E-tjänst för ansökan om karensavdrag öppen

Från och med idag den 7 april 2020 träder det av regeringen beslutade tillfälliga stoppet av karensavdraget i kraft. Det innebär att den som har fått karensavdrag på sin lön från den 11 mars och framåt nu kan ansöka om ersättning på Försäkringskassans hemsida.

– Vi har fått många frågor och ansökningar under de senaste veckorna så det känns mycket bra att detta nu träder i kraft så att människor på ett enkelt sätt kan ansöka om ersättning, säger Ulrika Havossar, chef för avdelningen för sjukförsäkringen på Försäkringskassan.

E-tjänsten för ersättning av karensavdrag gäller för anställda och egenföretagare. Den som är arbetslös, föräldraledig eller anställd utan sjuklön ansöker om sjukpenning direkt från dag ett utan karensavdrag.

Följande gäller:

• Arbetsgivaren ska göra karensavdrag som vanligt. Den enskilde ansöker sedan om ersättning för karensavdrag på fk.se.
  • Ansökan görs på ”mina sidor” på www.forsakringskassan.se
  • Om du är anställd ersätts du med ett schablonbelopp på 700 kronor före skatt.
  • Om du är egenföretagare ersätts du med ett schablonbelopp på 804 kronor per dag före skatt.
  • Ersättningen betalas ut inom 5 arbetsdagar.
  • Den som inte har rätt till sjuklön, till exempel arbetslösa och föräldralediga, ska ansöka om sjukpenning direkt och till dessa betalar Försäkringskassan ut ersättning utan karensavdrag.

Fler får assistansersättning efter lagändringar20.5.2022 09:02:23 CEST | Pressmeddelande

Under 2019 och 2020 genomfördes lagändringar för personlig assistans som innebar justeringar i hur hjälp med andning, samt måltider i form av sondmatning, ska tas med i beräkningen av rätt till assistansersättning. Två nya rapporter från Försäkringskassan visar att det efter lagändringarna har skett förändringar i beviljandet av assistansersättning. Andelen avslag har minskat, och antalet nya mottagare, framförallt små barn, har ökat.

Ny förvaltning av sjukförsäkring – förändringsarbete i ny fas16.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Försäkringskassans arbete med att förnya förvaltningen av sjukförsäkringen går in i en ny fas. Den kartläggning som Försäkringskassan gjort av myndighetens nuvarande förvaltning av sjukförsäkringen har visat på behov av förändringar: till exempel behövs bättre samverkan med andra aktörer, fler tidiga insatser i sjukfall samt kompetenshöjning hos både Försäkringskassan, arbetsgivare och hos hälso- och sjukvården. Försäkringskassan vill se en mer långsiktigt stabil och förutsägbar tillämpning av sjukförsäkringen i alla dess olika delar. Förändringsarbetet har hittills resulterat i ökat stöd till myndighetens handläggare samt en intern tillsynsfunktion vilken ska effektivisera uppföljning och lärande. Vidare har Avdelningen för sjukförsäkringen under 2021 initierat en omorganisation, från en geografisk indelning till en organisation som utgår från den situation den som är sjukskriven befinner sig i. Denna förändring förväntas både ge den som är sjukskriven bättre stöd samt bättre förutsät

Hälften av alla sysselsatta har fått ersättning för karens5.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Med syfte att minska smittspridningen införde regeringen under pandemin flera nya ersättningar i socialförsäkringen – en av dessa var ersättning för karens. En ny analys från Försäkringskassan visar att ersättningen användes av knappt hälften av Sveriges sysselsatta befolkning, framförallt av personer inom kontaktyrken. Men trots det stora användandet var det många med rätt till ersättning som inte sökte.

Ojämlika ersättningar till gravida kan påverka ekonomin20.4.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio gravida ansöker om någon typ av ersättning från socialförsäkringen under graviditeten. I en ny studie konstaterar Försäkringskassan att graviditetspenning och sjukpenning i många fall används på likartade sätt men att ersättningen för graviditetspenning är lägre än för sjukpenning. Försäkringskassan bedömer att det finns ett behov av att se över försäkringsskyddets utformning för gravida – något som regeringen också tagit initiativ till.