Eldfesten lyser upp vintermörkret på Skansen

För första gången arrangeras Eldfesten på Skansen i samarbete med Riksteatern. Vårvinterns stora utomhusfestival välkomnar att våren, och hoppet om ett bra år, är i antågande.

Eldslukare. Foto: Danish Saroee.

Eldfesten, Chahar Shanbeh Souri, är en icke-religiös högtid som firats i flera tusen år för att välkomna våren. Det är en del av det iranska nyåret Nouroz. Festligheterna lockar varje år tiotusentals besökare och sänds världen över via persisk tv. Efter flera år i Kungsträdgården, flyttar nu firandet i Stockholm till Skansen. Den 19 mars blir det en helkväll på Sollidenplan där de symboliska hoppen över eldarna varvas med uppträdanden av artister i världsklass och annan underhållning.

–Vi är glada att äntligen kunna inkludera Eldfesten i den rad av traditioner som firas på Skansen, säger producenten Anette Björlin. Det är ett fint arrangemang i linje med den mångfald vi vill visa i programverksamheten.

–Eldfesten är bland de största kulturevenemang som vi har i Sverige med tiotusentals i publiken varje år och flera miljoner tittare världen över som följer festligheterna digitalt, säger Dritëro Kasapi, teaterchef på Riksteatern. Eldfesten har blivit en tradition i Sverige och därför finns det ingen mer passande plats än just Skansen för vårt tioårsjubileum.

Alla är välkomna att uppleva Eldfesten som firas av många i vårt land och världen över. Firandet pågår kl 17.00-22.00 och det är fri entré till Skansen från kl 17.00. Mer information om artister och program kommer att publiceras på skansen.se inom kort.

Eldslukare. Foto: Danish Saroee.

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.