Domstolen stoppar tills vidare Caredirects telefonförsäljning
Patent- och marknadsdomstolen stoppar tills vidare de metoder som företaget Immitec Sverige AB, mer känt under namnet Caredirect, använder vid telefonförsäljning. Beslutet, som gäller fram till dess målet avgörs, omfattar även det norska moderbolaget Immitec Norge AS.
Företaget säljer hälsokost och liknande produkter genom telefonförsäljning. Säljare inleder samtalet med att påstå att du har vunnit en tävling. Att samtalet handlar om försäljning av abonnemang eller vilka villkor som gäller framgår inte, i vart fall inte tydligt. I stället framhåller säljarna att det handlar om gratispaket eller prova på-erbjudanden. Konsumenterna vilseleds att beställa något helt annat än vad de tror att de har beställt. Sanningen går upp för konsumenten först när fler paket och dyra fakturor kommer med posten.
I flera fall har fakturor skickats till konsumenter trots att de inte har beställt något. Det har till och med förekommit att personer som inte ens varit i kontakt med företaget fått fakturor.
Vite på 2 miljoner i månaden
Företagen stämdes av Konsumentombudsmannen, KO, i våras. KO ville se både förbud mot vilseledande påståenden och krav på information som KO ansåg att företaget måste lämna. Domstolen delar helt KO:s uppfattning. Samtliga sju punkter i domstolens beslut är förenade med ett vite på 2 miljoner kronor i månaden för båda bolagen. Det innebär att företagen kan bli tvingade att betala 2 miljoner kronor i vite var – för varje punkt som överträtts.
–KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla och att upplägget bryter mot lagen. Det är bra att domstolen resonerar som vi, säger Gunnar Wikström, som är processråd vid KO.
Anmäl till Konsumentverket
Personer som på något sätt drabbas av marknadsföringen, exempelvis felaktiga påståenden, oklar information eller om man blivit fakturerad för något man inte beställt kan anmäla saken till Konsumentverket.
Kontakter
Presskontakt: Processråd Gunnar Wikström genom Konsumentverkets presstjänst på telefon 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum