E.ON och Serneke avtalar om hållbara energilösningar i Helsingborg

E.ON och Serneke har tecknat avtal om energileveranser till Sernekes projekt VéloCity i Mariastaden, Helsingborg. Den hållbara energilösningen, som omfattar bland annat bergvärme, solceller och lagringslösningar, innebär att E.ON tar ett helhetsansvar för såväl produktion och drift som leverans av energinyttigheter till VéloCity.
E.ON och Serneke har tecknat avtal om energileveranser till VéloCity i Mariastaden, Helsingborg. Den hållbara energilösningen omfattar bland annat bergvärme, solceller och lagringslösningar. Foto: Serneke Bostad

– Vi ser ett stort intresse från våra kunder för innovativa lokala energilösningar som integrerar allt från energiproduktion till lagring, visualisering och delning av energi. Genom en kombination av olika smarta hållbara lösningar skapar vi såväl energieffektivitet som komfort för de boende och gör det enklare att leva klimatsmart, säger Sonny Strömberg, Head of Energy Solutions Sales, E.ON.

Bergvärmeanläggningen som installeras kommer i största möjliga mån att drivas av el producerad av solpaneler på fastighetens tak. Genom denna lösning minimeras klimatavtrycket. E.ON kommer att anlägga, äga och driva bergvärmeanläggningen samt solpanelerna på taket.

– Det känns väldigt bra att tillsammans med E.ON kunna skapa hållbar energi som till stor del täcker fastighetens behov av el och värme. Att vi också får en rad smarta lösningar för till exempel elbilar och energilagring skapar värde och attraktivitet för projektet, säger Carl Knutsson projektutvecklare Serneke.

För att ytterligare erhålla en framtidsinriktad, energieffektiv och hållbar energi- och mobilitetslösning omfattar avtalet även energilagring, individuell mätning och debitering, laddning av elfordon, visualisering samt kompletterande försörjning av grön el. Ambitionen är även att olika fastigheter ska kunna samverka kring energilösningar och dela elenergi.

Byggstarten av den första etappen i VéloCity ägde rum i maj 2021 och beräknad inflyttning är planerad etappvis med start 2023. Serneke avser uppföra totalt fyra byggnader med totalt 71 lägenheter på fastigheten.

Parterna har sedan tidigare ett samarbete kring Solkvarteret i Hyllie där Malmös mest klimatsmarta boende skapas genom minimerad energiförbrukning och lokalt producerad energi från solceller.

E.ON Sverige AB
Carl Gustafs Väg 1

Vi bygger det hållbara samhället

Följ E.ON Sverige AB

Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.