E.ON möjliggör för kompetenstillväxt i elbranschen

I takt med att samhället elektrifieras och allt fler viktiga samhällsfunktioner blir beroende av el, behövs också fler elmontörer att bygga vårt framtida elnät. I samband med E.ONs senaste ramavtalsupphandling införde bolaget ett incitament i form av 8 miljoner kronor årligen för att få fler av sina avtalsbundna entreprenörer att tillhandahålla lärlingsplatser.

Simona Andrini, lärling för E.ON hos ONE Nordic, genomför sin första övergångsskarv själv.

Lärlingsmodellen, som E.ON erbjuder alla sina entreprenörer, ska möjliggöra för fler nya medarbetare att gå parallellt med erfarna montörer och på ett tryggt och säkert sätt lära sig arbetet. Simona Andrini hos ONE är en av sju som idag jobbar som lärling.

-Jag lär mig något nytt varje dag och alla är genuint glada för att lära ut det de kan, säger Simona Andrini, lärling för E.ON hos ONE Nordic. Jag har alltid en erfaren kollega med mig som jag kan be om stöd ifrån. Säkerheten kommer alltid först och det känner man. Det bästa med att vara elmontörlärling är att jag får se så många olika platser, och att jag får finjustera mina kunskaper mer och mer för varje moment som utförs är så motiverande.

Från entreprenörerna är E.ONs lärlingsmodell ett välkommet initiativ. Pensionsåldern närmar sig för flera av de mest erfarna elmontörer och eltekniker, samtidigt som det inte alltid finns ekonomiskt utrymme att anställa parallellt för att lära upp nya medarbetare.

-Jag uppskattar att E.ON som beställare tar ansvar för att säkerställa kompetenstillväxten i branschen, säger Peter Larsson Lindström, avdelningschef  på ONE Nordic i Malmö

Idag är endast sju av 30 lärlingsplatserna tillsatta.

-Fler av våra entreprenörer borde ta tillfället i akt och fler i elbranschen borde ta efter, säger Gert Kristensson, Senior Advisor på E.ON Energidistribution och ansvarig för projektet. Detta är en unik chans som ges inte bara till nyutexaminerade inom elkraftsområdet, utan vi öppnar upp även för dem som kommit en bit upp i åren och vill byta bana eller utlandsfödda som behöver komma in på arbetsmarknaden.

E.ON gör tillsammans med entreprenören en individuell bedömning av alla sökanden. En lärlingsplacering pågår under ett år och därefter är man klar att ta självständiga uppdrag. E.ON erbjuder lärlingsbidrag under hela ramavtalsperioden 2020 - 2023.

Simona Andrini, lärling ONE Nordic

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.