Domaine Rolet Côtes du Jura Tradition 1989 på magnumbutelj i Systembolagets tillfälliga sortiment

Den 8 juni lanseras ett minst sagt unikt vin i Systembolagets tillfälliga sortiment: Domaine Rolet Côtes du Jura Tradition 1989 på magnumbutelj. Endast 120 flaskor släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment, så alla vinfantaster bör hänga på låset kl 10.00. Artikelnumret är 92522 och priset är 595 kr (1,5 liter).

Domaine Rolet är en av de legendariska egendomarna i Jura. Vingården grundades redan år 1942 och är Juras första självständiga egendom. Deras vingårdar sträcker sig idag genom Juras fyra appellationer. Det ger dem en unik möjlighet att göra vin från alla delar av Jura: Côtes du Jura, Arbois, Château Chalon och L’Etoile. Domaine Rolet sätter stort värde på att producera alla typer av Jura-viner (vita, röda, rosé, crémant du Jura, vin jaune, vin de Paille och macvin) med Juras fem godkända druvsorter: savagnin, chardonnay, pinot noir, poulsard och trousseau. Trots att egendomen är relativt stor, så arbetar de småskaligt och hållbart. Alla druvor skördas manuellt och inga kemiska bekämpningsmedel används. År 2020 startade de sin resa mot att bli ekologiskt certifierade. Domaine Rolets stil kännetecknas av rena, balanserade, nyanserade, eleganta viner som speglar terroir och vinstil på ett ärligt och rättframt sätt.

Egendomen har även en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. Den 8 juni lanserar Spring Wine & Spirits Domaine Rolet Côtes du Jura Tradition 1989 ur denna magiska samling. Det är ett oxidativt vitt vin (vilket betyder att vinet har exponerats för syre under flera års lagring) och representerar en av de klassiska vinstilarna i Jura.

Vinet är gjort på 50 procent savagnindruvor och 50 procent chardonnay. Druvorna kommer från lieu-dit « Vrihou » på Voiteursluttningarna, som har en sydlig exponering. De skördades för hand. Jordmånen består av gråmärgel och fossilrik kalk. Årgång 1989 kännetecknades av värme och torka från april framåt och litet regn. Den anses vara en mycket bra årgång.

Savagnindruvorna lagrades i fyra år « sous voile » (under jästtäcke) på 225-L ekfat. Faten fylldes inte upp hela vägen för att lämna ett utrymme för syre. En hinna av jäst bildas – som här kallas voile (i Jerez är den känd under namnet flor). Chardonnaydruvorna lagrades i fyra år på stora gamla foudres som toppades upp. Den slutgiltiga blenden gjordes tre månader innan buteljering år 1994. Vinet fick minimal filtrering, vilket innebär att det kan förekomma lite grumliga fällningar/slöjor. Serveras med fördel vid 14-15C. Sockerhalt: 0,20g/L Syra: 7,14g/L

Vinet har en öppen och uttrycksfull doft med toner av mogen stenfrukt och lättrostade aromer med inslag av honung och hö. Oerhört fin fräschör, trots mer än 30 år på nacken.

Smaken är djup och generös med en uppfriskande syra. De finns toner av mogen persika, aprikos, kvittenmarmelad, päronsylt och rostade honungstoner. Lång och harmonisk avslutning.

Njut helst till vällagrad comté, smakrik fisk eller gräddiga svampanrättningar.

Lagringspotentialen är oändlig för en oöppnad flaska. En öppnad flaska bör konsumeras inom en vecka.

Alk.halt: 13 % vol. | Art.nr: 92522 | Volym: 1500 ml | Pris 595 kr

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr

Ny kvalitetsbox i fasta sortimentet: Penley Phoenix från Australiens mest nytänkande vinsystrar26.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september lanseras en ny kvalitetsbox i Systembolagets fasta sortiment: Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 från Coonawarra i Australien. Penley Estate drivs av vinsystrarna Tolley och utmärks av nytänk och nyfikenhet. Vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018 och har den här gången gjort ett smakrikt och druvtypiskt vin med varma, mörkbäriga toner och örtig elegans. Vinet har artikelnummer: 2608 och kostar 259 kr för 2250 milliliter.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.