Ideon Science ParkIdeon Science ParkIdeon Science Park

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

– Det stora intresset visar på det vi redan vet, att talang attraktion är en av de viktigaste sakerna vi kan jobba med så att företagen kan växa i den takt de vill, säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park

– Vi är väldigt nöjda med dagen och ser att mässan spelar en viktig roll för tillväxten i regionen inom flera branscher där IT-kompetens behövs. För att lyckas med detta krävs ett nära samarbete mellan Arbetsförmedlingen och näringslivet, säger Carolina Gianola, chef Arbetsförmedlingen i Lund

Tjänsterna fanns inom tjänster inom utveckling, front end, back end, fullstack-utvecklare, testutvecklare, arkitekter, systemutvecklare, NET-utvecklare, technical writer, tekniker inom helpdesk och support samt onsite. Även ingenjörer inom elektronik och mekanik var eftertraktade.

För information:

Lotta Wessfeldt, Senior Relationship Manager Ideon Science Park Lotta.Wessfeldt@ideon.se.

Enya Persson, Content Manager Ideon Science Park enya.persson@ideon.se

Carolina Gianola. arbetsförmedlingschef, 010-486 36 14

Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, pressekreterare, 010-486 9720

IT-Mässan film
Fler videor

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.

Nybakade programmerare finnes! När Skånska IT branschen skriker efter kompetenser går de första MatchIT-kandidaterna ut i arbetslivet efter fullgjord utbildning och praktik.24.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den skånska IT branschen är glödhet och företagen slåss om kompetensen. Varje år saknas flera tusen programmerare av företag som vill växa i regionen, senaste IT mässan på Ideon den 11 april erbjöd 800 jobb. MatchIT-projektet har genererat stort engagemang från åtta företag i Skåne, och MatchIT vill gärna hitta fler företag att engagera. Nu går första omgången kandidater ut på en stekhet arbetsmarknad, och de första har redan fått jobb.