Elmsäter-Svärd: ”Bygg en säker väg till jobb”

Bygg- och anläggning är en säker väg till jobb. Det visar Arbetsförmedlingens senaste rapport om var jobben finns om fem år. Enligt prognosen råder stor efterfrågan på många yrkesgrupper inom bygg och anläggning. - Bygg ger en enorm möjlighet för unga och nyanlända att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Branschen har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt enbart till följd av åldersavgångar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

- Bygg ger en enorm möjlighet för unga och nyanlända att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Branschen har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt enbart till följd av åldersavgångar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Behovsanalysen är 600 000 nya bostäder framtill 2025. Därtill behövs arbetskraft för att fullfölja Trafikverkets förslag till nationell transportplan 2018-2029.

- Betongarbetare, byggnadsplåtslagare, snickare och ingenjörer är alla framtidsyrken i arbetet med att rusta Sverige för 11 miljoner invånare. Inte minst föräldrar med tjejer får gärna uppmuntra sina barn att välja bygg inför gymnasiet, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Sveriges Byggindustrier har också tagit fram förslag till en ny form av branschstyrt företagslärlingssystem. Lärlingen ges anställning direkt i företaget. Branschen åläggs att kvalitetssäkra utbildningen medan staten ansvarar för kravställning och uppföljning.

- Branschen ska vara attraktiv, sund och säker. Att lyckas i rekryteringsarbetet är en nyckelfråga för att klara behovet av bostäder och infrastruktur. Vårt medskick till kommunerna är att inte dra ned på utbildningsplatserna, säger Catharina Elmsäter-Svärd

Svante Hagman omvald till ordförande för Sveriges Byggindustrier17.5.2018 13:11Pressmeddelande

På årets Byggstämma omvaldes Svante Hagman, NCC AB, till förbundsordförande för Sveriges Byggindustrier. Till vice ordförande omvaldes Carin Stoeckmann, Vd Byggmästar´n i Skåne AB. - Jag är stolt över att ha fått förtroendet att leda Sveriges Byggindustrier ytterligare ett år. Nu ska vi jobba vidare med våra fyra fokusområden – attraktiva kollektivavtal, sund konkurrens, kompetensförsörjning samt hållbarhet/säkerhet, säger Svante Hagman.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.