E.ON höjer beredskap inför storm i Norrland

Efter varningar om stormbyar, höjer E.ON beredskapen i Norrland. Bland annat kommer en helikopter att flyttas till området. På fredagen varnar SMHI för vindbyar på över 25 meter per sekund över stora delar av området.

Stora delar av Norrland, framförallt de västra delarna, kommer enligt SMHIs prognos under torsdagen och fredagen få upp emot 28 m/s i vindbyarna.

- Vi har förstärkt beredskapen både för fältpersonal och i driftcentralen. Dessutom kommer en av helikoptrarna som använts under arbetet med Alfrida att flyttats till Norrland för att snabbt kunna användas där det finns behov efter att vindstyrkorna lagt sig, säger Stina Albing, kommunikationschef på E.ON Energidistribution.

Risken för avbrott är stor i stormbyarna. Samtidigt har E.ON under de senaste åren vädersäkrat en betydande del av elnätet i området, vilket minskar riskerna. Men dessvärre återstår ännu en del.

Efter Alfrida fick E.ON mycket hjälp av allmänheten genom en länk på hemsidan, där den som ser ett träd eller skadad elledning att rapportera in detta direkt via webben. På så sätt kan E.ON, med hjälp av bilderna, snabbare bedöma skadorna och skicka personal med rätt utrustning till den aktuella platsen. Man ska dock aldrig gå nära nedfallen ledning då den kan vara strömförande och mycket farlig.

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.