Efter Kempes succé med Malena: Nu kommer Oscars-musikalen på platta

På scen står sångarna Malena Ernman, Anders Ekborg, Philip Jalmelid och Björn Kjellman. Och varenda kväll är Oscarsteatern fullsatt - med stående ovationer. Nu släpps ”Så som i Himmelen” på platta.

2Entertain - part of Moment Group

Fredrik Kempe är vanligen aktuell med skivsläpp varje vårvinter. Men då handlar det om Melodifestivalen och ofta om vinnarlåten. Nu gäller det istället en nyskriven svensk musikal, med nyinspelade albumet ”Så som i Himmelen”.

På plattan framträder bland andra Malena Ernman, Anders Ekborg, Philip Jalmelid, Sara Jangfeldt, Tuva B Larsen och Björn Kjellman och albumet är inspelat i ABBA-Benny Anderssons studio Riksmixningsverket på Skeppsholmen i Stockholm med gräddan av Stockholms musiker och en stråkorkester. För musikalisk produktion står kompositören Fredrik Kempe och superproducenten David Kreuger ihop med arrangören Karl-Johan Ankarblom.

- Det uppstår en spänning i alla möten, på scenen och i inspelningsstudion. Sångarnas röster trivs på samma plats. Jag är så oerhört stolt över det mottagande som musikalen har fått, säger Fredrik Kempe.

Musiken spänner från svensk folkmusiktradition, via upptempo och populärmusik-inslag till storslagna ballader, med känslofyllda texter skrivna av Carin Pollak och Fredrik Kempe, där sångarna verkligen får briljera. Självklart innehåller skivan även Stefan Nilsson och Py Bäckmans klassiker från filmen, ”Gabriellas sång”, i Malena Ernmans tappning.

I musikalen tänds även två nya stjärnor, Philip Jalmelid i rollen som dirigenten Daniel som omnämnts som bl a ”fullständigt fenomenal” (DN) och ”med exceptionella röstresurser tolkar känslor genom musiken” (SvD) samt den norsksvenska Tuva B Larsen som står inför sitt stora genombrott i rollen som Lena. Båda vilka har blivit hyllade av en enig kritikerkår.

- Det är fantastiskt att spela in med denna ensemble, men annorlunda på många sätt. Jag slås framför allt av Kay Pollaks fantastiska film fungerar så bra som musikal, och hur detta kunnat bli en skivproduktion med några av landets främsta musikalröster. Sådana här plattor görs inte i handvändning, om de ens görs alls, säger musikalproducenten Johan von der Lancken med ett leende.

Kritikerna har varit lyriska och publiken strömmar till från hela landet. Premiären var 13 september och den har redan över 87.000 sålda biljetter.

”Så som i himmelen håller världsklass” Aftonbladet
”Vimlar av goda insatser när Pollaks film blir musikal” SvD
”Så som i himmelen är en suverän musikal” DN
”Malena Ernman har publiken i sin hand” Expressen

Albumet Så som i Himmelen släpps på CD och digitalt den 7 december via Playground Music och kan förbeställas här: http://smarturl.it/sasomihimmelen

För pressinfo eller intervjuer kontakta:
Magnus Stråberg
E-post: pr.company@tele2.se

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i fyra affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

PREMIÄR FÖR NYA KOMEDIN ”BAGAGE” MED ANNIKA ANDERSSON, GUSTAF HAMMARSTEN, EMMA PETERS OCH ROBIN STEGMAR PÅ LISEBERGSTEATERN!1.2.2019 10:37:50Pressmeddelande

Premiärkväll för romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i huvudrollerna på anrika Lisebergsteatern. Redan före premiären är flertalet extraföreställningar släppta och intresset för årets komedisatsning ”Bagage” är stort och spelas fram till den 30 mars 2019!

MEGASUCCÉ FÖR OLA SALO PÅ RONDO - NU SLÄPPS YTTERLIGARE 5000 BILJETTER1.2.2019 10:12:07Pressmeddelande

Torsdagen den 24 januari hade Ola Salo premiär för sin första egna show "It takes a fool to remain sane" på Rondo i Göteborg. Showen hyllades till skyarna av både publik och press. ”Storslaget, Salo” skriver Aftonbladet och ger showen FYRA PLUS. Även Göteborgs-Posten hyllar showen, ger FYRA FYRAR och skriver bland annat ”Ösigt och tajt”. Pressen är enig, Salo och hans ensemble överträffade alla höga förväntningar på showen. Smålandsposten gav FEM I BETYG och skrev att ”Salo levererade som aldrig förr”. Även DN lovordade showen och skrev ”Träffar rätt i hjärtat”.

Uppdatering avseende 2Entertains satsning på den tysktalande marknaden30.1.2019 15:21:39Pressmeddelande

2Entertains satsning på den tysktalande marknaden avbryts i nuvarande format. Satsningens resultatpåverkan på koncernen under fjärde kvartalet 2018 uppgick till -10 msek och totalt för helåret till -17,8 msek. Arbete pågår med att utröna om förutsättningar finns för att, med mindre risktagande, fortsätta satsningen genom att öppna för ett samarbete med ett av Tysklands största produktionsbolag. Resterande kostnader för satsningen i nuvarande format beräknas uppgå till cirka 3 msek.