Digitalisering kortar väntetider för solceller från veckor till minuter
Efterfrågan på solcellsanslutningar har slagit alla rekord det senaste året. Det har skapat långa köer och väntetider när mellan 100 och 200 ansökningar om dagen ska hanteras.
Nu ska köerna bort.
–I vintras hade vi väntetider på mellan sex och åtta veckor. Med vår nya digitala process ger vi besked inom några minuter, säger Thomas Pettersson, produktansvarig på E.ON Energidistribution.

Den nya automatiseringslösningen gäller för merparten av de ärenden E.ON hanterar, det vill säga anslutning av solcellsanläggningar på befintliga anslutningar, med en säkring om maximalt 63 Ampere och där man inte gör några andra förändringar i samband med installationen.
–I stället för flera veckors väntetid, ska merparten av alla solcellsärenden granskas, hanteras och bekräftas inom några få minuter efter att kunden signerat den digitala svarsblanketten, förutsatt att datorberäkningen ger ett godkänt resultat, säger Thomas Pettersson.
Den automatiserade processen beräknar vilken effekt en anslutning av en ny solcellsanläggning får på elnätet och kontrollerar att det efterlever gällande regler och krav. Enligt E.ONs beräkningar ska mellan 70 och 80 procent av alla ärenden att hanteras fullt automatiskt, medan de resterande föranmälningarna går vidare till djupare manuell analys och utredning, då beräkningen inte gått att genomföra eller gett avvikande resultat. Det stora flertalet av dessa kommer efter manuell kontroll sannolikt också att få klartecken till direkt anslutning utan nätåtgärd.
–För närvarande är det mellan 3 och 5 procent av ärendena som kräver att vi förstärker elnätet innan en anslutning kan ske. För dessa ärenden är handläggningstiderna längre eftersom det kräver utredning av åtgärdsbehov, tillstånd och planering innan kunden kan få besked om hur lång tid nätförstärkningen kommer att ta. Dock erbjuder vi i största möjliga mån kunderna nollinmatning, det vill säga möjlighet att producera solel för eget behov men utan möjlighet att exportera ut på elnätet, fram tills nätförstärkningen är gjord, säger Thomas Pettersson.
E.ONs fokus ligger nu på att ytterligare öka andelen automatiskt hanterade ärenden, samt på att korta handläggningstiden på övriga ärenden.
Automatiseringslösningen är utvecklad i samarbete med Digpro Solutions, som kombinerat detaljerad information om den anslutna infrastrukturen med geografisk information, samt till E.ONs processer för affärsstöd. Avsikten är att också andra nätbolag framledes ska kunna ta del av funktionen.
Anslutningstakten av solel är dubbelt så hög som för ett år sedan och fyra gånger så hög som för två år sedan.. Idag finns det över 50 000 anslutna solelsanläggningar i E.ONs elnät i Sverige.
Kontakter
Patric ElménPresschef
E.ON Sverige
Bilder

Om oss
Vi bygger det hållbara samhället
E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 2 200 medarbetare i Sverige.
Följ E.ON Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB
Fossilfria maskiner i Malmös fjärrvärmeprojekt – E.ON och Akea i nytt hållbart samarbete17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Alla nya fjärrvärmeprojekt som E.ON bygger i Malmö ska genomföras med fossilfria maskiner och transporter. Det står klart när E.ON och ramavtalsentreprenören Akea nu är överens om att samtliga ramavtalsprojekt i Malmö ska drivas på HVO100, ett förnybart drivmedel som minskar koldioxidutsläppen med omkring 80 procent.
I dag invigdes ny ultrasnabb laddstation i Hultsfred – knutpunkt för elektrifiering av tunga skogstransporter16.12.2025 13:48:00 CET | Pressmeddelande
Hultsfred tar i dag ett viktigt steg för elektrifieringen av tunga transporter. E.ONs nya ultrasnabba laddstation ger skogsindustrin och regionala företag den infrastruktur som krävs för att ställa om från fossila bränslen till eldrift.
E.ON levererar flexibilitet till Svenska kraftnät – värmepumpar stabiliserar elnätet och sänker värmekostnader16.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON har genomfört sina första flexibilitetsleveranser till Svenska kraftnät från Sjölunda värmeverk i Malmö och Högbytorp kraftvärmeverk i Upplands-Bro. Genom att styra stora värmepumpar och ångturbiner upp och ned vid behov kan E.ON bidra till att balansera elnätet, samtidigt som fjärrvärmen produceras mer kostnadseffektivt.
E.ON justerar elnätsavgiften den 1 januari 20269.12.2025 11:31:29 CET | Nyheter
Sverige är mitt i en klimatomställning där efterfrågan på el ökar snabbt, fler kunder vill ansluta till elnätet och mer förnybar elproduktion ska få plats. För att möta behoven förstärker E.ON elnäten över hela landet. E.ON justerar därför elnätsavgiften vid årsskiftet. Justeringen varierar mellan 0 och 5,2 procent beroende på geografi och avtalsform.
E.ON ökar satsningen på flexibilitetsmarknader till 25 miljoner – och gör det enklare för fler att delta24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
E.ON fortsätter att bygga ut de lokala flexibilitetsmarknaderna i Sverige och avsätter 25 miljoner kronor för kommande vintersäsong, en ökning med fem miljoner kronor från i fjol. Samtidigt lanseras nya digitala funktioner som gör det enklare för nätkunder att delta och få betalt för att bidra till ett mer effektivt elnät.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum