Eldfesten lyser upp vintermörkret på Skansen

För första gången arrangeras Eldfesten på Skansen i samarbete med Riksteatern. Vårvinterns stora utomhusfestival välkomnar att våren, och hoppet om ett bra år, är i antågande.

Eldslukare. Foto: Danish Saroee.

Eldfesten, Chahar Shanbeh Souri, är en icke-religiös högtid som firats i flera tusen år för att välkomna våren. Det är en del av det iranska nyåret Nouroz. Festligheterna lockar varje år tiotusentals besökare och sänds världen över via persisk tv. Efter flera år i Kungsträdgården, flyttar nu firandet i Stockholm till Skansen. Den 19 mars blir det en helkväll på Sollidenplan där de symboliska hoppen över eldarna varvas med uppträdanden av artister i världsklass och annan underhållning.

–Vi är glada att äntligen kunna inkludera Eldfesten i den rad av traditioner som firas på Skansen, säger producenten Anette Björlin. Det är ett fint arrangemang i linje med den mångfald vi vill visa i programverksamheten.

–Eldfesten är bland de största kulturevenemang som vi har i Sverige med tiotusentals i publiken varje år och flera miljoner tittare världen över som följer festligheterna digitalt, säger Dritëro Kasapi, teaterchef på Riksteatern. Eldfesten har blivit en tradition i Sverige och därför finns det ingen mer passande plats än just Skansen för vårt tioårsjubileum.

Alla är välkomna att uppleva Eldfesten som firas av många i vårt land och världen över. Firandet pågår kl 17.00-22.00 och det är fri entré till Skansen från kl 17.00. Mer information om artister och program kommer att publiceras på skansen.se inom kort.

Eldslukare. Foto: Danish Saroee.