Efter dödsolyckorna – Byggnads kontrollerar byggarbetsplatser

I dag börjar Arbetsmiljöveckan. Byggnads Stockholm-Gotland kommer att kontrollera säkerheten på byggnadsställningar i Stockholms Län och på Gotland. Anledningen är det höga antalet döds- och allvarliga olyckor som skett. Där fel hittas kan arbetsplatsen stängas av för arbete.

Hittills i år har elva byggnadsarbetare omkommit på svenska arbetsplatser. Varje år inträffar tusentals olyckor på byggen som leder till allvarliga skador. Enbart i år har det rapporterats in 543 arbetsplatsolyckor i Stockholms Län och 15 stycken på Gotland. Det finns ett stort mörkertal som inte redovisas eller syns i statistiken. Många olyckor är kopplade till felaktiga och osäkra byggnadsställningar. Därför kommer Byggnads lokala och regionala skyddsombud att kontrollera säkerheten på landets byggnadsställningar under Arbetsmiljöveckan.

Det räcker inte att vidta åtgärder först när en byggnadsarbetare skadat sig i sitt arbete. Vi kan inte låta en byggnadsarbetare falla från en byggnadsställning för att företag ska åtgärda brister. Vi ska se till att byggnadsställningen är säker från första början, säger Tomas Kullberg, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland.

Ställningsbranschen har i dag flera problem. Ställningsutbildningarna är otillräckliga och många vittnar också om falska utbildningsintyg. Företag använder obehörig arbetskraft för att bygga ställningar och ändrar också befintliga ställningar på ett olovligt sätt. Byggnads vill införa krav på yrkesbevis för att få uppföra ställningar.

Fakta Arbetsmiljöveckan
Sedan tre år tillbaka har Byggnads arrangerat Arbetsmiljöveckan vecka 43. Tidigare år har fokus varit kvartsdamm, asbest och vibrationsskador. Under årets vecka gör Byggnads kontroller på arbetsplatser och sprider kunskapshöjande information om byggnadsställningar. Om en byggnadsställning bedöms utgöra fara för liv och hälsa har skyddsombuden rätt att stoppa arbetet.

Byggnads Stockholm-Gotland planerar att genomföra ca 150 arbetsplatsbesök under arbetsmiljöveckan. Media bjuds in att närvara under onsdagen på tre av arbetsplatsbesöken. Kontakta för mer information.

Nedan är en sammanställning över antalet arbetsplatsolyckor i Stockholms län och på Gotland.

Arbetsskadestatistik inom byggindustrin fördelat per kommun och år.

Stockholms Län

2016 2017 2018 2019*
Gotland 26 35 31 15
Totalt 26 35 31 15

*Kolumnen visar att inrapporteringen inte är komplett. Ett år blir komplett i slutet av mars påföljande år. Skälet till detta är att många anmäler i efterhand och att vissa anmälningar behöver kompletteras för att bli korrekta.

Byggnads Stockholm-Gotland är det trygga fackförbundet för byggnadsarbetare och byggnadslärlingar. Vi är cirka 16 000 stolta yrkesarbetare som jobbar inom ett trettiotal olika yrkesgrupper i allt från stora internationella företag till små familjeföretag.

291 tips om misstänkt brottslighet inom bygg under 202319.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Arbetslivskriminalitet är ett utbrett problem i Sverige och byggsektorn bedöms vara en av de branscher som är mest utsatta. De tips om misstänkt brottslighet som lämnas till Fair Play Bygg rör bland annat skattebrott, penningtvätt och människoexploatering. Den 19 mars lanseras Fair Play Byggs årsrapport 2023 med statistik och förslag på åtgärder för att bekämpa brottsligheten i byggbranschen.