E-tjänst för ansökan om karensavdrag öppen

Från och med idag den 7 april 2020 träder det av regeringen beslutade tillfälliga stoppet av karensavdraget i kraft. Det innebär att den som har fått karensavdrag på sin lön från den 11 mars och framåt nu kan ansöka om ersättning på Försäkringskassans hemsida.

– Vi har fått många frågor och ansökningar under de senaste veckorna så det känns mycket bra att detta nu träder i kraft så att människor på ett enkelt sätt kan ansöka om ersättning, säger Ulrika Havossar, chef för avdelningen för sjukförsäkringen på Försäkringskassan.

E-tjänsten för ersättning av karensavdrag gäller för anställda och egenföretagare. Den som är arbetslös, föräldraledig eller anställd utan sjuklön ansöker om sjukpenning direkt från dag ett utan karensavdrag.

Följande gäller:

• Arbetsgivaren ska göra karensavdrag som vanligt. Den enskilde ansöker sedan om ersättning för karensavdrag på fk.se.
  • Ansökan görs på ”mina sidor” på www.forsakringskassan.se
  • Om du är anställd ersätts du med ett schablonbelopp på 700 kronor före skatt.
  • Om du är egenföretagare ersätts du med ett schablonbelopp på 804 kronor per dag före skatt.
  • Ersättningen betalas ut inom 5 arbetsdagar.
  • Den som inte har rätt till sjuklön, till exempel arbetslösa och föräldralediga, ska ansöka om sjukpenning direkt och till dessa betalar Försäkringskassan ut ersättning utan karensavdrag.

Kraftig ökning av uttaget av tillfällig föräldrapenning7.5.2020 09:11:01 CESTPressmeddelande

Utbetalningen av tillfällig föräldrapenning (VAB) har ökat kraftigt under årets första månader. Under april i år fick föräldrar och närstående ersättning för vård av barn för 1,3 miljarder kronor. För samma period året innan låg siffran på 683 miljoner kronor. Ungefär 100 000 fler föräldrar och barn var hemma med ersättning i april 2020 än som var fallet i april 2019. Det visar Försäkringskassans statistik som publiceras idag.

Statens kostnader för socialförsäkringen ökar kraftigt med covid-194.5.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Statens kostnader för socialförsäkringen väntas öka under 2020 till följd av ett kraftigt ökat antal ansökningar inom sjukpenning, tillfällig föräldrapenning samt ersättning för höga sjuklönekostnader. År 2019 uppgick utgifterna för socialförsäkringen till 218 miljarder kronor. Under 2020 beräknas utgifterna att öka med cirka 10 miljarder på grund av utbrottet av covid-19. Samtidigt väntas utgifterna för det statliga tandvårdsstödet sjunka under 2020 – även det en direkt konsekvens av virusutbrottet.

Färre ansökte om sjukpenning under 201922.4.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

Det totala antalet pågående sjukfall i Sverige minskade något under 2019, och även startade sjukfall på grund av psykisk ohälsa minskade under året. Antalet nybeviljade ansökningar om aktivitetsersättning ökade under 2019 medan antalet personer som nybeviljades sjukersättning fortsätter ligga stabilt på en historiskt sett låg nivå. Detta visar den årliga rapporten Sjukfrånvarons utveckling som Försäkringskassan lämnade till regeringen den 22 april 2020.