Elförbrukningen minskade med sex procent i juni

Under juni minskade den distribuerade elen till hushåll och mindre företag via E.ON:s elnät med 11 procent, jämfört med föregående år. Räknas de större företagen in blir den totala minskningen 6 procent.

Det betyder att E.ONs kunder gjort väsentliga energibesparingar under 10 månader i rad.

Distributionen av el minskar för tionde månaden i rad i E.ONs elnät.
Distributionen av el minskar för tionde månaden i rad i E.ONs elnät. Foto: Niclas Laurin

Eldistributionen via E.ON:s elnät till hushåll och mindre företag minskade från 450 GWh under juni 2022, till 400 GWh under juni 2023. Den totala eldistributionen minskade från 2 268 GWh under juni 2022, till 2 133 GWh 2023.

Siffrorna temperaturkorrigeras inte mellan juni och september.

E.ON lanserar karttjänst för snabbedömning av möjligheten att ansluta solceller och laddboxar15.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution introducerar en ny karttjänst, "Kan jag ansluta?", som gör det möjligt för användare att snabbt bedöma möjligheten att ansluta solcellsanläggningar och laddboxar, med en kapacitet på upp till 25 kilowatt, till företagets elnät. Genom att ange en plats, samt önskad effekt i kilowatt, kan användaren omedelbart få en indikation på om anslutningen är möjlig på den valda platsen.