Ideon Science ParkIdeon Science ParkIdeon Science Park

Drygt 2 000 besökare och många jobbmöten på IT-mässan i Lund

Drygt 2000 personer besökte dagens IT-mässa på Ideon Science Park i Lund. 67 företag var på plats och letade personal till 800 tjänster. En snabb utvärdering visar att både arbetsgivare och arbetssökande var nöjda med arrangemanget. I höst blir det en ny mässa och många företag har redan visat intresse för att komma tillbaka. Dagens mässa som var den 14:e arrangerades av Arbetsförmedlingen i samarbete med Ideon Science Park och Lunds Kommun.

– Det stora intresset visar på det vi redan vet, att talang attraktion är en av de viktigaste sakerna vi kan jobba med så att företagen kan växa i den takt de vill, säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park

– Vi är väldigt nöjda med dagen och ser att mässan spelar en viktig roll för tillväxten i regionen inom flera branscher där IT-kompetens behövs. För att lyckas med detta krävs ett nära samarbete mellan Arbetsförmedlingen och näringslivet, säger Carolina Gianola, chef Arbetsförmedlingen i Lund

Tjänsterna fanns inom tjänster inom utveckling, front end, back end, fullstack-utvecklare, testutvecklare, arkitekter, systemutvecklare, NET-utvecklare, technical writer, tekniker inom helpdesk och support samt onsite. Även ingenjörer inom elektronik och mekanik var eftertraktade.

För information:

Lotta Wessfeldt, Senior Relationship Manager Ideon Science Park Lotta.Wessfeldt@ideon.se.

Enya Persson, Content Manager Ideon Science Park enya.persson@ideon.se

Carolina Gianola. arbetsförmedlingschef, 010-486 36 14

Presskontakt: Lena Lithner Soutkari, pressekreterare, 010-486 9720

IT-Mässan film
Fler videor

Sex ledande ICT-miljöer vill skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH)29.11.2019 09:18:20 CETPressmeddelande

Ett samarbetsavtal har tecknats mellan sex av Sveriges ledande science parks inom ICT. De vill nu tillsammans skapa en Europeisk Digital Innovationshubb (EDIH). Det kan i så fall bli det svenska bidraget till ett nätverk av europeiska hubbar som ska inbjuda till gränsöverskridande samarbeten samt främja spridning och användning av de digitala kapaciteter som byggs upp i näringsliv och offentlig sektor.

57% i jobb eller utbildning efter MatchIT projektets första omgång!25.11.2019 13:45:23 CETPressmeddelande

I Projektet MatchIT får nyanlända akademiker intensivutbildning och praktikjobb inom programmering. Första omgången kandidater gick ut under våren 2019. I Skåne har redan 8 av 18 MatchIT kandidater som slutförde utbildningen och praktiken fått jobb och de flesta av de resterande är inne i rekryteringsprocesser eller fortsatt utbildning. 5 deltagare fick jobb redan under utbildningens gång. ”Vi har lyckats forma ett bra samarbete både inom projektet och med företagen.” säger Olga Szczepankiewicz, projektledare på Region Skåne. Snart är det dags för omgång 2 ut i praktik.

Vinnarna av Ideons Mentorskapsprogram 201929.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Science Park arbetar för att bli en scaleup science park. Ett av verktygen för att hjälpa startups lära sig bli scaleup ledare är Ideons Mentorskapsprogram, där Ideons s k Sharp Minds Mentorer – scaleup ledare som gjort minst en lyckad scaleup resa på Ideon – ger 10 timmar av sin tid till nya tillväxtbolags grundare eller företagsledare. Nu presenteras Ideons Mentorskapsprogram vinnare för året 2019-2020.