Elmsäter-Svärd: ”Bygg en säker väg till jobb”

Bygg- och anläggning är en säker väg till jobb. Det visar Arbetsförmedlingens senaste rapport om var jobben finns om fem år. Enligt prognosen råder stor efterfrågan på många yrkesgrupper inom bygg och anläggning. - Bygg ger en enorm möjlighet för unga och nyanlända att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Branschen har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt enbart till följd av åldersavgångar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

- Bygg ger en enorm möjlighet för unga och nyanlända att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Branschen har ett behov av 50 000 nya medarbetare på fem års sikt enbart till följd av åldersavgångar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Behovsanalysen är 600 000 nya bostäder framtill 2025. Därtill behövs arbetskraft för att fullfölja Trafikverkets förslag till nationell transportplan 2018-2029.

- Betongarbetare, byggnadsplåtslagare, snickare och ingenjörer är alla framtidsyrken i arbetet med att rusta Sverige för 11 miljoner invånare. Inte minst föräldrar med tjejer får gärna uppmuntra sina barn att välja bygg inför gymnasiet, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Sveriges Byggindustrier har också tagit fram förslag till en ny form av branschstyrt företagslärlingssystem. Lärlingen ges anställning direkt i företaget. Branschen åläggs att kvalitetssäkra utbildningen medan staten ansvarar för kravställning och uppföljning.

- Branschen ska vara attraktiv, sund och säker. Att lyckas i rekryteringsarbetet är en nyckelfråga för att klara behovet av bostäder och infrastruktur. Vårt medskick till kommunerna är att inte dra ned på utbildningsplatserna, säger Catharina Elmsäter-Svärd

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.