E.ON och Trianon skapar omställning med mer förnybar energi

Med ett nytt affärskoncept gör E.ON det möjligt att tillsammans med kunderna öka den förnybara elproduktionen i Sverige. Först ut att teckna avtal är fastighetsbolaget Trianon i Malmö, som framöver kommer att köpa sin el från en närliggande solcellspark.

Bild: E.ON

Att välja förnybar el är idag självklart för många, men att köpa förnybart har inte automatiskt inneburit att det byggts motsvarande mängd ny produktion. Med ett nytt affärskoncept vill E.ON ändra på det genom att se till att all förnybar el som kunden köper kommer från produktion som adderats till elsystemet. Därmed blir det attraktivt för fler att bygga lokal, förnybar energiproduktion, till exempel solcellsparker, eftersom producenten är garanterad avsättning för energin.

– I det nya energilandskap som växer fram går E.ON från att enbart vara producent och distributör, till att vara en energipartner som stöttar företag att aktivt bidra till energiomställningen. I och med vårt nya affärskoncept får kunderna förnybar el från en anläggning som inte hade byggts om inte vi kopplat samman producent och elkund. Vi bidrar alltså till att öka andelen förnybar elproduktion i Sverige, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Fastighetsbolaget Trianon är först ut att teckna avtal enligt det nya affärskonceptet och möjliggör därmed att en ny solcellspark kan byggas.

– Genom det här avtalet skapar vi möjligheter för en konkret investering i omställningen till förnybar energi som är lokalt producerad. Något som är en viktig pusselbit för att kunna nå FN:s globala hållbarhetsmål Agenda 2030 och för att arbeta mot en mer hållbar stadsutveckling, säger Olof Andersson, vd i Fastighets AB Trianon.

Marken där solcellsparken byggs tillhandahålls av Jörgen Mattsson som äger Elvireborgs gård.

– När den här möjligheten dök upp var det självklart för mig att ta den. I framtiden kommer vi att behöva mer el från förnybara källor för att möjliggöra elektrifieringen och klimatomställningen. Det här projektet ligger verkligen rätt i tiden, säger Jörgen Mattsson.

Läs mer här: https://www.eon.se/foeretag/producera-egen-el/kom-igang-med-solceller/solcellspark.html

Bild: E.ON

E.ON och Ferroamp samarbetar för ökad elflexibilitet23.3.2020 09:30:06 CETNyheter

E.ON och Ferroamp tar, tillsammans med E.ONs dotterbolag Solar Supply, dagens energisystem in i framtiden genom ett nytecknat samarbetsavtal. Ferroamps energieffektiviserande produkter tillsammans med E.ONs tekniska kompetens och erfarenhet möjliggör en optimerad energianvändning hos kunden. Genom samarbetet förenas samhällsnytta och kundens intressen - kunden sparar pengar samtidigt som mer förnybar mikroproduktion möjliggörs och elnäten blir avlastade. Systemet kan anpassas från den privata villan till den stora verksamheten.

Energimyndigheten beviljar E.ON 12,8 MSEK till banbrytande pilotprojekt för att minska utsläppen från uppvärmning24.2.2020 09:02:54 CETPressmeddelande

E.ON inleder testborrningar i Malmö för att undersöka förutsättningarna att bygga Sveriges första djupgeotermianläggning som är direkt kopplad till fjärrvärmenätet. Om allt går som planerat står anläggningen klar 2022 och levererar förnybar och resurseffektiv värme till fjärrvärmekunderna. Energimyndigheten stöttar pilotprojektet med 12,8 MSEK, projektets totala budget uppgår till 57 MSEK.

Stora köp av elflexibilitet genomförda via E.ONs digitala handelsplats SWITCH13.2.2020 10:30:00 CETPressmeddelande

Med målet att möjliggöra tillväxt trots den kapacitetsbrist som råder i vissa delar av landet, introducerade E.ON under 2019 en digital handelsplattform för nätkapacitet – SWITCH. Och plattformen fyller sitt syfte. Sedan januari i år har energi om över 2,5 GWh köpts via handelsplattformen i Uppsala och på Gotland. Det motsvarar den normala årsförbrukningen av el i 1 000 lägenheter.