället
E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 2 200 medarbetare i Sverige.
Följ E.ON Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB
Jessica Svantesson blir ny affärsområdeschef på E.ON18.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 1 januari 2025 tillträder Jessica Svantesson som affärsområdeschef för Energy Retail, tillika vd E.ON Energilösningar och E.ON Kundsupport, och tar samtidigt plats i E.ONs nordiska ledningsteam. Hon efterträder därmed Klaas de Gier, som går vidare till en ny roll som CCO E.ON Energy Infrastructure Solutions International.
E.ON investerar stort i Norrköping – 400 miljoner kronor i ny rökgasrening vid Händelöverket17.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON satsar närmare 400 miljoner kronor på en ny anläggning för rökgasrening och rökgaskondensering vid Händelöverket i Norrköping. Investeringen beräknas minska koldioxidutsläppen och återvinna värmeenergi till tusentals hushåll.
E.ON mer än fördubblar satsningen på flexibilitet under vintern – avsätter 20 miljoner kronor13.12.2024 09:25:23 CET | Pressmeddelande
E.ON Energidistribution utökar sin satsning på lokala flexibilitetsmarknader och avsätter 20 miljoner kronor för marknadsperioden november 2024 till mars 2025. Det är en kraftig ökning jämfört med förra vinterns budget på 8 miljoner kronor. Genom lokala flexibilitetsmarknader kan leverantörer, som exempelvis fastighetsägare och företag, bidra till att avlasta elnätet under höglasttimmar, vilket frigör utrymme i befintliga elnät. Detta innebär att fler kunder kan anslutas till elnätet, utan att först behöva vänta på att elnätskapaciteten ska byggas ut.
Energimyndigheten beviljar stöd för att skapa koldioxidinfrastruktur i södra Sverige4.12.2024 10:02:00 CET | Pressmeddelande
Malmö CO₂ Hub, ett samarbete mellan flera industri- och energiföretag i södra Sverige, har beviljats 5,3 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten, inom ramen för satsningen Industriklivet. Projektet syftar till att utveckla en gemensam infrastruktur i regionen förtransport och lagring eller användning av koldioxid.
E.ON gör förändringar för ökat fokus på investeringar i kärnverksamheten3.12.2024 16:17:35 CET | Nyheter
En strategisk översyn av verksamheten har lett fram till ett beslut om att fokusera på de områden där E.ON har en stark marknadsposition, ledande expertis och goda tillväxtmöjligheter. E.ON meddelar därför ett antal förändringar i syfte att kraftsamla resurser för stora investeringar inom elnät och kraftvärme och fortsatt utveckling av erbjudandet inom flexibilitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum