Eldriven motorsport: Världspremiär för nya Volkswagen ID. R
För att föraren Romain Dumas ska kunna slå det nu gällande rekordet på 6:45.90 min., har Volkswagen Motorsport kontinuerligt utvecklat ID. R på ett minutiöst sätt. Den 25 april ger sig ID. R ut på sina första testvarv runt banan. Tävlingsbilen presenteras nu också i virtuell form i en mycket verklighetstrogen datorsimulering som finns att ladda ner gratis.
– ID. R har till uppgift att vara spjutspetsen för Volkswagens eldrivna produktfamilj ”ID.”, säger Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.
– Än en gång, nu 2019, kommer ID. R att demonstrera den stora potential som eldriften erbjuder genom att kombinera utsläppsfri teknik med genuin känsla. Nordslingan på Nürburgring är nästa anhalt på resan för ID. R – en bil som är en symbol för hur betydelsefull eldriften kommer att vara för all motorsportverksamhet på Volkswagen framöver. Att se ID. R ta sig an denna legendariska racerbana för första gången kommer garanterat att ge gåshud! fortsätter Smeets.
Eldriften i ID. R har en effekt på 680 hk (500 kW) och är anpassad speciellt efter Nordslingans världsunika bansträckning och karaktär. Två litiumjonbatteripaket lagrar energin i ID. R. Bilen har konstruerats i samarbete med expertis från Volkswagens produktutvecklingsteam och har en struktur som är jämförbar med den teknik som kommer att användas i de serietillverkade modellerna i ID.-familjen.
Ny aerodynamik med teknik direkt från Formel 1
Mest iögonfallande på den vidareutvecklade ID. R-versionen är de aerodynamiska detaljerna som alla är utformade för att ge maximal topphastighet.
– Vid backtävlingen Pikes Peak i fjol krävde de många kurvorna och den tunna luften maximal downforce, berättar François-Xavier Demaison, teknisk chef på Volkswagen Motorsport.
– Runt Nordslingan kommer ID. R att ligga på i snitt 180 km/h, med en topphastighet på huvudrakan på upp till 270 km/h. Därför har vi tagit fram ett helt nytt aerodynamikpaket med DRS, som i Formel 1, och även optimerat energihanteringen som styr de båda elmotorernas effekt och energiåtervinningen vid inbromsning, fortsätter Demaison.
DRS (Drag Reduction System) består i huvudsak av en hydrauliskt justerbar del på bakvingen som Romain Dumas med en enkel knapptryckning kan använda för att minska bilens luftmotstånd med cirka 20 procent. I Formel 1 använder man DRS vid omkörning, men på ID. R används systemet för att sänka energiförbrukningen.
– ID. R har en mycket kraftfull drivlina. DRS hjälper till att utnyttja denna höga prestanda med lägre energiuttag, så att den finns tillgänglig hela varvet runt den långa banan, förklarar Demaison.
Stora framsteg i utvecklingen sedan tävlingsdebuten 2018
Få andra kan Nürburgring-Nordslingan lika bra som Romain Dumas – fransmannen har redan vunnit det berömda 24-timmarsloppet fyra gånger. Ändå kommer han att betrakta banan med stor respekt då han ger sig ut på det första testvarvet.
– Jag har redan kört ID. R otaliga gånger runt Nordslingan i simulatorn. Men den riktiga känslan av de extremt höga kurvhastigheterna får man bara om man kör på banan på riktigt. Det är imponerande hur mycket ID. R har vidareutvecklats sedan 2018. Jag kan bara inte vänta på att få sitta bakom ratten i ID. R runt Nordsslingan, säger Dumas.
Digital världspremiär – ratta själv ID. R runt Nordslingan
Men det är inte bara Dumas som får möjlighet att köra ID. R på Nordslingan. Nu har även alla racingfans möjlighet att mäta sig mot mästaren – åtminstone i den virtuella världen. För att fira världspremiären av vidareutvecklade ID. R, släpper Volkswagen samtidigt ett gratis racingspel online. Denna racingsimulering för RaceRoom, gör att man själv kan ratta en ID. R runt 20,832 km långa Nordslingan och tävla mot Romain Dumas – dessutom med VR-glasögon om man så vill.
Den virtuella bilen är baserad på riktiga ID. R-data, och konstruktörerna på Volkswagen Motorsport har sett till att spelutvecklarna fått detaljerade kunskaper om den eldrivna bilens kördynamik så att de kunnat göra körupplevelsen så realistisk som möjligt på en hemdator. All information finns här: www.raceroom.com/volkswagen
Om Nordslingan
Den tyska racingbanan Nürburgring-Nordslingan (Nordschleife), som öppnades 1927, är en av de mest utmanande racingbanorna i världen och fortsätter att fungera som en enastående testmiljö för bilindustrin. Den relativt smala banan har en längd på 20,832 kilometer med regelbunden klättring eller nedstigning genom Eifelskogen. Den innehåller inte mindre än 75 kurvor.
Mer information
För mer information om ID. R och Nordslingan, se bifogad booklet eller klicka på länkarna här nedan.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Utmana Romain DumasFler videor
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Dokument
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum