E.ON och Trianon skapar omställning med mer förnybar energi

Med ett nytt affärskoncept gör E.ON det möjligt att tillsammans med kunderna öka den förnybara elproduktionen i Sverige. Först ut att teckna avtal är fastighetsbolaget Trianon i Malmö, som framöver kommer att köpa sin el från en närliggande solcellspark.

Bild: E.ON

Att välja förnybar el är idag självklart för många, men att köpa förnybart har inte automatiskt inneburit att det byggts motsvarande mängd ny produktion. Med ett nytt affärskoncept vill E.ON ändra på det genom att se till att all förnybar el som kunden köper kommer från produktion som adderats till elsystemet. Därmed blir det attraktivt för fler att bygga lokal, förnybar energiproduktion, till exempel solcellsparker, eftersom producenten är garanterad avsättning för energin.

– I det nya energilandskap som växer fram går E.ON från att enbart vara producent och distributör, till att vara en energipartner som stöttar företag att aktivt bidra till energiomställningen. I och med vårt nya affärskoncept får kunderna förnybar el från en anläggning som inte hade byggts om inte vi kopplat samman producent och elkund. Vi bidrar alltså till att öka andelen förnybar elproduktion i Sverige, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Fastighetsbolaget Trianon är först ut att teckna avtal enligt det nya affärskonceptet och möjliggör därmed att en ny solcellspark kan byggas.

– Genom det här avtalet skapar vi möjligheter för en konkret investering i omställningen till förnybar energi som är lokalt producerad. Något som är en viktig pusselbit för att kunna nå FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030 och för att arbeta mot en mer hållbar stadsutveckling, säger Olof Andersson, vd i Fastighets AB Trianon.

Marken där solcellsparken byggs tillhandahålls av Jörgen Mattsson som äger Elvireborgs gård.

– När den här möjligheten dök upp var det självklart för mig att ta den. I framtiden kommer vi att behöva mer el från förnybara källor för att möjliggöra elektrifieringen och klimatomställningen. Det här projektet ligger verkligen rätt i tiden, säger Jörgen Mattsson.

Läs mer här: https://www.eon.se/foeretag/producera-egen-el/kom-igang-med-solceller/solcellspark.html

Bild: E.ON

Felavhjälpningen fortsätter ikväll17.1.2022 17:57:57 CET | Pressmeddelande

Under dagen har totalt 17 000 av E.ONs kunder fått tillbaka strömmen efter nattens stormväder. Vid klockan 17 var antalet drabbade kunder strax över 3 000. E.ON har under dagen besiktat ledningsnätet med hjälp av helikopter för att snabbare styra montörerna till rätt platser. Arbetet med att röja och laga elnätet fortsätter under kvällen så länge säkerheten för personalen i fält tillåter och kommer att återupptas tidigt i morgon bitti. Arbetet med att göra omkopplingar i elnätet där det är möjligt fortsätter.