Enligt Naturvårdsverket: inrikesflygets utsläpp minskar – tågets utsläpp ökar

Inrikesflygets utsläpp minskar 4 % samtidigt som tågets utsläpp ökar 7,3 % mellan år 2017 och 2018, enligt färska siffror från Naturvårdsverket.

Sammanställning av Naturvårdsverkets, senaste statistik

Enligt nyligen uppdaterad årsstatistik från Naturvårdsverket står inrikesflyget i Sverige nu för 0,84 % av de nationella koldioxidutsläppen när utrikes sjöfart och flyg från Sverige inkluderas.

Inrikesflygets utsläpp minskar enligt den statliga myndigheten från 553 tusen ton till 531 tusen ton CO2-ekv (3,97 %) från år 2017 till år 2018.

Samtidigt visar statistiken att utsläpp från tåg i Sverige ökar från 41 tusen ton koldioxidekvivalenter till 44, det vill säga en ökning med 7,3 % mellan år 2017 och 2018.

Utsläppen från inrikesflyget 2018 är med andra ord drygt 12 gånger högre än från tåg, samtidigt som stor del av inrikesflygets koldioxidutsläpp kompenseras för av flygbolagen.

Totalt släppte Sverige ut 63079 tusen ton koldioxidekvivalenter (CO2-ekv) år 2018, inklusive utrikesflyg och utrikes sjöfart från Sverige, enligt Naturvårdsverket.

Främsta anledningarna till utsläppsminskningen från inrikesflyget beror på att flygbolagen flyger med allt modernare och bränsleeffektivare flygplan, anpassar flygplansstorleken till efterfrågan och därmed optimerar beläggningen så de inte flyger med tomma flygplan, samt viktminskningsåtgärder och effektivare färdplanering för flygvägarna. Även minskat flygresande inom Sverige påverkar de totala utsläppen, men främst om flyglinjer läggs ned eller om antalet avgångar minskar.

19 gånger mer utsläpp från svensk biltrafik än från inrikesflyg

Som jämförelse kan anges att endast biltrafiken i Sverige stod år 2018 för 10007 tusen ton CO-ekv, det vill säga närmare 19 gånger mer utsläpp än inrikesflyget.

All vägtrafik (exkl militära transporter) i Sverige orsakade sammanlagt 14981 tusen ton CO2-ekv år 2018.

Inrikesflyg: 25 % minskade utsläpp på 20 år

År 1999 var inrikesflygets utsläpp 712 tusen ton CO2-ekv, jämfört med 531 tusen ton CO2-ekv år 2018. Med andra ord har inrikesflygets utsläpp minskat med 25,4 % mellan åren.

Flygbolaget BRA minskar sina utsläpp med närmare 10 % 2019

BRA som har en 30-procentig marknadsandel av inrikesflyget, är det enda flygbolaget i världen som erbjuder alla resenärer möjlighet att boka flygresor som inkluderar 100 % biobränsle via sin Miljö Class. Den genomsnittliga flygtiden för en flygresa med BRA är 60 minuter, vilket av systemtekniska skäl motsvarar den mängd biobränsle som inkluderas i Miljö Class i dag. Miljö Class fås mot ett tillägg på 300 kronor.

- Året är inte slut än, men från år 2018 till 2019 ser vi som flygbolag ut att minska våra utsläpp med närmare 10 % och alla koldioxidutsläpp som blir kvar klimatkompenserar vi för utan att det kostar våra resenärer något extra, säger Jim Hofverberg, som är kommunikationschef för flygbolaget BRA.

Fakta

Total utsläppsmängd från Sverige 2018 var enligt Naturvårdsverket 63079 tusen ton CO2-ekv inklusive utrikesflyg och utrikes sjöfart från Sverige. Exklusive utrikesflyg och utrikes sjöfart = 51779 tusen ton CO2-ekv.

Naturvårdsverkets utsläpp inrikes flyg: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/?visuallyDisabledSeries=ce714a75ab9017da

Naturvårdsverkets utsläpp biltrafik i Sverige: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/?visuallyDisabledSeries=583aff8f2c7d1684

Naturvårdsverkets utsläpp utrikes transport: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-utrikes-sjofart-och-flyg/?visuallyDisabledSeries=a51623c28e86aaf

Naturvårdsverkets utsläpp totalt för Sverige: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-territoriella-utslapp-och-upptag/?visuallyDisabledSeries=16eac881d2c6137f

NOT: Eventuella, mänskliga räknemisstag kan lätt korrigeras av läsaren. Alla källor som använts har vidlagts.

Sammanställning av Naturvårdsverkets, senaste statistik

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.