Domaine Rolet Côtes du Jura Tradition 1989 på magnumbutelj i Systembolagets tillfälliga sortiment

Den 8 juni lanseras ett minst sagt unikt vin i Systembolagets tillfälliga sortiment: Domaine Rolet Côtes du Jura Tradition 1989 på magnumbutelj. Endast 120 flaskor släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment, så alla vinfantaster bör hänga på låset kl 10.00. Artikelnumret är 92522 och priset är 595 kr (1,5 liter).

Domaine Rolet är en av de legendariska egendomarna i Jura. Vingården grundades redan år 1942 och är Juras första självständiga egendom. Deras vingårdar sträcker sig idag genom Juras fyra appellationer. Det ger dem en unik möjlighet att göra vin från alla delar av Jura: Côtes du Jura, Arbois, Château Chalon och L’Etoile. Domaine Rolet sätter stort värde på att producera alla typer av Jura-viner (vita, röda, rosé, crémant du Jura, vin jaune, vin de Paille och macvin) med Juras fem godkända druvsorter: savagnin, chardonnay, pinot noir, poulsard och trousseau. Trots att egendomen är relativt stor, så arbetar de småskaligt och hållbart. Alla druvor skördas manuellt och inga kemiska bekämpningsmedel används. År 2020 startade de sin resa mot att bli ekologiskt certifierade. Domaine Rolets stil kännetecknas av rena, balanserade, nyanserade, eleganta viner som speglar terroir och vinstil på ett ärligt och rättframt sätt.

Egendomen har även en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. Den 8 juni lanserar Spring Wine & Spirits Domaine Rolet Côtes du Jura Tradition 1989 ur denna magiska samling. Det är ett oxidativt vitt vin (vilket betyder att vinet har exponerats för syre under flera års lagring) och representerar en av de klassiska vinstilarna i Jura.

Vinet är gjort på 50 procent savagnindruvor och 50 procent chardonnay. Druvorna kommer från lieu-dit « Vrihou » på Voiteursluttningarna, som har en sydlig exponering. De skördades för hand. Jordmånen består av gråmärgel och fossilrik kalk. Årgång 1989 kännetecknades av värme och torka från april framåt och litet regn. Den anses vara en mycket bra årgång.

Savagnindruvorna lagrades i fyra år « sous voile » (under jästtäcke) på 225-L ekfat. Faten fylldes inte upp hela vägen för att lämna ett utrymme för syre. En hinna av jäst bildas – som här kallas voile (i Jerez är den känd under namnet flor). Chardonnaydruvorna lagrades i fyra år på stora gamla foudres som toppades upp. Den slutgiltiga blenden gjordes tre månader innan buteljering år 1994. Vinet fick minimal filtrering, vilket innebär att det kan förekomma lite grumliga fällningar/slöjor. Serveras med fördel vid 14-15C. Sockerhalt: 0,20g/L Syra: 7,14g/L

Vinet har en öppen och uttrycksfull doft med toner av mogen stenfrukt och lättrostade aromer med inslag av honung och hö. Oerhört fin fräschör, trots mer än 30 år på nacken.

Smaken är djup och generös med en uppfriskande syra. De finns toner av mogen persika, aprikos, kvittenmarmelad, päronsylt och rostade honungstoner. Lång och harmonisk avslutning.

Njut helst till vällagrad comté, smakrik fisk eller gräddiga svampanrättningar.

Lagringspotentialen är oändlig för en oöppnad flaska. En öppnad flaska bör konsumeras inom en vecka.

Alk.halt: 13 % vol. | Art.nr: 92522 | Volym: 1500 ml | Pris 595 kr

Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form19.5.2021 08:35:57 CEST | Pressmeddelande

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.

Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad7.5.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.