Donald Trump dominerar nyhetsrapporteringen

Fejkade nyheter, förnekande av klimatförändringar, inreseförbud och ordkrig. Medierapporteringen i Sverige har under året påverkats av Donald Trump. Förra året omskrevs den amerikanska presidenten i över 100 000 artiklar. I år har den siffran fördubblats.

- Vi har aldrig sett något liknande. Trump är mer omskriven i media än någon annan person eller händelse de senaste två åren. Han är mer omskriven än de svenska partiledarna tillsammans, inklusive statsminister Stefan Löfven, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Under året har drygt 227 000 artiklar skrivits om Donald Trump i svenska tidningar. Det motsvarar en artikel varannan minut, dygnet runt. I nära en fjärdedel av artiklarna omnämns även Twitter, något som tyder på att presidenten lyckas nå ut och sätter agendan i nyhetsrapporteringen.

- Att Donald Trumps inlägg på Twitter får stor spridning är väntat. Han bedriver sin politiska agenda i sociala medier och skriver i genomsnitt fem inlägg per dag. Trump har en tydlig strategi och det är att väcka uppmärksamhet, ofta genom kritik och hot. Samtidigt som han anklagar media för fejkade nyheter så präglas rapporteringen av hans egna Twitterinlägg, säger Ioanna Lokebratt.

Världens ledare och svenska partiledare är de personer som uppmärksammat mest i svensk media. Stefan Löfven är den mest omskrivna svenska personen på listan. I juli får han mest uppmärksamhet under året, något som främst beror på IT-skandalen och att han väljer att inte åka till Almedalen.

Emmanuel Macron och Kim Jong-Un är de personer som har ökat mest i media under året. I över hälften av alla artiklar som Kim Jong-Un förekommer i, nämns även den amerikanska presidenten.

De 20 mest omskrivna personerna 2017

1. Donald Trump (229 392 artiklar)
  2. Stefan Löfven (83 899 artiklar)
  3. Anna Kinberg Batra (37 105 artiklar)
  4. Vladimir Putin (36 695 artiklar)
  5. Emmanuel Macron (32 788 artiklar)
  6. Zlatan (32 198 artiklar)
  7. Theresa May (30 228 artiklar)
  8. Angela Merkel (27 305 artiklar)
  9. Annie Lööf (24 849 artiklar)
  10. Jan Björklund (23 763 artiklar)
  11. Recep Tayyip Erdoğan (21 439 artiklar)
  12. Janne Andersson (21 209 artiklar)
  13. Jimmie Åkesson (20 039 artiklar)
  14. Kim Jong-Un (18 370 artiklar)
  15. Charlotte Kalla (17 677 artiklar)
  16. Isabella Lövin (17 607 artiklar)
  17. Gustav Fridolin (16 184 artiklar)
  18. Sarah Sjöström (13 127 artiklar)
  19. Ebba Busch Thor (12 887 artiklar)
  20. Jonas Sjöstedt (12 520 artiklar)

Om undersökningen
Medieanalysföretaget Retriever har undersökt hur många artiklar som har skrivits om respektive nyhetshändelse. Underlaget baseras på antal artiklar i samtlig svensk redaktionell media, både webbaserade och tryckta tidningar, samt etermedias nyhetssändningar under perioden 1 januari - 26 december 2017.

Medieanalysföretaget Retriever är ledande i Norden inom mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Retriever bevakar och analyserar information i tidningar, magasin, radio, tv, webb och sociala medier. Retriever ägs av TT Nyhetsbyrån och norska nyhetsbyrån NTB.