Enligt Naturvårdsverket: inrikesflygets utsläpp minskar – tågets utsläpp ökar

Inrikesflygets utsläpp minskar 4 % samtidigt som tågets utsläpp ökar 7,3 % mellan år 2017 och 2018, enligt färska siffror från Naturvårdsverket.

Sammanställning av Naturvårdsverkets, senaste statistik

Enligt nyligen uppdaterad årsstatistik från Naturvårdsverket står inrikesflyget i Sverige nu för 0,84 % av de nationella koldioxidutsläppen när utrikes sjöfart och flyg från Sverige inkluderas.

Inrikesflygets utsläpp minskar enligt den statliga myndigheten från 553 tusen ton till 531 tusen ton CO2-ekv (3,97 %) från år 2017 till år 2018.

Samtidigt visar statistiken att utsläpp från tåg i Sverige ökar från 41 tusen ton koldioxidekvivalenter till 44, det vill säga en ökning med 7,3 % mellan år 2017 och 2018.

Utsläppen från inrikesflyget 2018 är med andra ord drygt 12 gånger högre än från tåg, samtidigt som stor del av inrikesflygets koldioxidutsläpp kompenseras för av flygbolagen.

Totalt släppte Sverige ut 63079 tusen ton koldioxidekvivalenter (CO2-ekv) år 2018, inklusive utrikesflyg och utrikes sjöfart från Sverige, enligt Naturvårdsverket.

Främsta anledningarna till utsläppsminskningen från inrikesflyget beror på att flygbolagen flyger med allt modernare och bränsleeffektivare flygplan, anpassar flygplansstorleken till efterfrågan och därmed optimerar beläggningen så de inte flyger med tomma flygplan, samt viktminskningsåtgärder och effektivare färdplanering för flygvägarna. Även minskat flygresande inom Sverige påverkar de totala utsläppen, men främst om flyglinjer läggs ned eller om antalet avgångar minskar.

19 gånger mer utsläpp från svensk biltrafik än från inrikesflyg

Som jämförelse kan anges att endast biltrafiken i Sverige stod år 2018 för 10007 tusen ton CO-ekv, det vill säga närmare 19 gånger mer utsläpp än inrikesflyget.

All vägtrafik (exkl militära transporter) i Sverige orsakade sammanlagt 14981 tusen ton CO2-ekv år 2018.

Inrikesflyg: 25 % minskade utsläpp på 20 år

År 1999 var inrikesflygets utsläpp 712 tusen ton CO2-ekv, jämfört med 531 tusen ton CO2-ekv år 2018. Med andra ord har inrikesflygets utsläpp minskat med 25,4 % mellan åren.

Flygbolaget BRA minskar sina utsläpp med närmare 10 % 2019

BRA som har en 30-procentig marknadsandel av inrikesflyget, är det enda flygbolaget i världen som erbjuder alla resenärer möjlighet att boka flygresor som inkluderar 100 % biobränsle via sin Miljö Class. Den genomsnittliga flygtiden för en flygresa med BRA är 60 minuter, vilket av systemtekniska skäl motsvarar den mängd biobränsle som inkluderas i Miljö Class i dag. Miljö Class fås mot ett tillägg på 300 kronor.

- Året är inte slut än, men från år 2018 till 2019 ser vi som flygbolag ut att minska våra utsläpp med närmare 10 % och alla koldioxidutsläpp som blir kvar klimatkompenserar vi för utan att det kostar våra resenärer något extra, säger Jim Hofverberg, som är kommunikationschef för flygbolaget BRA.

Fakta

Total utsläppsmängd från Sverige 2018 var enligt Naturvårdsverket 63079 tusen ton CO2-ekv inklusive utrikesflyg och utrikes sjöfart från Sverige. Exklusive utrikesflyg och utrikes sjöfart = 51779 tusen ton CO2-ekv.

Naturvårdsverkets utsläpp inrikes flyg: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/?visuallyDisabledSeries=ce714a75ab9017da

Naturvårdsverkets utsläpp biltrafik i Sverige: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/?visuallyDisabledSeries=583aff8f2c7d1684

Naturvårdsverkets utsläpp utrikes transport: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-utrikes-sjofart-och-flyg/?visuallyDisabledSeries=a51623c28e86aaf

Naturvårdsverkets utsläpp totalt för Sverige: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-territoriella-utslapp-och-upptag/?visuallyDisabledSeries=16eac881d2c6137f

NOT: Eventuella, mänskliga räknemisstag kan lätt korrigeras av läsaren. Alla källor som använts har vidlagts.

Sammanställning av Naturvårdsverkets, senaste statistik

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.

BRA flyger från Ängelholm till Sälen i sommar13.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport i Sälen varav den ena går från Ängelholm Helsingborg. Så sent som förra veckan meddelade BRA att de återupptar linjen mellan Ängelholm och Stockholm Bromma i samband med att de börjar flyga igen den 12e maj och att det bara var början. Redan nu kommer nästa möjlighet att flyga BRA från Ängelholm och denna gång till Sälen torsdagar och söndagar under perioden 4 juli till 15 augusti.

BRA flyger två linjer till Sälen i sommar13.4.2021 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya sommarlinjer till Scandinavian Mountains Airport Sälen - Trysil från Stockholm Bromma respektive Ängelholm Helsingborg. Så sent som i förra veckan meddelade BRA att de börjar flyga större delen av sitt linjenätverk med start den 12e maj och att det bara var början. Under perioden 4 juli till 15 augusti kommer det att gå två dagliga flygningar vardera på de båda nya linjerna.