E.ON och Vattenfall förenklar betalning av elbilsladdning

Dela
I takt med att elbilarna blir allt fler växer behovet av ett enhetligt betalsystem för publika laddstationer. E.ON och Vattenfall InCharge kommer att förenkla betalningen för laddning och ge tillgång till båda bolagens laddnätverk genom roaming i Sverige. Den förenklade betallösningen ger kunderna, i ett första steg, tillgång till närmare 1 000 publika snabb- och destinationsladdningspunkter redan i sommar.
Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden och Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden. Bildkälla: Maria Carlsson, E.ON och Hannah Karlberg, Fenix Media
Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden och Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden. Bildkälla: Maria Carlsson, E.ON och Hannah Karlberg, Fenix Media

Nu har två av de större laddoperatörerna i Sverige, E.ON och Vattenfall InCharge tagit fram en betalningslösning som ger kunderna, oavsett om man väljer E.ON eller Vattenfall som tjänsteleverantör, tillgång till bolagens laddpunkter genom roaming. Samarbetet går också i linje med det regeringsupprop som lades fram förra året om att förenkla betalningen i samband med laddning.

– Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg framåt för att göra det ännu smidigare för elbilsföraren att både kunna hitta och ladda publikt. Digitala gränssnitt, där man enkelt kan se priser och status på laddare, är ett centralt fundament för en modern och bekväm lösning. Ambitionen är att underlätta övergången till ett fossilfritt transportsystem och detta är ett steg på vägen, säger Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden.

Över 200 000 elbilsägare kommer att erbjudas att ladda och betala enklare redan i sommar.

I dag krävs flera olika abonnemang, laddkort, appar med mera för att ta del av den publika laddinfrastrukturen. Fördelarna är flera; ett laddkort för båda nätverken, tydliga priser i app, en faktura oavsett vem man laddat hos och kunden kan direkt se om en laddare är ledig i respektive parts app.

– Vattenfall och E.ON har under lång tid aktivt investerat i och verkat för att bygga ut den publika laddinfrastruktur som är nödvändig för att möta det växande intresset av att kunna köra på el. Detta ömsesidiga IT-samarbete gör att vi undviker fördyrande roaming-plattformar. Med denna lösning kan kunden med ett laddkort komma åt båda parters laddnätverk och även få en faktura, oavsett vem man har laddat hos, vilket förenklar elbilsvardagen, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.

 ­

Länkar:

E.ON

InCharge

För ytterligare information kontakta:

Pernilla Schoug, E.ONs pressavdelning, 070-655 14 85, pernilla.schoug@eon.se

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Kontakter

Bilder

Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden och Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden. Bildkälla: Maria Carlsson, E.ON och Hannah Karlberg, Fenix Media
Pär Möller, chef E.ON E-mobility Norden och Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden. Bildkälla: Maria Carlsson, E.ON och Hannah Karlberg, Fenix Media
Ladda ned bild

Om

E.ON Sverige AB
E.ON Sverige AB
Carl Gustafs Väg 1
205 09 Malmö

https://www.eon.se

Vi bygger det hållbara samhället

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har cirka 2 200 medarbetare i Sverige.

Följ E.ON Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från E.ON Sverige AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye