Elmsäter-Svärd: ”Bygg en säker väg till jobb”

Bygg- och anläggning är en säker väg till jobb. Det visar Arbetsförmedlingens senaste rapport om var jobben finns om fem år. Enligt prognosen råder stor efterfrågan på många yrkesgrupper inom bygg och anläggning. - Bygg ger en enorm möjlighet för unga och nyanlända att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Branschen har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt enbart till följd av åldersavgångar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

- Bygg ger en enorm möjlighet för unga och nyanlända att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Branschen har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt enbart till följd av åldersavgångar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Behovsanalysen är 600 000 nya bostäder framtill 2025. Därtill behövs arbetskraft för att fullfölja Trafikverkets förslag till nationell transportplan 2018-2029.

- Betongarbetare, byggnadsplåtslagare, snickare och ingenjörer är alla framtidsyrken i arbetet med att rusta Sverige för 11 miljoner invånare. Inte minst föräldrar med tjejer får gärna uppmuntra sina barn att välja bygg inför gymnasiet, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Sveriges Byggindustrier har också tagit fram förslag till en ny form av branschstyrt företagslärlingssystem. Lärlingen ges anställning direkt i företaget. Branschen åläggs att kvalitetssäkra utbildningen medan staten ansvarar för kravställning och uppföljning.

- Branschen ska vara attraktiv, sund och säker. Att lyckas i rekryteringsarbetet är en nyckelfråga för att klara behovet av bostäder och infrastruktur. Vårt medskick till kommunerna är att inte dra ned på utbildningsplatserna, säger Catharina Elmsäter-Svärd

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.