E-tjänst för ansökan om karensavdrag öppen

Från och med idag den 7 april 2020 träder det av regeringen beslutade tillfälliga stoppet av karensavdraget i kraft. Det innebär att den som har fått karensavdrag på sin lön från den 11 mars och framåt nu kan ansöka om ersättning på Försäkringskassans hemsida.

– Vi har fått många frågor och ansökningar under de senaste veckorna så det känns mycket bra att detta nu träder i kraft så att människor på ett enkelt sätt kan ansöka om ersättning, säger Ulrika Havossar, chef för avdelningen för sjukförsäkringen på Försäkringskassan.

E-tjänsten för ersättning av karensavdrag gäller för anställda och egenföretagare. Den som är arbetslös, föräldraledig eller anställd utan sjuklön ansöker om sjukpenning direkt från dag ett utan karensavdrag.

Följande gäller:

• Arbetsgivaren ska göra karensavdrag som vanligt. Den enskilde ansöker sedan om ersättning för karensavdrag på fk.se.
  • Ansökan görs på ”mina sidor” på www.forsakringskassan.se
  • Om du är anställd ersätts du med ett schablonbelopp på 700 kronor före skatt.
  • Om du är egenföretagare ersätts du med ett schablonbelopp på 804 kronor per dag före skatt.
  • Ersättningen betalas ut inom 5 arbetsdagar.
  • Den som inte har rätt till sjuklön, till exempel arbetslösa och föräldralediga, ska ansöka om sjukpenning direkt och till dessa betalar Försäkringskassan ut ersättning utan karensavdrag.

Personlig assistans måltavla för organiserad brottslighet24.9.2020 10:04:50 CESTPressmeddelande

Marknaden för personlig assistans är brottsutsatt. En relativt låg upptäcktsrisk i kombination med möjlighet till stor ekonomisk vinning skapar en attraktiv måltavla för organiserad brottslighet. Brottsupplägg som illegalt arbete, skenanställningar, arbetskraftsexploatering och upplägg med pappersassistenter förekommer. Det är några av slutsatserna som presenteras i en myndighetsgemensam strategisk rapport.

Stressrelaterad psykisk ohälsa: 41 procent högre risk för kvinnor8.9.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Psykiatriska diagnoser leder till längre sjukskrivningar än de flesta andra sjukdomar och sjukfallslängden relaterad till psykisk ohälsa har ökat över tid. Den stressrelaterade psykiska ohälsan står för en allt större del av sjukskrivningarna i psykiatrisk diagnos, till exempel utmattningssyndrom, vilket ofta innebär halvårslånga sjukskrivningar. Dessutom drabbas yngre kvinnor oftare än andra, och vissa yrkesgrupper, både bland hög- och lågutbildade, löper högre risk att drabbas av psykisk ohälsa – det visar en ny rapport från Försäkringskassan.