Djurens Rätt kritiserar Kronfågels kampanj – "Kycklingproduktion är långt ifrån hållbart"

Kronfågel har lanserat sin största kampanj någonsin, med fokus på kyckling som ett miljövänligt alternativ. I annonser på tv, på utomhustavlor och i kollektivtrafiken berättar Kronfågel hur kycklingkött är ett enkelt och hållbart val för klimatet. Något som Djurens Rätt menar är gravt missvisande.

Jämförelse mellan bönor respektive kycklingkötts klimatpåverkan.

Kycklingproduktion genererar ungefär 1,6 - 5,4 kg koldioxidekvivalenter växthusgasutsläpp per kilogram benfritt kycklingkött. Det är en mindre mängd utsläpp än de flesta andra typer av kött, men fortfarande upp till 10 gånger mer än för olika växtbaserade proteinrika alternativ. Mot den bakgrunden rimmar Kronfågels påståenden om kycklingen som ett klimatsmart val illa.

Tio gånger bättre med vego

– Kycklingproduktion är långt ifrån hållbart, varken miljömässigt eller etiskt. Att äta växtbaserat är upp till tio gånger bättre för klimatet än att äta kycklingkött, så att enbart jämföra med klimatboven nötkött ger en felaktig bild för den som vill göra klimatsmarta val, säger Anna Harenius, sakkunnig på Djurens Rätt.

De senaste två åren har köttkonsumtionen minskat drastiskt och under 2018 konsumerade svenskarna 5 procent mindre kycklingkött än året innan. Djurens Rätt tror att det är ett resultat av att fler är angelägna om att äta klimatsmart, men också för att fler har fått upp ögonen för hur kycklingproduktionen ser ut.

"Definitionen av ohållbar"

– De omkring 99 miljoner kycklingar som föds upp i Sverige varje år är avlade att växa extremt snabbt. De hålls inomhus, i grupper om tiotusentals individer på liten yta, med bensmärtor och frätskador. Det otroliga tempo som kycklingarna hanteras i är en djurhållning som är definitionen av ohållbar, säger Anna Harenius.

Jämförelse mellan bönor respektive kycklingkötts klimatpåverkan.
Svenskt kycklingstall.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Över 60 företag mot burägg – men ICA stödjer fortfarande burhållning av hönor11.10.2019 06:13:00 CESTPressmeddelande

Sedan 1996 uppmärksammar äggbranschen andra fredagen i oktober som Äggets dag. Men något som de inte belyser är situationen för hönorna som värper äggen, och att nästan en miljon av hönorna i Sverige fortfarande hålls i burar. Organisationen Djurens Rätts kartläggning av företag och ägg visar att över 60 företag nu säger nej till burägg – något Djurens Rätt dock är besvikna över att livsmedelsjätten ICA fortfarande inte har gjort.