E.ON signerade klimatkontrakt med Malmö stad

Tillsammans med Malmö stad och flera stora företag signerade E.ON under tisdagen den första omgången av Klimatkontrakt Malmö. Varje företags kontrakt är unikt, men det gemensamma målet är att minska Malmös klimatpåverkande utsläpp. E.ON åtar sig att senast år 2030 ha noll fossila CO2-utsläpp i sin egen produktionsverksamhet.

Klimatkontraktet signeras av Katrin Stjernfeldt Jammeh, KSO Malmö stad och Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige. Foto: Peter Hjalmar

– Med Klimatkontrakt Malmö öppnar vi upp för fler och utökade samarbeten, vilket ger en viktig skjuts framåt i klimatomställningen. Tillsammans är det möjligt att åstadkomma mer än vad var och en av oss kan göra på egen hand. E.ON har satt ett ambitiöst mål – att senast år 2030 ha noll fossila CO2-utsläpp i vår egen produktionsverksamhet. Ambitionen är att genom handlingskraft och samarbete med Malmö stad och våra kunder aktivt medverka till att nå Malmös mål 2030, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Malmös klimatmål är att stadens geografiska utsläpp av växthusgaser ska ha minskat med 70 procent till 2030 och att de konsumtionsbaserade utsläppen av växthusgaser ska vara på god väg till en hållbar nivå. Som energiinfrastruktur-aktör i Malmö spelar E.ON en viktig roll för att målen nås.

– Att vi och våra kunder lyckas med energiomställningen är A och O för att minska stadens koldioxidutsläpp. E.ON har kommit långt i omställningen, men vi ser att vi kan göra mer. I Malmö vill vi bidra inom områden som uppvärmning, elförsörjning, kolsänkor samt cirkulär industri och samhälle, vilket vi nu skrivit under på i vårt klimatkontrakt, säger Marc Hoffmann.

Konjunkturen bromsar elektrifieringen - men solceller fortsätter öka, visar E.ONs elektrifieringsrapport2.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Konjunkturnedgången och de höga energipriserna ger ett tydligt avtryck i elanvändningen, visar E.ONs elektrifieringsrapport. I E.ONs elnät fortsatte dock installationerna av solceller att öka, till och med i ännu högre takt än tidigare. Inmatningen av el från solcellsanläggningar fördubblas nu varje år I september anslöts för första gången mer än 1 500 solcellsanläggningar på en månad till E.ONs elnät.

E.ON och Svenska Kraftnät tecknar avtal om reservkraft till södra Sverige1.12.2022 13:35:12 CET | Pressmeddelande

E.ONs kraftvärmeanläggning Heleneholmsverket i Malmö ska vid behov öka elproduktionen med upp till 80 megawatt för att säkra energiförsörjningen i södra Sverige i vinter. Det är innebörden av ett nytt avtal mellan E.ON och Svenska Kraftnät. –En viktig pusselbit i vinterns beredskap är nu på plats. I det här läget räknas varje kilowatt, säger Anette Blücher, chef för E.ONs Energy Infrastructure Solutions.