Ellen Jelinek och Jeremy Carpenter – årets Gunn Wållgren-stipendiater
Prismotivering Ellen Jelinek:
"Den som sett Ellen Jelinek på scenen glömmer det inte. Det finns en egenartad förmåga hos henne att å ena sidan uppfattas avväpnande enkel och självklar, medan hon samtidigt kan förändra och förvandla sig till de mest absurda och extrema figurer. Hon är i sanning en mångsidig skådespelare med lika stor närhet till gapskrattet som till poesin. På senare år har vi bland annat kunnat se henne som hemmafrun Maj i uppsättningen baserad på Kristina Sandbergs böcker. I den rollen går hon från ung till gammal, från längtande till arg – hela tiden med fler känslor inombords än vad hon släpper ut. Ändå känner vi starkt med hennes Maj, eftersom Ellen Jelinek behärskar sina sceniska uttryck så väl att hon kan visa genom att dölja, spela genom att hålla emot. Maj må stå stilla i klänning och klackar, men scenrummet fylls av rörelse och liv. Ellen besitter en fenomenal förmåga att laborera med sin egen temperatur på scenen, kombinerat med en smittande humor och starkt temperament. Vem kan vara en mer värdig mottagare av Gunn Wållgren stipendiet än hon? Vi bugar oss djupt och hukar för vad som komma skall."
Prismotivering Jeremy Carpenter:
"Sångaren Jeremy Carpenter tillhör den sortens artister som arbetar med ett ständigt utforskande och lärande av och om sig själv som konstnär. En artist som söker sig till nya utmaningar för att få ny energi att både ge och ta till publiken och sina kollegor. Sjunga en aria högt över scengolvet hängandes i linor som Pangloss i Candide, eller möta döden som Don Giovanni innebär ett sökande efter trovärdighet, humor, värme, känslor på djupet. Allt ska förmedlas.
Alla roller Jeremy gjort är som karaktärer ofta mycket motsägelsefulla. Här finns inga genvägar av rutiner eller känslan av att det här har han gjort tidigare. Jeremys gestalter föds här och nu. Man kan tydligt se hur han trivs på scenen, en riktigt fin lagspelare som tar plats och samtidigt låter andra stråla. Delar gärna sina erfarenheter med unga konstnärer på ett lagom sätt, vet vad han kan, vet vad som krävs och kommer ihåg hur allt började en gång för honom själv."
Ellen Jelinek gick ut Teaterhögskolan i Stockholm 2004 och gjorde sin praktik på Stockholms stadsteater i Som ni vill ha det och på Soppteatern i Familjen Bra. Idag tillhör hon Dramatens fasta ensemble.
Ellen debuterade på Dramaten 2004 och har medverkat i bland annat Den girige, Körsbärsträdgården, Misantropen, Den lilla sjöjungfrun, Fanny och Alexander, Det blåser på månen och Guds olydiga revben. Senast har Ellen setts i titelrollen i dramatiseringen av Kristina Sandbergs trilogi om Maj i regi av Ellen Lamm och i Liv Strömquist tänker på sig själv i regi av Ada Berger.
På film och i tv har Ellen Jelinek bland annat setts i Harrys döttrar, Underbar och älskad av alla, Cockpit, Hinsehäxan, Äkta människor, En pilgrims död och Fröken Frimans krig.
Jeremy Carpenter är utbildad vid Guildhall School of Music and Drama i London. På Kungliga Operan har han framträtt som Philippe i Rufus Wainwrights opera Prima Donna, Danilo i Glada Änkan och nu senast Dr. Pangloss i Bernsteins Candide. Dessförinnan som Marquis de la Force i Poulencs Karmelitsystrarna, titelrollen i Don Giovanni, Zhou Enlai i John Adams Nixon in China, Escamillo i Carmen och Gérard i Andrea Chénier.
Rollen som Protector i George Benjamins Written on Skin har Jeremy gjort i Kungliga Operans uppsättning och med Festival d’Aix-en-Provence och på Bolsjojteatern i Moskva. Jeremy har vidare framträtt på bl a Royal Opera House Covent Garden, Grand Theatre de Genève, Glyndebourne Festival Opera samt Folkoperan (Pärlfiskarna och La Traviata) och Malmö Opera (Escamillo). Han är även en flitigt verksam och ofta anlitad konsertsångare.
Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska Akademien. 2021 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår Birgitta Svendén, VD, Kungl. Operan, Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare Kungl. Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungl. Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl.
Nyckelord
Kontakter
Lena TörnerPressansvarig
Tel:0703-72 61 47lena.torner@dramaten.seBilder
Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Dramaten läser namn på barn som mist sina liv i krig11.12.2024 14:35:24 CET | Pressmeddelande
I oktober genomförde Svenska Freds en manifestation på Sergels Torg för de barn som mist sina liv sedan 7 oktober 2023 i Palestina och Israel. Dödandet har fortsatt och därför läser nu skådespelare och personal från Dramaten barnens namn högt i Dramatens entréhall den 19 december. Läsningen följs av ett samtal om barn och krig.
Alice Birch, Bergman and much more at The Royal Dramatic Theatre in Stockholm spring 202511.12.2024 11:16:15 CET | Pressmeddelande
Mattias Andersson adapts Ingmar Bergman's script Shame for our time. [BLANK] by Alice Birch on the main stage. Ernst Tollers Hinkemann directed by BITEF Grand Prix-winner Anja Suša. Strindbergs The Pelican in the hands of Emil Graffman. Linus Tunström stages his fathers novel The Christmas Oratorio. Actor Johan Rabaues in a monologue about Gertrude Stein. Documentary stories about masculinity, criminality and revenge in The fathers. And for the families: a thrilling crime story in Jefferson by Jean-Claude Mourlevat, awarded Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA).
Dofter, ljud och minnen av kriget i Tjetjenien3.12.2024 10:16:48 CET | Pressmeddelande
The Sky Wept Fire är den tjetjenske kulturjournalisten Mikail Eldins skildring av Tjetjenienkriget som officiellt började för 30 år sedan, den 11 december 1994. Inom ramen för Dramaten.Doc ges en gestaltad läsning av utdrag ur boken. Dramaten.Doc: The Sky Wept Fire i Dramatenbaren den 10 december.
Bittra relationer, familjemiddag och demens26.11.2024 08:30:48 CET | Pressmeddelande
I Fem scener Norén flyttar Lars Noréns dramatik in i regissören och bildkonstnären Markus Öhrns säregna universum. En värld av masker, förvrängda röster och avskalade rum. Jobbiga familjesammankomster och bittra relationer serveras här på ett helt nytt sätt. – Det är en ära för mig att få arbeta med Noréns våldsamma och smärtsamma scener som samtidigt innehåller hans karaktäristiska mörka humor, säger Markus Öhrn. Premiär den 13 december på Lilla scenen.
Dramaten läser texter av palestinska författare19.11.2024 08:57:47 CET | Pressmeddelande
Inom ramen för Dramaten.Doc ges en gestaltad läsning av tre texter skrivna av palestinska författare och poeter. Ikaros dröm är en specialskriven text av Wesam Al Madani som framförs tillsammans med en kortberättelse av Muhammad al-Zaqzouq och dikter av Somaya El Sousi. På Lilla scenen den 26 november.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum