E.ON sänker tillfälligt elnätsavgifterna

Från den 1 juli 2023 till och med december 2023 gör E.ON en tillfällig sänkning av elnätsavgiften i lokalnätet för privat- och företagskunder. För en villakund i södra Sverige sänks överföringsavgiften med 48 procent.

Bakgrunden till den tillfälliga sänkningen är ett lägre elpris än väntat, vilket leder till sänkta kostnader för nätförluster. När el överförs i nätet går alltid en liten del av energin förlorad i processen, det är nätförlusten. Ju högre elpris, desto större blir kostnaden för nätförluster – och vice versa.

– Vi ser nu att vår kostnadsbild för nätförluster är lägre än vad vår prognos förutspådde, vilket gör att vi har möjlighet att justera ner överföringsavgiften för våra kunder. Det råder dock fortfarande en stor osäkerhet på elmarknaden, även om det ser bättre ut nu än för ett halvår sedan, säger Jessica Krook, enhetschef för Lokalnät Distribution.

Trots att E.ON sänker elnätsavgifterna för samtliga kunder fortsätter investeringarna i elnäten. De senaste 10 åren har E.ON investerat cirka 30 miljarder kronor i elnäten. Den innevarande regleringsperioden, 2020 till 2023, investerar E.ON 16 miljarder kronor i elnäten, vilket är bolagets största investeringsprogram till dags dato.

– Det behövs mycket stora investeringar i elnäten för att öka nätkapaciteten och genomföra energiomställningen. Trots att vi nu sänker elnätsavgifterna tillfälligt kommer våra investeringar att öka. Vi vill samtidigt poängtera behovet av att regeringen arbetar fram investeringsvillkor som möjliggör att tillväxten och energiomställningen kan mötas även på längre sikt, säger Jessica Krook.

Fakta om E.ONS elnätsavgift 1 juli – 31 december 2023:

En villakund i södra Sverige som har en 20A huvudsäkring och förbrukar 20 000 kWh/år får en sänkning på 48 procent på överföringsavgiften, vilket motsvarar cirka 1 300 kronor.

E.ONs Presstjänst: 040-25 55 40

Telefonnumret är endast avsett för journalister. 24-timmars service men mellan 19.00 - 06.00 endast i akuta ärenden.

E.ON lanserar karttjänst för snabbedömning av möjligheten att ansluta solceller och laddboxar15.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution introducerar en ny karttjänst, "Kan jag ansluta?", som gör det möjligt för användare att snabbt bedöma möjligheten att ansluta solcellsanläggningar och laddboxar, med en kapacitet på upp till 25 kilowatt, till företagets elnät. Genom att ange en plats, samt önskad effekt i kilowatt, kan användaren omedelbart få en indikation på om anslutningen är möjlig på den valda platsen.