Efter coronaraset – framtidstron i butikshandeln återhämtar sig sakta

Framtidstron i både butiks- och e-handeln ökar i oktober. Näthandeln har gått starkt under pandemin och tongångarna bland e-handlarna är positiva. Även butikshandlarna ser något ljusare på tillvaron men framtidsutsikterna är fortsatt betydligt lägre än vid samma period förra året.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

– Framtidsutsikterna i butikshandeln har varit mörka sedan coronakrisen slog till och det är glädjande att vi ser en liten ljusning. Handlarna blickar mot årets viktigaste period med Black Friday och julhandeln, men det är fortfarande osäkert hur pandemin kommer att påverka försäljningen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

I Handelsbarometern för oktober månad stiger Framtidsindikatorn för butikshandeln med 1,9 enheter till index 87,3. Indikatorn väger samman butikernas förväntan på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet, index 100 innebär en neutral nivå. Butikernas svaga anställningsvilja drar ned siffrorna.

Försäljningen på nätet har ökat

I början av pandemin föll framtidstron även bland landets e-handlare, men de senaste månaderna har försäljningen på nätet ökat markant. E-handlarnas starka tro på den framtida försäljningen gör att Framtidsindikatorn för e-handeln ökar med 4,0 enheter till 118,9. Fortfarande släpar förväntningarna om den framtida lönsamheten efter.

– Coronapandemin har snabbat på handelns digitala omställning. Allt talar för att fler paket än tidigare kommer att handlas på nätet under årets Black Friday och julhandel. För alla aktörer inom leveranskedjan av e-handelspaket väntar ett riktigt stresstest, säger Karin Johansson.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

Livsmedelsförsäljningen ökar med 1 miljard kronor inför midsommar20.6.2022 15:01:00 CEST | Pressmeddelande

Efter två års midsommarfiranden på sparlåga finns ett uppdämt behov av att återigen få umgås i goda vänners lag och fira midsommar. Handeln förbereder sig därefter och laddar upp med populära varor som sill, insektsmedel och gräddfil och åtta av tio dagligvaruhandlare uppger att midsommar är viktig för försäljningen. Det visar årets upplaga av Svensk Handels rapport om sommarhandeln.

Helsingborg – en prisbelönt handelsstad som står inför utmaningar17.6.2022 10:59:15 CEST | Pressmeddelande

I Helsingborg finns både Kullagatan, Sveriges äldsta gågata, samt Väla, ett av landets största köpcentrum. Goda förutsättningar finns alltså för att Helsingborg ska förbli en levande handelsstad. Men staden står inte utan utmaningar. Trygghetsfrågan måste tas på än större allvar och strategier för den växande staden måste tas fram. Det visar en ny rapport från Svensk Handel.