E.ON och Serneke avtalar om hållbara energilösningar i Helsingborg

E.ON och Serneke har tecknat avtal om energileveranser till Sernekes projekt VéloCity i Mariastaden, Helsingborg. Den hållbara energilösningen, som omfattar bland annat bergvärme, solceller och lagringslösningar, innebär att E.ON tar ett helhetsansvar för såväl produktion och drift som leverans av energinyttigheter till VéloCity.

E.ON och Serneke har tecknat avtal om energileveranser till VéloCity i Mariastaden, Helsingborg. Den hållbara energilösningen omfattar bland annat bergvärme, solceller och lagringslösningar. Foto: Serneke Bostad

– Vi ser ett stort intresse från våra kunder för innovativa lokala energilösningar som integrerar allt från energiproduktion till lagring, visualisering och delning av energi. Genom en kombination av olika smarta hållbara lösningar skapar vi såväl energieffektivitet som komfort för de boende och gör det enklare att leva klimatsmart, säger Sonny Strömberg, Head of Energy Solutions Sales, E.ON.

Bergvärmeanläggningen som installeras kommer i största möjliga mån att drivas av el producerad av solpaneler på fastighetens tak. Genom denna lösning minimeras klimatavtrycket. E.ON kommer att anlägga, äga och driva bergvärmeanläggningen samt solpanelerna på taket.

– Det känns väldigt bra att tillsammans med E.ON kunna skapa hållbar energi som till stor del täcker fastighetens behov av el och värme. Att vi också får en rad smarta lösningar för till exempel elbilar och energilagring skapar värde och attraktivitet för projektet, säger Carl Knutsson projektutvecklare Serneke.

För att ytterligare erhålla en framtidsinriktad, energieffektiv och hållbar energi- och mobilitetslösning omfattar avtalet även energilagring, individuell mätning och debitering, laddning av elfordon, visualisering samt kompletterande försörjning av grön el. Ambitionen är även att olika fastigheter ska kunna samverka kring energilösningar och dela elenergi.

Byggstarten av den första etappen i VéloCity ägde rum i maj 2021 och beräknad inflyttning är planerad etappvis med start 2023. Serneke avser uppföra totalt fyra byggnader med totalt 71 lägenheter på fastigheten.

Parterna har sedan tidigare ett samarbete kring Solkvarteret i Hyllie där Malmös mest klimatsmarta boende skapas genom minimerad energiförbrukning och lokalt producerad energi från solceller.

E.ON och Vattenfall förenklar betalning av elbilsladdning15.6.2021 07:01:41 CEST | Pressmeddelande

I takt med att elbilarna blir allt fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. E.ON och Vattenfall InCharge kommer att förenkla betalningen för laddning och ge tillgång till båda bolagens laddnätverk genom roaming i Sverige. Den förenklade betallösningen ger kunderna, i ett första steg, tillgång till närmare 1 000 publika snabb- och destinationsladdningspunkter redan i sommar.

E.ON samarbetar med FN:s miljöprogram UNEP och investerar mångmiljonbelopp för att öka den biologiska mångfalden i ledningsgator7.6.2021 11:15:44 CEST | Pressmeddelande

Som första energibolag i världen går E.ON med och stödjer ”UN Decade on Ecosystem Restoration”, ett globalt initiativ som tagits fram av FN:s miljöprogram UNEP med målet att återskapa världens viktiga ekosystem. E.ON investerar ett tvåsiffrigt miljonbelopp i Euro för att öka den biologiska mångfalden i bolagets ledningsgator, en area motsvarande 70 000 hektar.